Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Favorittband?


Gjest KAARVAAG

Anbefalte innlegg

  • Svar 240
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

RAMONES..

I en tid när många spelade 8-10 minuters låtar och flummade ut i lååånga solos, så kom Ramones. Fyra män i läderjackor och trånga jeans, de fångade essensen av hela rocken och komprimerade det till 1 minut och 42 sekunder, 1, 2, 3, 4.

Tommy Ramone, 1976: "Our music is an answer to the early Seventies when artsy people with big egos would do vocal harmonies and play long guitar solos and get called geniuses. That was bullshit. We play rock & roll. We don't do solos. Our only harmonics are in the overtones from the guitar chords."

Första gången jag hörde de var på en skolbuss för typ 603 år sedan. "Somebody put something in my drink", och jag tänkte ”SHIIIT, det är så här det ska spelas”. Innan dess var favoritbandet Kiss men som småkid är det litt svårt att relatera till texter som ”Heavens on fire” och ”Do you love me”. Så kommer Ramones med en låt som ”Mental hell”.. what the fuck liksom, äntligen någon som säger som det är. Kiss hade alltid sagt i nästan alla intervjuer att ”swedish women are the best”(låt mig gissa att de sa att ”norwegian women are the best” här, he, he) och att de gör ALLT för fansen, medans Ramones mer kändes som ”fansen”, en del av gänget, de skulle liksom kunna ha varit mig. Det fick Kiss att kännas som.. plast, i jämförelse. Obs, missförstå mig inte, Kiss har gjort mycket bra och jag gillar de, men nu jämför jag med Ramones.

"Gabba gabba we accept you we accept you one of us",

.

För mig sammanfattar de det punken står för, för mig. Om ingen annan gör det, gör det själv, DIY. Gå din egen väg, inte låt någon annan sätta sig på dig. Vänd det negativa till något positivt.

Highlights: Energin i musiken, den svarta humorn, Joeys röst (den är helt sjukt skruvad i mitt huvud, helt suverän) och SÅNGERNA. Jag har alltid varit en sucker för ”en bra låt” och Ramones har så otroligt många bra låtar.. enligt mig. Jag har de tatuerade på armen och det är något jag ALDRIG kommer att skämmas över.

,
, Blitzkrieg bop, Pet sematary, I wanna be sedated,

Några band som gillar och har influerats av Ramones och länkar till något Ramones-relaterat de har gjort:

,
,
, U2,
, Metallica (jag vet att de har gjort Ramonescovers men jag länkar inte till de för de är, enligt mig, så otroligt dåliga versioner), Red Hot Chilipeppers,
,
, Marilyn Manson och Bruce Springsteen. Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metallica.

Har bestandig vært en højdare, velger dem pga de var de første som dundra ut av stereoen med knallharde riff hjemme hos meg. De er og

det bandet jeg alltid kan sette på da ingenting annet duger.

Hetfield er en kul M....fu... hæhhæh.

Har forresten fått mange andre band som runner-ups nå da, jeg tenker på Dream Theater!! (steinbra),

Pink Floyd, Foo Fighters og Bullet For My Valentine (eller, de har bare lagd en plate som traff meg skikkelig da,

så litt tidlig enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.