Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Reverse audio taper/«lefty» pots


Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har sett dette tidligere men klarer ikke få hodet mitt rundt denne logiikken med bruk av reverse audio potmetre i venstrehente gitarer.

Man flytter den logaritmiske skalaen fra den ene enden av poteteret til den andre. Dermed må man også lodde pinnene motsatt av vanlig for at brukeren skal dra nytte av den logaritmiske skalaen slik den er ment å virke.

Men vil ikke dette da gi samme funksjon som å snu oppned på virkemåten til en vannkrane?

Slik at den må skrues motsatt vei av normalt for å åpne for mer vann?

Jeg er ikke selv skjevhent og klarer defor ikke vite om dette gir logikk for en skjevhent.

Men jeg vill tro at når en gjør et slikt inngrep får man en funksjonalitet som er motsatt

av alt man har rundt seg til vanlig, og som derfor muligens er mer til hinder enn til nytte?

/...som sagt dette er ingen påstand, men et spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om logikken i det, men jeg har slike i den ene gitaren min og vet hvor mye bedre det fungerer enn å bare lodde om «vanlige» pots. :P

Men jo, hele poenget er jo at jeg skal skru motsatt vei - altså MOT klokken for mer volum.

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logaritmiske er bare at den følger en logaritmisk skala. Reversert logaritme er at den følger samme skala, men speilvendt.

pottaper.gif

Dette er ikke det samme som at den må skrus andre veien... Om jeg forstår deg rett...

Eller vil du bare at karakteristikken til poten skal være lik vanlig, og så kobler du den til ledere motsatt av vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jo, hele poenget er jo at jeg skal skru motsatt vei - altså MOT klokken for mer volum.

Samt at det skal gå smooth hele veien, ikke bli full guffe mellom 0 og 2 et sted og ingen endring etter det :P Hvordan det skal kobles har jeg ikke den fjerneste anelse om, jeg har andre til å gjøre slikt for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.