Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Picking....... Se her for det :P


Mikke

Anbefalte innlegg

Leste posten om Picking for litt siden, men må si jeg ikke skjønte noe.

Hvordan picker man??

Men når en svarer "du picker"' date=' mens det samtidig blir snakket om fart og 160 - 200 osv, er jeg ikk noe klarere....:oops:

SÅ: Hvordan picker man (øver picking) Er det noe man burde kunne? Hvordan regner jeg fart osv.... ??

http://forum.gitarnorge.com/viewtopic.php?t=2357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... :lol: var nok ikke helt klar over hva picking var fra starten av..... Men så hvis jeg "picker" plektrer 120, (som det var nevnt i den andre posten som et greit sted å gi seg) så er det altså at jeg må slå 120 noter/tabber/slag (?) i minuttet.....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår du an 120 noter i minuttet, kaller man det bare for 120 noter i minuttet, egentlig. F. eks om du picker 16-deler med 30bpm (slag per minutt) eller 4-deler med 120bpm på metronomen. Om det gir noe fornuft...

Iallefall så er bpm tempoet på låta. Noter per minutt er nettopp det; noter per minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Tall som 120 osv. er en mer lettvint måte å skrive 120 bpm, eller "120 slag i minuttet" (bpm = "beats per minute") på. Dette refererer til metronomhastighet. Å "picke" 120, eller hva enn man sier, betyr vanligvis at man spiller sekstendeler med metronomen på 120, altså fire noter per metronomslag. Når folk snakker om (les: "Skryter av" :P) hvor fort de kan spille, så betyr tallet (vanligvis tresifret, med mindre de enten er vanvittig treige eller usannsynlig raske :shock: ) hvor høy hastighet de kan stille metronomen til, og fremdeles klare å spille sekstendeler feilfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke helt som du har skjønt det enda :wink:

For å prøve å forklare det grunnleggende;

En takt kan deles opp i f. eks 4 taktslag. Det betyr ikke nødvendigvis at du skal slå ann strengen 4 ganger i minuttet. Det er avhengig av notenes rytmeverdi hvor mange ganger du kan slå av strengen og hvor lenge du skal vente mellom hver gang du slår. Her er de vanligste noteverdiene du vil støte på:

En helnote varer i 4 taktslag

En halvnote varer i 2 taktslag

En Fjerdedelsnote varer i 1 taktslag

En Åttendelsnote varer i 1/2 takslag

En sekstendelsnote varer i 1/4 taktslag

Metronomhastigheten angir hvor mange fjerdedeler du skal spille pr. minutt.

Kanskje litt rotete forklart, men det det betyr at dersom du skal spille bare fjerdedeler, slår du ann 120 ganger pr minutt hvor tempoet er 120bpm. Hvis du spiller Åttendeler, slår du ann 240 ganger i minuttet(120 *2) , og hvis du spiller i sekstendeler vil du slå ann strengen 480 ganger i minuttet(120*4).

Dersom du vil vite hvordan de forkjellige notene ser ut må du nok finne et kurs på internett eller en lærerbok som illustrerer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du setter metronomen din på 120 slag i minuttet, er det vanlig å slå an 4 ganger per klikk på metronomen. Da slår du an tonen 480 ganger på et minutt. Vet ikke hvor mye du har øvd på picking, men kan tenke meg at 120 er litt raskt. greit å begynne sakte og få en god teknikk istedetfor å spille raskere enn du egentlig kan. Finn det tempoet hvor du komfortabelt kan spille fire slag per metronomslag, noter deg tempoet, og øv deg sakte oppover derfra. resultatene kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har foreksempel pekefingeren din på lyseste e - streng i 5. bånd...

du spiller en gang.... slå med ringefinger lillefinger i 8. bånd og håld den der... du slår med plekteret i 12. bånd og du drar det ned....

Dette repiterer du....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynn i 40.. begynn så lavt at når noen kommer inn på rommet ditt når du øver teknikk blir du flau pga hvor sakte du spiller :) god måle-greie ..

så bygger du deg opp , kons på hver tone , la hver eneste tone være like klar .. vanskelig når det begynner å gå fort det der..

Nilesfid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.