Web Analytics
Jump to content

Gjenkjenning av intervaller ved hjelp av sanger


kst
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg øver på å gjenkjenne melodiske intervaller og da er det veldig effektivt å referere til sanger som starter med eller inneholder bestemte intervaller. Eksempler:

Kjenningsmelodien til Star Wars starter med en kvint oppover, "Merry Christmas" med en kvart oppover og "Phantom of the Opera" med en stor sekst ned. Problemet er at jeg ikke har funnet sanger til en del av intervallene. Det gjelder disse:

Liten sekund Opp og ned

Stor ters ned (høres ut som en ringeklokke)

Forminsket kvint (Låter skummel, men har ikke begynt å øve på den så jeg vet ikke om jeg kommer til å klare å kjenne den igjen)

Kvint ned

liten sekst opp og ned (oppover har jeg "Conquest of Paradise", men fåreløpig er den litt utydelig for meg)

Liten septim opp og ned

Stor septim opp og ned

oktav ned

Disse funker, men kom gjerne med forslag til fler (Jo fler jo bedre).

Stor sekund: Opp-"Lisa gikk til skolen" Ned-kan ikke navnet på den

Liten ters: Opp-første tersen i en dim-arpeggio Ned-et gitarlick fra Steve Vai

Stor ters: Opp- rar melodi jeg lagde selv

Kvart: Opp-"Merry Christmas" Ned - assosieres med Star Wars

Kvint: Opp "Star Wars"

Stor sekst: opp-"Du grønne glitrende tre god dag ..." i tillegg assosieres den med "Star Spangled banner" Ned-"Phantom of the opera-Music of the Night"

Oktav-"Somwhere over the rainbow"

Jeg har ikke jobbet noe med intervaller større enn en oktav, men tar gjerne imot tips på det området også. Jeg er veldig takknemlig for hjelp. Håper dere forstår hva jeg har skrevet! :)

Link to comment
Share on other sites

Bra opplegg, det der. "Number of the beast" begynner med ters, eller major 3'rd, som det heter på engelsk.

D |------------4------5------7----------------------------|

A |--5--5--5----- 5------5--------------------------------|

E |---------------------------------------------------------|

Link to comment
Share on other sites

Bra opplegg, det der. "Number of the beast" begynner med ters, eller major 3'rd, som det heter på engelsk.

D |------------4------5------7----------------------------|

A |--5--5--5----- 5------5--------------------------------|

E |---------------------------------------------------------|

Kult, den melodien jeg hadde fra før var så teit! Takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Kult, den melodien jeg hadde fra før var så teit! Takk! :)

Ikke noe problem! "One" åpningsriffet til Metallica begynner vel med kvint. Ganske lett å huske egentlig

D|------4------0------------4------0------|

A|--2------2-------------------------------|

E|-----------------------3-------3---------|

Link to comment
Share on other sites

Sånn tenker jeg, tror det er regler jeg har laget meg for å identifisere intervaller (i hørelære etc), ikke for å synge de fra et ark (men jeg tenker likt da også). Det er ikke alltid jeg har forskjellige regler opp og ned

L2 opp: ledetone/dominant-aktig. ned: kromatisk rett og slett. Det er ingen toner i mellom. Frygisk skala

S2: durskala, lisa gikk... ned: veldig dominant - tonika. Vanlig ved fraseslutt altså gjerne de to siste tonene i et vers, hvis det gir noe mening, kan også synge deg kromatisk ned, et heltonetrinn = to halve

L3 opp: molltreklang 1-3 ned: samme

S3 opp: durtreklang 1-3 ned: samme

R4 opp/ned: Eine kleine nachtmusik

Fst4/Fm5/tritonus: tenk forminsket treklang. syng to små terser etterhverandre og grunntonen igjen så har du spranget

R5 opp: synger meg opp med en durtreklang, og så grunntonen igjen. synger evt. skalaen opp og grunntonen igjen. Ganske greit å synge spranget grunntone- kvint- oktav (powerchord)

store og små sekster opp og ned: synger som det var en treklang i andre omvending, altså er kvinten dypest, tersen lysest og grunntonen i midten. Hvis du sang en mollters for å komme ned på grunntonen er det en liten sekst, hvis du sang en durters ned er det en stor sekst.

L7: synger en dominantseptimakkord, altså en durtreklang med liten septim oppover, eller en moll7-akkord. kan også synge kromatisk opp til oktaven, hvis det er to halvtonetrinn...

S7: halvtonetrinn fra oktaven, har ikke noe bedre regel :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Dagens ble LTD EC1000T. Fikk renset halsen med leomon oil, justert litt og testet et GHS David Gilmour 50-10.5 sett jeg hadde liggende. Veldig crispy og fin lyd.   
    • det behøver ikke å bety at de ikke får solgt mye likevel. hvis du tenker over det; passer ikke den beskrivelsen (idiot) på skremmende mange folk? tipper qanon-bevegelsen har en del slike i sine rekker..... og bassister.... bruktbilselgere......påvirkere.....fanatikere av alle slag....folk som trives i dress.......personen som fant opp begrepet "supermåling" i forbindelse med meningsmålinger.....kommunikasjonskonsulenter......folk som gleder seg til neste the fast and the furious  - film .....prosjektledere for veiprosjekter i bergen.....folk som ikke kjører motorsykkel.... og mange, mange flere. faktisk tar jeg meg selv i å tenke "er JEG en idiot?" en gang i blant. svaret der er riktignok alltid nei, men jeg slutter aldri å spørre likevel. viktig å ta en selvevaluering en gang i blant. regner med de fleste innser at det meste av dette jeg har skrevet bare er tull, designet for å skape litt latter (forhåpentligvis). men det første poenget står likevel: det finnes overraskende mange som går på slike ting som Audun sikter til. en del fabrikanter av ubrukelige produkter skor seg på slike folk. det eneste man kan gjøre i møte med slikt, er å prøve å sørge for at man selv, og folk man bryr seg om, ikke går i fellen. å prøve å skåne en stor gruppe mennesker for slikt, er ikke enkelt. jakten på gode tilbud sørger for det, og er sterkere enn mange tror.
    • HB eller ikke - da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet fantes det mye DRITTGITARER. Altså de rimelige. Tror du skal vært sykt uheldig med en hvilket som helst lavprismerke for å komme NED på det nivået mye av skrotet den gang var på.
    • Jeg har et lite verksted og skrur litt i gitarer, hovesakelig egne og for venner og bekjente men tar litt oppdrag utenom også når jeg har tid og anledning. I den forbindelse har jeg skrudd i en håndfull HB`s. Min erfaring er at de billigste er nettopp det, billige gitarer, men kommer man over 200Euro, er det stort sett gullfine nybegynnergitarer som trenger lite hjelp av meg (i motseting til de billigste hvor QC virker ganske fraværende). Hadde ikke nølt med å anbefale en av disse Suhr-aktige til en nybegynner om man trakter mot mer moderne stuk enn Epi og Sq. Når det er sagt, er man femten og har råd til drømmegitaren, skal man kjøpe drømmegitaren og drite i folk som mener HB er best i hele verden, for det er de ikke   
    • Jeg mener at det ikke er snakk om enten eller, men både og her, selv om jeg kjenner meg igjen. Confirmation bias spiller nok en vesentlig rolle. Og alder. Jeg er jo en nokså moden herremann som vokste opp med status-standarden Fender eller Gibson. Så hadde man temmelig mediokre varianter av dette - supplert med andre merkelige variasjoner fra merker som Vantage, Orpheo, Cimar (Ibanez), Hondo etc. Jeg kan huske at Wing-serien fra Washburn var regnet som annenrangs gitarer på den tiden (i min krets), mens jeg i dag ville ha gitt gode penger for en Eagle eller Falcon. (Yamaha SG-serien, Ibanez Artist-serien popper også opp som kvalitetsalternativer i dag) Jeg _tror_ at kvaliteten på det vi i min tid kalte billig-ræl er betydelig bedre nå til dags. Og det er jo hyggelig at man kan prissette velfungerende instrumenter i antall sixpacks:-)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.