Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effektpedal VS Effektbrett


Gjest Oscar

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg en Effektpedal (crybaby wah wah), så det jeg lurer litt på er om det er bedre å kjøpe et effektbrett isteden for en effektpedal fordi den pedalen jeg skal kjøpe koster nesten like mye som et effektbrett, og effektbrettet har liksom flere forvregninger.

Men er det sånn at du får bedre lyd av en dyr effektpedal enn av en et rimelig effektbrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du får vel bedre wahwah hvis du kjøper en pedal som bare er wahwah enn hvis du kjøper ett brett som også har wahwah til samme prisen. Sånn er det vel med de fleste effekter.

Men man har jo ikke råd til alle effekter i hver sin boks, og da er effektbrett kjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig liker ikke de multieffektbrettene ute på merkede i dag. De fleste er enten av konstruksjonsmessig eller lydmessig dårlig kvalitet. MEN de er en tusen ganger bedre enn de som var på markedet for bare noen få år siden.

Er du på et stramt budsjett, og trenger "ALT", så er jo selvfølgelig et effektbrett tingen, mange av de nye som skal være temmelig bra. (Jeg selv har litt lyst til å få testa den nye VOX velvetronix brettet)

Men er du feks veldig avhening av en wahwah, og bruker den mye, ville jeg heller satset på å kjøpt en GOD kvalitets wahwah, og heller siden kjøpe de andre effektene del for del. I stedet for at du blir lei av den middelsdårlige wahwahen på brettet etter en kort stund. Kanskje du vil holde ut med cry'en resten av livet?

Hadde jeg hatt ett stramt effektbudsjett(har jeg ikke? ;)) så ville jeg heller stått igjen med en god wah, enn en haug effekter jeg ikke liker.

Jeg holder på å bygge opp et pedalbrett nå, og i stedet for å kjøpe bosspedaler og sånne vanlige "billige" modeller, velger jeg heller å bruke litt tid og penger på å sakte bygge opp et pedalbrett bestående av kvalitetskomponenter, som jeg liker, og som passer i oppsettet jeg har av gitarer og forsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som jeg anbefaler alle, kjøp brukt!!

Tenk deg at du kanskje var villig til å betale 3000kr for et allrigth multieffektbrett, brukt kunne du kjøpt deg et mye bedre brett, eller 2-5 gode pedaler som hadde slått det brettet både lyd og konstruksjonsmessig flere titalsganger.

Eller være kjip og spare penga :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har V-Amp2... den suger.. hater den!!:P

skal kjøpe meg masse effektpedaler' date=' når jeg bare får penger..:P

jeg er ferdig med multieffekteer..:P[/quote']

Utstyr er vel egentlig ingen hindring..

Dimitar Nalbantov, gitarist fra Soundclick bruker V-Amp2 og en Boss DS-2. Låter fett som pokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi ikke en slik avstemming for ikke så alt for lenge siden??

Men, gitaristen i bandet mitt har et billig bossbrett til ca 3000, og han får ikke fin lyd ut av det! Lyden suger maks! Tror nok multieffektfrett er fett når du kommer opp i pris ja. PodXTpro er jo bare rått! (Og dyrt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

POD XT er dritbra, men bedre på forsterkersimulasjoner enn effekter.

Hvis du bare kommer til å bruke noen få effekter (wah, for eksempel), så er enkeltpedaler definitivt "the way to go". Hvis du har planer om å bruke så mye effekter at du ikke lenger høres ut som en gitar, så anbefaler jeg en dyr effektprossessor (T.C. Electronic, G Major hvis du vil ha noe rimelig, G-Force hvis du er stinn), eller eventuelt gitarsynth.

Personlig bruker jeg ikke lenger effekter. Jeg pleide å bruke wah-, delay- og choruspedal, men wah har jeg i senere tid sluttet med, og chorus og delay har jeg nå ferdigprogrammert inn i diverse lyder på POD XT'en min. Bør forsåvidt legge til at jeg heller aldri bruker effekter på noe annet enn clean-lyd, untatt kanskje litt delay og romklang på vrenglyden når jeg spiller soloer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en T.C. G-Force, og synes det funker utrolig bra i livesamenheng. Jeg bruker Boss FC-50 midibrett. Synes ikke at den farger lyden på forsterkeren så mye som mange sier..Du har jo god kontrol på inn og utnivået.. Den er også ganske enkel i bruk, og det er morsomt å eksprimintere med å lage sine egene settinger på effektene..

Av de 225 forhånslagrede presettene, er det vel kansje bare 8-10 som jeg bruker... presettene er såpass bra satt opp at det trengs bare lit justeringer for å optimalisere dem. Det er jo også etter smak og behag da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så skal ikke V-amp2 være ille.. det er jo egentlig en veldig populær multieffekt..

men den som jeg har er treg til å bytte mellom effektene og lydene vil ikke lagre seg.. hadde en kamerat som hadde det samme problemet og han fikk byttet til seg en POD mot den "ødelagte" V-ampen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.