Web Analytics
Gå til innhold
kst

Gjenkjenning av intervaller ved hjelp av sanger

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg øver på å gjenkjenne melodiske intervaller og da er det veldig effektivt å referere til sanger som starter med eller inneholder bestemte intervaller. Eksempler:

Kjenningsmelodien til Star Wars starter med en kvint oppover, "Merry Christmas" med en kvart oppover og "Phantom of the Opera" med en stor sekst ned. Problemet er at jeg ikke har funnet sanger til en del av intervallene. Det gjelder disse:

Liten sekund Opp og ned

Stor ters ned (høres ut som en ringeklokke)

Forminsket kvint (Låter skummel, men har ikke begynt å øve på den så jeg vet ikke om jeg kommer til å klare å kjenne den igjen)

Kvint ned

liten sekst opp og ned (oppover har jeg "Conquest of Paradise", men fåreløpig er den litt utydelig for meg)

Liten septim opp og ned

Stor septim opp og ned

oktav ned

Disse funker, men kom gjerne med forslag til fler (Jo fler jo bedre).

Stor sekund: Opp-"Lisa gikk til skolen" Ned-kan ikke navnet på den

Liten ters: Opp-første tersen i en dim-arpeggio Ned-et gitarlick fra Steve Vai

Stor ters: Opp- rar melodi jeg lagde selv

Kvart: Opp-"Merry Christmas" Ned - assosieres med Star Wars

Kvint: Opp "Star Wars"

Stor sekst: opp-"Du grønne glitrende tre god dag ..." i tillegg assosieres den med "Star Spangled banner" Ned-"Phantom of the opera-Music of the Night"

Oktav-"Somwhere over the rainbow"

Jeg har ikke jobbet noe med intervaller større enn en oktav, men tar gjerne imot tips på det området også. Jeg er veldig takknemlig for hjelp. Håper dere forstår hva jeg har skrevet! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra opplegg, det der. "Number of the beast" begynner med ters, eller major 3'rd, som det heter på engelsk.

D |------------4------5------7----------------------------|

A |--5--5--5----- 5------5--------------------------------|

E |---------------------------------------------------------|

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bra opplegg, det der. "Number of the beast" begynner med ters, eller major 3'rd, som det heter på engelsk.

D |------------4------5------7----------------------------|

A |--5--5--5----- 5------5--------------------------------|

E |---------------------------------------------------------|

Kult, den melodien jeg hadde fra før var så teit! Takk! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kult, den melodien jeg hadde fra før var så teit! Takk! :)

Ikke noe problem! "One" åpningsriffet til Metallica begynner vel med kvint. Ganske lett å huske egentlig

D|------4------0------------4------0------|

A|--2------2-------------------------------|

E|-----------------------3-------3---------|

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn tenker jeg, tror det er regler jeg har laget meg for å identifisere intervaller (i hørelære etc), ikke for å synge de fra et ark (men jeg tenker likt da også). Det er ikke alltid jeg har forskjellige regler opp og ned

L2 opp: ledetone/dominant-aktig. ned: kromatisk rett og slett. Det er ingen toner i mellom. Frygisk skala

S2: durskala, lisa gikk... ned: veldig dominant - tonika. Vanlig ved fraseslutt altså gjerne de to siste tonene i et vers, hvis det gir noe mening, kan også synge deg kromatisk ned, et heltonetrinn = to halve

L3 opp: molltreklang 1-3 ned: samme

S3 opp: durtreklang 1-3 ned: samme

R4 opp/ned: Eine kleine nachtmusik

Fst4/Fm5/tritonus: tenk forminsket treklang. syng to små terser etterhverandre og grunntonen igjen så har du spranget

R5 opp: synger meg opp med en durtreklang, og så grunntonen igjen. synger evt. skalaen opp og grunntonen igjen. Ganske greit å synge spranget grunntone- kvint- oktav (powerchord)

store og små sekster opp og ned: synger som det var en treklang i andre omvending, altså er kvinten dypest, tersen lysest og grunntonen i midten. Hvis du sang en mollters for å komme ned på grunntonen er det en liten sekst, hvis du sang en durters ned er det en stor sekst.

L7: synger en dominantseptimakkord, altså en durtreklang med liten septim oppover, eller en moll7-akkord. kan også synge kromatisk opp til oktaven, hvis det er to halvtonetrinn...

S7: halvtonetrinn fra oktaven, har ikke noe bedre regel :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en fin metode for å lære seg intervaller. :)

Liten sekst - Still got the blues av Gary Moore. Første og fjerde tone.

Stor sekst - Du stjerne (over Betlehem).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.