Web Analytics
Jump to content

Spilling i bryllup, lyd- oglysanlegg

Atomic
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg bare lurte på hvordan det er vanlig å gjøre det med spillejobber i bryllup? Er det vanlig at bandet ordner med PA og slikt selv, eller bruker arrangøren å gjøre det, så kommer bandet bare å rigger backlinen? Eller hvordan gjør man det? Og er det vanlig å skrive noen form for kontrakt, evt noen form for rider?

Hei!

Jeg bare lurte på hvordan det er vanlig å gjøre det med spillejobber i bryllup? Er det vanlig at bandet ordner med PA og slikt selv, eller bruker arrangøren å gjøre det, så kommer bandet bare å rigger backlinen? Eller hvordan gjør man det? Og er det vanlig å skrive noen form for kontrakt, evt noen form for rider?

Er vanlig å gjøre det selv.

Er jo som regel brudeparet som er arrangør!

Kontrakt skal du alltid ha hvis det ikke er noen du stoler blindt på :)

Hei.

Det kommer helt an på arrangementet og opplegget. Dersom arrangøren ikke har PA er det vanlig at bandet ordner med det selv og rigger, men dersom det er PA (som også er vanlig i bryllup litt avhengig av om det kun er noen taler + en liten låt, eller om det skal være live band hele kvelden) er det greieste å låne det.

Du kan jo evt leie et PA-anlegg billig fra en lokal musikkbutikk, eller finne en tilsvarende løsning. Skal dere bruke et skikkelig PA-anlegg, så hold backline på et lavt volum og tenk praktisk fremfor å tenke at alt skal være topp med 300W 4x12-stack. Kommer jo helt an på budsjett go størrelsen på bryllupet, men gå for små comboforsterkere og enkle stagepiano, samt et enkelt trommesett (gjerne digitalt) etc. der alt mikkes opp og går ut på PA og fungerer på lavt volum.

Rider er ikke så veldig vanlig, men det kan jo være greit å spørre høflig om man får noe å spise og drikke (siden det pleier å være mat og drikkevarer i et bryllup). Hvis du forventer deg dansere, privat massør og sminke-crew blir du nok skuffa... :)

Ok, takk for svar! Er det vanlig å ta noe ekstra for å rigge og ordne med PA og sånn, det er jo noen timer ekstra arbeid? Er det rimelig å ta f. eks. 1000 kroner pr. person bandet (fire til sammen) per time vi spiller, og i tillegg ta noen kroner for å ordne alt med PA og rigging?

Jeg tenkt mest på mat og drikke og sånn ja, hehe. Evt. en teknisk rider hvis de som gifter seg skal ordne med PA og sånt. Men det hører kansje ikke hjemme i bryllup..?

Edited by Atomic

Ok, takk for svar! Er det vanlig å ta noe ekstra for å rigge og ordne med PA og sånn, det er jo noen timer ekstra arbeid? Er det rimelig å ta f. eks. 1000 kroner pr. person bandet (fire til sammen) per time vi spiller, og i tillegg ta noen kroner for å ordne alt med PA og rigging?

Jeg tenkt mest på mat og drikke og sånn ja, hehe. Evt. en teknisk rider hvis de som gifter seg skal ordne med PA og sånt. Men det hører kansje ikke hjemme i bryllup..?

Har spilt i en del bryllup og det varierer hva vi tar, alt etter om vi kjører duo, trio, eller fullt band. Kommer også an på i hvilken grad man kjenner de man spiller for. (litt kompistjeneste f.eks.)

Som band tar vi fra 8-10 lapper og opp avh. av hvor langt vi må reise osv. (Ofte mer hvis jobben går gjennom bookingselskap.) Jeg har egen P.A og lysrigg som er innbakt i prisen. De andre medlemmene er med på prosent-avtale av bruttohyra, så da er det jo greit for meg å regne ut hvor mye jeg må ha for å dekke alt + sitte igjen med noe selv.

Hvor mye man kan kreve avhenger selvfølgelig også av om man er nystartet som band eller har holdt på en stund og er "anerkjent". Krever man for mye, ender det jo bare med at arr. finner andre til å spille.

Kontrakt er greit i de tilfellene man ikke kjenner brudeparet, men jeg har til gode å spille i et bryllup der vi ikke har fått mat og drikke (Og da mener jeg alle rettigheter. ;) )

Sist jeg spilte så tok vi 1000kr/pers for hele kvelden. Da stilte vi med alt utstyr, rigget opp og rigget ned selv. Jeg var riktignok bare innleid, men det er det det bandet pleier ta for en jobb. Vi var bare band på kvelden, og da maten var kuverter så fikk vi ikke mat. Fikk dog kake og fri bar med alle rettigheter.

Vi fikk imidlertid 500kr hver ekstra fordi arrangørene var så fornøyde med musikken. Vi spilte vel da i ca 4 timer.

Det er det samme som vi har tatt før, tenkte å ta litt mer nå, siden vi er litt mer erfarne. Også har jeg inntrykk av at folk pleier å ta litt mer... 250 kroner i timen er i alle fall veldig lite. Da er det nesten ikke verdt det. Da er det nesten bedre å spille gratis på en pub eller festival eller noe.

Det er det samme som vi har tatt før, tenkte å ta litt mer nå, siden vi er litt mer erfarne. Også har jeg inntrykk av at folk pleier å ta litt mer... 250 kroner i timen er i alle fall veldig lite. Da er det nesten ikke verdt det. Da er det nesten bedre å spille gratis på en pub eller festival eller noe.

Skal man begynne å tenke timelønn i denne bransjen kan man like gjerne droppe det, som du sier. (Så lenge man ikke driver helproffesjonelt.) Man kan få en grei ekstrainntekt på slike jobber, men det forutsetter at man kanskje må "selge seg" litt innimellom med tanke på hva man spiller.

Når det er sagt, har jeg spilt i bryllup der man har blitt plassert i en krok med beskjed om å dempe seg hele tiden. Og jeg må innrømme at tanken "aldri mer bryllupsspilling" har slått meg flere ganger. Likevel hender det at det tar av. Har f.eks. opplevd å spille Manowar i bryllup, så ting kan skje! :)

Edit: Man kan få betalt for å spille på pub og festivaler også, bare så det er sagt.

Edited by Audun

Hvis man vil bli kjent er vel sansynligheten større for å oppnå det på en pub eller festival, med eller uten lønn, innbiler jeg meg...? Hvis ikke en manager eller noe sånn er invitert i bryllupet da...

Er vel bare å prøve seg med en pris, og håpe det beste, også gå nedover hvis man er nødt... Og håpe det går så bra som mulig. En god erfaring er det jo sikkert uansett.

Men er 12 000 en rimelig pris for tre timer spilling med et band på fire personer? Vi har noe erfaring fra før, men ikke så velidg mye.

Hvis man vil bli kjent er vel sansynligheten større for å oppnå det på en pub eller festival, med eller uten lønn, innbiler jeg meg...? Hvis ikke en manager eller noe sånn er invitert i bryllupet da...

Er vel bare å prøve seg med en pris, og håpe det beste, også gå nedover hvis man er nødt... Og håpe det går så bra som mulig. En god erfaring er det jo sikkert uansett.

Men er 12 000 en rimelig pris for tre timer spilling med et band på fire personer? Vi har noe erfaring fra før, men ikke så velidg mye.

Det kommer jo selvfølglig an på hva ambisjonene er ja. Vil man bli "kjendis" eller bare opparbeide seg et ry for å tjene noen kroner på si?

Min erfaring er at som coverband er man uansett ikke verd over 15 lapper og det er først etter man har holdt på noen år og fått et visst rykte som band med gode opptredener. Man bør starte forholdsvis billig for å opparbeide seg et navn for så å øke honoraret i takt med etterspørsel. (Hvis målet er å være et coverband.)

Synes 12000 kanskje høres i overkant ut hvis man ikke er i den situasjon at man kan velge og vrake i jobber, men det er lov å prøve seg.

Kansje det er en god plan å starte med en urealistisk høy pris (si 14 000) også være veldig prutbare. Ende opp på 10 000 eller noe, er jo noen tusen avslag det;)

Det er det, men faren er jo da at de finner et annet band uten i det hele tatt å vurdere tilbudet fra dere. Det kommer jo an på hvor sterkt dere ønsker jobben. Hvis dere ønsker den jobben, mener jeg det er bedre å være forholdsvis nøktern ifht. pris, da det er bedre å få jobben (og betalt) enn å prise seg ut av diskusjonen.

Hvis du vet at brudeparet er søkkrike, kan det tross alt være verdt et forsøk! ;) Kanskje de til og med synes det er billig!

Edit: Er nok som Duckling sier, mest vanlig med 1000-1500 pr. mann + utgifter.

Edited by Audun

Guest 'feilgrep

Hei Atomic.

To kjappe tanker i forhold til dette med pris:

Prisen på spilling av denne sorten varierer ganske mye alt ettersom hvor i Norge du befinner deg. Jeg antar at dette har noe med tilgjengelighet/tilbud/etterspørsel å gjøre. Det kan være lurt å prøve å innhente en konkurransedyktig pris fra noen som driver med samme type jobber i ditt lokalmiljø, i stedet for å stole for mye på hva vi sier her.

Den andre tingen jeg tenkte på er dette noen nevnte med "vennepriser". Min erfaring er at dette kan være litt skummelt. Ofte kommer bryllupene ganske tett etter hverandre i en vennegjeng, når bare første paret får tatt steget og lovet hverandre evig troskap. Det kan være vanskelig å forklare for brudepar nr 2 og 3 og 4 (som kanskje også er bekjente av deg/dere siden du kjente det første paret) at du tok så lav pris i det første bryllupet fordi du synes brudgommen var verdt en vennetjeneste. Kanskje ikke så dumt å ta en ålreit pris så snart du kjenner deg litt varm i trøya som bryllupsmusikant. Det er kjipt å spille for vennepris 10 ganger på rad fordi du ikke synes du kan gjøre forskjell på vennene dine.

Også dette med mat/drikke. Endel steder vil folk oppfatte det som uproft om bandet hiver i seg øl etter øl når de egentlig er der for å gjøre en jobb de tar betalt for. Bedre å ta med bandet på nachspiel etterpå, eller ta en pils mens dere rigger ned eller noe sånt.

Lykke til!

Gode innspill. Enig i det at det virker uprofft med folk som "skal drikke inn hyra". Mange reagerer på øl etter øl på scene. Da er det mye lurere å tømme hvitvin i melkekartonger!

Spøk til side, det å tenke i de baner er ikke lurt, jeg snakker av erfaring, fri bar og lav hyre er en meget dårlig kombinasjon.

De som skal ha musikk, kan godt betale anstendig for seg.

Gode innspill. Enig i det at det virker uprofft med folk som "skal drikke inn hyra". Mange reagerer på øl etter øl på scene. Da er det mye lurere å tømme hvitvin i melkekartonger!

Spøk til side, det å tenke i de baner er ikke lurt, jeg snakker av erfaring, fri bar og lav hyre er en meget dårlig kombinasjon.

De som skal ha musikk, kan godt betale anstendig for seg.

Helt enig i det, men hva er anstendig? Å komme med en urealistisk høy pris vil høyst sannsynlig skremme bort "kunden", og da sitter man i verste fall uten spillejobb. Markedet bestemmer. Markedspris for etablerte coverband: 10-20000 alt etter hvor og hvilke tilstelninger man opptrer på. Tør påstå at Kari og Ola Dunk sjelden betaler over 10 lapper for musikken i sitt bryllup, men kjenner ikke veldig godt kulturen i alle landsdeler her.

At man ikke skal drikke seg sanseløs under en spillejobb sier seg selv, da man tar betaling for å utføre en jobb.

Synes man oppdraget er for dårlig betalt, tar man det ikke, enkelt og greit.