Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternate-picking vs Economy-picking


Sortulv

Economy eller Alternate?  

51 stemmer

  1. 1. Velg hva du foretrekker, eller hva du bruker mest.

    • Alternate picking
      24
    • Economy picking
      9
    • Bruker begge like mye
      18


Anbefalte innlegg

Det har vært så mange "band vs band" tråder i det siste, så jeg tenkte at hvorfor ikke starte en teknikk vs teknikk tråd?

Alternate- og economy-picking er 2 teknikker som ligner ganske mye på hverandre, men litt måten du bruker plektrumet gjør at de likevel ikke er like:

Rein alternate-picking går altså i et konstant mønster av 'ned, opp, ned, opp' plekteranslag, mens economy kan man si har innslag av sweep-picking.

Et economy-pickingmønster kan, f.eks, se slik ut: 'ned, opp, ned, ned, opp'.

Så hva bruker du mest i din gitarspilling? Hvilket foretrekker du?

Det er en poll over første innlegget, så flott om du stemmer der ;)

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke veldig konsekvent på dette, men heller nok litt mot alternate

Spiller ikke så fort at det har noe å si uansett. Varierer både retning og plektergrep alt etter hvilken lyd jeg vil ha og hvor hard anslag jeg vil ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker begge der de passer best. Ikke bevisst, men er slik det har blitt. Hehe

Samme her. Hvordan man vil det skal låte har også noe si. Det er en grunn til at man f.eks. ikke spiller Master of Puppets-riffene med noe annet enn downstrokes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Hvordan man vil det skal låte har også noe si. Det er en grunn til at man f.eks. ikke spiller Master of Puppets-riffene med noe annet enn downstrokes :P

Gjorde det før, men nå som jeg har blitt bedre på alternate picking (eller, ble det for en stund siden), så greier jeg ikke å spille bare downstrokes raskt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg øvde bevisst på economy en liten stund og nå har jeg mista kontrollen.før det var det for det meste alternate tenker jeg, men nå er det en del snarveier her og der, spesielt på oppoverslag merker jeg at jeg bruker economy. hadde jeg behersket begge deler hadde det jo vært topp :) hehe

konklusjon, economy er konge om man har full kontroll. men om man som meg, blander og ikke har full kontroll er det bedre å holde seg til alternate... tror jeg,

...

gitarbonden her på forumet holder seg til KUN alternate, og det passer ikke til alt...

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mye alternate picking men i det siste har jeg prøvd å sette meg mer og mer inn i economy picking. Målet er å kunne vite når og hvor man skal bruke de forskjellige sånn jeg kan bruke begge like mye :)

Kanskje litt off-topic, men kan jeg få spørre hva dere ville oversatt "alternate-" og "economy-"picking med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.