Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker og et til spørsmål ang. skalaer


Gjest Oscar

Anbefalte innlegg

Håper dere kan ta dere litt tid ifra gitaren, og besvare et spørsmål for meg og gi meg en anbefalning.

Jeg ser at dere fokuserer mye på skalaer, er det så viktig at man kan skalaer, så lenge man kan få feeling i spillet og klare å spille sanger og dikte opp litt selv? for min del har jeg ikke sett på skalaer som noe særlig viktig, jeg kan noen skalaer, men mener dere at det er viktig at man skal kunne en del skalaer, eller er skalaer bare litt oppskrytt og litt skryting av at man kan mange skalaer?

og nå kommer anbefalingen jeg vil ha, jeg lurte på om noen her kunne anbefale meg en god forsterker for mindre enn 5.000kr som har minst 60w?

takk på forhånd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-5. "Vanlig" dur og moll, samt den som høres arabisk ut (finnes sikkert fler som høres arabiske ut, men jeg kan ikke fler. tror det er harmonisk moll, den er fin).

Fender FM212R er god, synes jeg. Men du får hva du betaler for, den koster jo kun 3k. Har ikke prøvd så mange forsterkere i den prisklassen (heller ikke så mange over den prisklassen), men Marshaller under 5k har vært dritt i mine ører. Randall RG75 (var det det den het?) har fin vreng, samt fin renlyd. En Line6 Spider låter jo greit, men den høres litt digital ut og duger ikke til å spille høyt på har jeg hørt. Men gå til en butikk og test det de har i den prisklassen og kjøp den som låter best.

- Villrein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange skalaer kan du?... synes det er et absurd og litt upresist spørsmål..

Vi har jo kirketoneartene. En skala for hvert grunntone? og alle modene? harmoniske? melodiske?

kromatisk? Heltone?

utbyttinger av noter i en skala for å få den til å passe over en viss akkord..

selvlagde for å få en annen feel enn kirketoneartene..

eksotiske..

det handler egentlig om teori... kan du teorien.. så kan du spille mer skalaer enn du noensinne vil få bruk for... (det gjelder jo også å finne den rette skalaen på gripebrettet.. men det er jo bare en bagatell.. lol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.