Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av god amatørgitar til maks 7.000,-


BluesNovise

Anbefalte innlegg

Hei.

Fant dette forumet for et par dager siden. Virker som et seriøst forum med takhøyde.

Jeg har lyst til å skaffe meg el-gitar. Jeg spiller sporadisk på en Yamaha APX500 akustisk og vil altså ha en el-gitar i tillegg.

Jeg spilte litt på ungdomsskolen, men av en eller annen grunn så ble det ikke til noe mer. Nå, derimot, ønsker jeg å ta opp igjen spillingen.

Jeg har ingen planer om å ta gitarspillingen videre enn fra sengekanten (spiller for meg selv fordi det er artig), men ønsker noe i god kvalitet. Av musikk jeg hører på går det mye i blues/blues-rock/rock+++ (SRV, Jimi Hendrix, CCR, Eric Clapton, Dire Straits, Pink Floyd). Av disse er det vel bare CCr som kjører Gibson, så jeg tenker i retning Stratocaster.

I den anledning har jeg falt litt for denne:

fsr.png

Den har det helt riktige utseende for meg, men hvordan er den? Har hørt at Mexico gitarer er knallbra dersom man koster på den en skikkelig gjennomgang hos gitarspesialist (action, intonering mm.). Stemmer dette? Den koster rundt 7.000,- så hvis jeg skal betale det, bør det være bra.

Er den mest rettet mot blues? Kan jeg bruke den til å spille populærmusikk alá Red Hot Chili Peppers og Smashing Pumpkins, eller kan jeg like så godt gå for en Mexico Standard? Er også litt usikker på om jeg bør ha noe med humbucker ved broen for vreng.

I samme slengen lurer jeg på om noen har erfaring med gitarleksjoner på DVD. Trenger litt teori- og teknikktrening. Gjerne bluesinspirert.

Mvh,

BluesNovise som også er novise på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut "Classic Player ‘60s Stratocaster" og "Classic Player ‘50s Stratocaster". Dette er de mex modellene som gir deg mest for pengene spør du meg. Vær oppmerksom på at det er andre modeller med lignende modellbetegnelse også..

Om disse gitarene finnes i de fargene du ønsker deg vet ikke jeg, men å kjøpe en strat etter farger er ikke nødvendigvis det som fører til den komplette lykke :)

http://www.fender.com/products//search.php...t=classicplayer

For 7k får du jo forøvrig en US standard Strat brukt da. De er det i alle fall ikke noe i veien med spør du meg.

Og forøvrig ville jeg gitt f i en eventuell humbucker i starten. Start med det klassiske Fender oppsettet med 3 singelcoils og vurder heller hva du eventuelt ønsker å endre etter at du har brukt gitaren litt. En oppgradering av pickups koster ikke mange kronene uansett, så det kan du fint gjøre senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Skal sjekke ut classic players serien.

En ting jeg ikke nevnte er at jeg ikke brukte noe særlig tremolo da jeg spilte før. og tviler på at jeg kommer til å bruke det nå. Hadde vintage style tremolo med alle fem fjærene på for å holde den best på plass. Vil det fungere å gjøre det med tremoloen på standard american også? Ser at den er mer moderne. En brukt american standard hadde vel kanskje vært et instrument å ha resten av livet nesten.

Får saumfare finn.no og se om jeg finner noe fint.

ps: Glemte å nevne i førsteposten at den Strat'en som er avbildet er Deluxe Roadhouse Strat fra Mexico. Ligger på 6.500,-. Bluesøks, eller allround?

Endret av BluesNovise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Skal sjekke ut classic players serien.

En ting jeg ikke nevnte er at jeg ikke brukte noe særlig tremolo da jeg spilte før. og tviler på at jeg kommer til å bruke det nå. Hadde vintage style tremolo med alle fem fjærene på for å holde den best på plass. Vil det fungere å gjøre det med tremoloen på standard american også? Ser at den er mer moderne. En brukt american standard hadde vel kanskje vært et instrument å ha resten av livet nesten.

Får saumfare finn.no og se om jeg finner noe fint.

ps: Glemte å nevne i førsteposten at den Strat'en som er avbildet er Deluxe Roadhouse Strat fra Mexico. Ligger på 6.500,-. Bluesøks, eller allround?

Du kan sette fem fjører i alle strat-tremoloene. Bruker også det på min Classic Player for å få den stivere. Tremoloen funker fint likevel hvis man vil bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en kurrant forsterker du kan plugge denne i?

Viss ikke, så anbefaler jeg deg virkelig å heller kjøpe en brukt HW1 strat og invistere i en liten rørforsterker.

Transistor kan være bra også. Men akkurat til den slags musikk, så må jeg bare si at rørforsterker er tingen.

Men i det minste: en grei amp så du kan utnyte gitarens potensiale.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har ikke forsterker, men har kikket på Vox AC4TV. Virker som en helt kurant øvingsforsterker. Hyggelig pris også. Trenger kanskje en pedal imellom for litt vreng?

Har kikket litt på Classic Player 50's og 60's strat og ser det er noen forskjeller. Har gripebrett i lønn kontra rosewood mye å si på lyd/spillbarhet, eller er det mest kosmetisk? Mikrofonene er forskjellige også. Leste på forumet til vintagegitar.no hvor de fleste anbefaler Classic Player 60's. Det er vel kanskje hipp som happ hvilken av de jeg kjøper, men det er forskjellig halsprofil på de også. Noe som jeg ikke har noen som helst formening om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Troll sier så er det greit å finne ut hvilken halsprofil du foretrekker. Dette er som han sier smak og behag.

Hva angår lønn vs. rosewood så er det jo to forskjellige treslag. Noen (påstår at de) merker forskjell, andre ikke. Personlig merker jeg ingen verdens forskjell hva angår lyd/spillbarhet, og foretrekker lønn ene og alene pga utseende. For meg en kosmetisk greie altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker nok mye mer forskjell fra lønn/rosewood vs maple neck. Både spillemessig og lydmessig

Maple=lønn

Jeg foretrekker rosewood gripebrett da gripebrett i lønn som oftest er lakkert og dermed litt "tregere".

Rosewood skal etter sigende også gi litt mørkere tone enn lønn. Om du hører forskjellen? Tvilsomt da det også er mange andre faktorer som spiller inn på lyden.

Når det er sagt har, jeg gitarer med begge typer gripebrett og det funker bra uansett, men hvis jeg skulle kjøpt en spesiell type gitar, og hadde fått valget mellom rosentre og lønn, ville jeg valgt rosentre.

Ulempen med rosentre, er at man bør behandle det med sitronolje innimellom for å hindre at det tørker ut og krymper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.