Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sliter med å lære sanger 100% :(


andersio

Anbefalte innlegg

Hei har nå spillt el gitar i noen måneder, men sliter med å lære sanger 100% Kommer alltid til et punkt hvor jeg gir opp. Noe jeg tror kan være grunnen er at jeg ser på tabs på datan når jeg øver og da mister jeg lett konsentrasjonen. Jeg har jo tenkt på at jeg kan printe ut tabs, men det blir så mye blekk noe som er dyrt til printeren vår. Så fant jeg notebutikken.no og tenkte at jeg kansje kunne prøve å kjøpe en tab bok derfra. Da kan jeg sitte med data av og ha det helt stille rundt meg å bare se ned i boka for å lære sangen. Er det noen andre som kjøper tabs her. Eller er det bare tull? Også lurer jeg på en ting til. Når man først har lært noen sanger. Vil det da bli lettere å lære nye sanger da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du leser tabs, hør på sangen samtidig, da skjønner du fortere hva du skal spille, og det kommer mer naturlig!

prøv å kom deg vekk fra tabs, mye lurere å prøve å ta låter på øret !

Er forsåvidt enig, men syntes kanskje det gjelder folk med litt mer erfaring og trent øre..

Hvis han bare har spilt noen måneder ville jeg nok ikke rådet han til å kutte ut tabs helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen andre som kjøper tabs her. Eller er det bare tull? Også lurer jeg på en ting til. Når man først har lært noen sanger. Vil det da bli lettere å lære nye sanger da?

Her er du nok inne på noe :) Alt blir så fryktelig mye enklere når man faktisk har gjort det noen ganger - heldigvis. Man husker låter bedre og det tar kortere tid å lære de.

Tabs er fine saker, spesielt i begynnelsen. Det som ofte er litt skuffende er kvaliteten på Tabs'ene.. Dette gjelder både de på nettet (som gjerne er veldig mangelfulle eller gale) og de i bok form, som enten er forenklet eller i alle fall ofte krever at man selv finner den mest logiske og enkle måten å spille det man leser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig at en god tab er et hjelpemiddel, og ingenting mer.

Jeg har brukt tabs siden jeg begynte og spille gitar, men jeg hører alltid på selve sangen ved siden av.

Hvis jeg føler at det er noe taben gjør helt feil, prøver jeg noen ganger og se på andre tabs hvordan det faktisk skal gjøres, eller så prøver jeg å finne ut av det selv (det er mest moro) :P

Jeg er også en stor tilhenger av at man ikke skal kopiere en sang 100%... man skal selfølgelig pay tribute til den sangen du spiller, men prøv og putt noe småtterier inn i sangen som du synes høres tøft ut, da blir sangen mye mer personlig :)

Håper noe var til hjelp, Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har nå spillt el gitar i noen måneder, men sliter med å lære sanger 100% Kommer alltid til et punkt hvor jeg gir opp. Noe jeg tror kan være grunnen er at jeg ser på tabs på datan når jeg øver og da mister jeg lett konsentrasjonen. Jeg har jo tenkt på at jeg kan printe ut tabs, men det blir så mye blekk noe som er dyrt til printeren vår. Så fant jeg notebutikken.no og tenkte at jeg kansje kunne prøve å kjøpe en tab bok derfra. Da kan jeg sitte med data av og ha det helt stille rundt meg å bare se ned i boka for å lære sangen. Er det noen andre som kjøper tabs her. Eller er det bare tull? Også lurer jeg på en ting til. Når man først har lært noen sanger. Vil det da bli lettere å lære nye sanger da?

Å lære sanger etter tabs er jævli. Ta det på øret!

Alle har det sånn tror jeg. Jeg har aldri lært en sang i mitt liv.

Å lære sanger vil være vrient helt til du har et godt øre.

Det blir kanskje litt lettere, ettersom mange licks er like, men forskjellen er ikke så står. Tabs er noe drit.

Lær deg heller teori, og improviser til låtene!

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har nå spillt el gitar i noen måneder, men sliter med å lære sanger 100% Kommer alltid til et punkt hvor jeg gir opp. Noe jeg tror kan være grunnen er at jeg ser på tabs på datan når jeg øver og da mister jeg lett konsentrasjonen. Jeg har jo tenkt på at jeg kan printe ut tabs, men det blir så mye blekk noe som er dyrt til printeren vår. Så fant jeg notebutikken.no og tenkte at jeg kansje kunne prøve å kjøpe en tab bok derfra. Da kan jeg sitte med data av og ha det helt stille rundt meg å bare se ned i boka for å lære sangen. Er det noen andre som kjøper tabs her. Eller er det bare tull? Også lurer jeg på en ting til. Når man først har lært noen sanger. Vil det da bli lettere å lære nye sanger da?

Jeg ville prøvd ut Guitar pro programmet, utrolig bra program. lett å lære fra!: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har nå spillt el gitar i noen måneder, men sliter med å lære sanger 100% Kommer alltid til et punkt hvor jeg gir opp. Noe jeg tror kan være grunnen er at jeg ser på tabs på datan når jeg øver og da mister jeg lett konsentrasjonen. Jeg har jo tenkt på at jeg kan printe ut tabs, men det blir så mye blekk noe som er dyrt til printeren vår. Så fant jeg notebutikken.no og tenkte at jeg kansje kunne prøve å kjøpe en tab bok derfra. Da kan jeg sitte med data av og ha det helt stille rundt meg å bare se ned i boka for å lære sangen. Er det noen andre som kjøper tabs her. Eller er det bare tull? Også lurer jeg på en ting til. Når man først har lært noen sanger. Vil det da bli lettere å lære nye sanger da?

Det er viktig at man som nybegynner ikke begynner rett på å spille avanserte soloer, uten å ha lært seg noe grunnleggende først. Det blir som å prøve å hoppe opp fra bakken og rett opp til 5. trinn på en stige.

Nå veit jeg ikke hva du prøver å lære deg, men sjansen for at du klarer å lære deg introen til f.eks. Little Wing, er veldig liten hvis du har spilt i bare noen måneder. Da er du egentlig på et helt annet nivå, og vil ikke klare det om du så øver 3 timer hver dag. Se alltid etter sanger som er litt vanskeligere enn dem du klarer 100%. På den måten vil du oppleve en sunnere læringskurve, noe som vil slå positivt ut i det lange løp. Du vil ha alltid ha nytte av å kunne spille grunnleggende og enkle ting, selv om du er aldri så god.

Et godt tips er å konsentrere seg om akkorder en stund, og f.eks. sette på låter og spille til. På den måten utvikler du også evnen til faktisk å spille sammen med noen/til noe. En gitarist som ikke klarer å spille med et ensemble, er verdiløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trukke jeg kan en enenste sang som ikke er metallica :o og etter jeg begynte i band og tuninga havna på Drop A#, så forsvant metallica ut av hjernen og :D

egentlig ikke noe hjelpsomt innlegg, men et bevis på at du ikke er alene i verden om å ikke kunne sanger, men fortsatt kunne spille gitar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trukke jeg kan en enenste sang som ikke er metallica :o og etter jeg begynte i band og tuninga havna på Drop A#, så forsvant metallica ut av hjernen og :D

egentlig ikke noe hjelpsomt innlegg, men et bevis på at du ikke er alene i verden om å ikke kunne sanger, men fortsatt kunne spille gitar ;)

Helt enig her. Jeg lærer meg noen coverlåter av og til men etter en stund og jeg ikker spiller de så forsvinner det ut. Jeg liker best å lage mitt eget egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Et godt tips er å konsentrere seg om akkorder en stund, og f.eks. sette på låter og spille til. På den måten utvikler du også evnen til faktisk å spille sammen med noen/til noe. En gitarist som ikke klarer å spille med et ensemble, er verdiløs.

Jeg var på nippet til å være enig med deg, men så fikk jeg tenkt meg om. En gitarist som ikke klarer å spille sammen med noen, men som bare øver for seg selv, er riktignok av "begrenset nytte", og går glipp av store deler av gleden av å lage musikk, men vedkommende har stor verdi for seg selv. Jeg har vært borti flere "gutteromsfantomer" med null innsikt i slike ting som å holde tempo og tilpasse seg andre. De har fortsatt hatt stor glede av å spille på egenhånd. Dessuten vil de fleste klare å tilpasse seg samspill rimelig kjapt, etter min erfaring.

Det er nesten litt fristende å dra sammenligninger til sex, men jeg skal la være, da jeg er en blyg og kuet person. Dere skjønner hva jeg vil fram til uansett. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.