Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger en innføring i effektprosessorer


Sorg

Anbefalte innlegg

Kan folk fortelle litt om fordelene/ulempene med dette. Er det slik dette skal låte bedre (selvsagt subjektivt) enn pedaler og effektbrett slik som Pod xt, Boss, etc? Det er vel da også desto dyrere antar jeg?

Hva av G-Force, G-Major, T. C Electronics, Rocktron, Eventide, etc er det folk anbefaler?

Er det ellers noen som har peil på hva en rackskuff/styringsenhet er? Hørte at man kan styre pedaler som ikke har midiutgang via en slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er best av de forskjellige er opp til smak og behag. Det finnes vel lite som er "det beste", selv om AXE FX (staving?) blir sett på som det ypperste. Har ikke prøvd en slik selv, men jeg sverger til analoge bokser da jeg synes de gjengir gitarlyden best. Har en Boss GT8, men jeg synes noe av lyden blir borte i den selv om lydene er av god kvalitet. En rackskuff er noe du setter masse pedaler i, og kobler dem til en styringsenhet. Fra styringsenheten styrer du hvilke pedaler som skal brukes via et midibrett. Alle pedalene kobles til egne inn og utganger.

Som så mange blir å svare deg her, må du bare prøve selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baserer bare dette på lydklipp jeg har hørt, og ikke personlig erfaring, men G-Major virker ut som om den er meget god for prisen! Du får jo omtrent alle de effektene du noensinne kommer til å bruke, i en enkel pakke. Dersom du allerede har for eksempel en phaser og/eller en chorus som du liker bedre enn den som er i G-Majoren kan du putte disse i en skuffe i racket, og bruke for eksempel en Voodoo Lab GCX Guitar Audio Switcher for å bruke et midibrett til å bestemme hvilke(n) pedal(er) du vil bypasse. Hadde jeg hatt pengene skulle jeg gjort slik selv, enkelt og cleant.

Endret av Boffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEn poenget er mere hva er best av rack og de andre effektprosessorerne som POD.. Tenker ikke lyd, men er det noen forskjell at det er i rack? Alle disse rackeffektprosessorene lager de ikke gulvbaserte enheter osm POD, osv?

Er vel Eventide som er det mest ultimate, men det blir kanskej for mye av det gode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en wah og en delay, hva mer trenger du egentlig? :P

Har ikke tenkt meg masse sirkuseffekter nei, men jeg liker skikkelig bra delayer og klanger og synes da en kan lage mye stilig. I tillegg er det jo fordel når man kan lagre som midi. Også liker jeg harmonizer og sveveeffekter veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt meg masse sirkuseffekter nei, men jeg liker skikkelig bra delayer og klanger og synes da en kan lage mye stilig. I tillegg er det jo fordel når man kan lagre som midi. Også liker jeg harmonizer og sveveeffekter veldig godt.

Da kommer du til å elske "crystal echos" preseten i Ultra`n!

The Edge "shimmer" effekten som mange elsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rack er ikke tingen spør du meg,får aldri den dynamikken som med en feit forsterker og pedaler.Har prøvd begge deler....Mulig Axe fx er bra,men er vel mer rett i bordet greie det.

Rack er ikke noe fellesbetegnelse på en spesiell type utstyr da.

Det er bare utstyr laget for å putte inn i ei 19" kasse, finnes bra og dårlige ting her som alt annet.

Du får jo både Rectifier og SLO100 i rackformat!

Axe-FX har like bra dynamikk som noen forsterker jeg har eid, teknologien går fremover men jeg skjønner

at gitarister er mer erkekonservative enn noen hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.