Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker for lave volumer


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nå en Trademark 30 forsterker som jeg er ganske fornøyd med, men jeg bor i en liten leilighet og trenger noe som høres bra ut på lave volumer. Jeg har etter hvert tenkt å oppgradere med ny forsterker og tenkte å få noen innspill herfra.

Jeg spiller mye forskjellig, men mest blues og classic rock og ikke metal.

Den må også ha mulighet for hodetelefoner hvis jeg vil være helt stille, men den trenger ikke ha mulighet for å spille med større band og i større rom siden jeg øver bare hjemme alene. Størrelsen på forsterkeren er også litt viktig siden jeg bor i en mindre leilighet, men det er ikke det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha mulighet for hodetelefoner ville jeg gått for en transistoramp med en litt enkel vreng som låter bra til øvingsbruk.

Siden du sier blues/rock synes jeg Fender Frontman 25R eller Vox Pathfinder 15R.

Pathfinder 15R er nok mest stuevennlig i utseende og passer spillestilen din bedre, samtidig som den også er litt mindre og billigere. Fender Frontman har en vreng som i mine ører låter mer som en typisk Marshall MG med moderat vreng, mens Voxen låter mer som en tradisjonell fender. Den har også en litt mer "personlig" cleanlyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en brukt Vox AD30VT brukt.

En bedre liten combo som også låter godt på linjeutgangen (hodetelefoner etc) skal du lete lenge etter. Meget gode forsterkersimuleringer og innebygde effekter, enkel å bruke, mulighet for kanalskifte med fotpedal, samt kapasitet til å fungere greit som amp hvis du skulle komme på å øve med band osv. Til forskjell fra mange andre forsterkere basert på ampsimuleringer fungerer den også helt greit med pedaler foran.

Det er omtrent alltid et eks til salgs på finn.no for rundt 2000,-

Edit:

Glemte å nevne at en av forsterkerens store fortrinn er at den har en "powerbrake" funksjon, som gjør at du trinnløst kan stille den mellom 0,1w til full effekt. Dette gjør at forsterkeren låter relativt likt selv om du spiller lavt eller høyt med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter også lett et innkjøp av en line 6 POD, 2,0 får du for under tusenlappen og oppover. billigt og enkelt å bruke. lettsolgt også om man skulle angre så mye :) Jeg har faktisk brukt min på konsert (kjører signalet i DI boks og er avhengig av monitor men) med stort hell. lyden kan kanskje bli litt mindre klar enn en fullblods rørforsterker men det fungerer fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har litt penger og bruke, er interessert i en VELDIG god forsterker og ønsker valgmuligheter: Sjekk ut Carr Railegh.

http://www.vintagegitar.no/content/view/1054/148/

Uten tvil den beste forsterkeren du får tak i for blues og rock!

Det er det jeg spiller også, og jeg ble rett og slett blåst av stolen. Clean'en er nydelig halvvrengen er GENIAL (du elsker den med en gang) og kopler man inn mastervolum får man en heftig high-gain (liker du Joe Bonamassa?). Med masteren kan man også skru fram veldig mange fine lyder! Jeg anbefaler denne forsterkeren på det varmeste! Utrolig flott sak. Den er også veldig fin sammen med pedaler!

Forsterkeren er bare 3 watt. Men det er nok! Den spiller høyt nok. Den låter virkelig knall!

Mvh JE

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en brukt Vox AD30VT brukt.

En bedre liten combo som også låter godt på linjeutgangen (hodetelefoner etc) skal du lete lenge etter. Meget gode forsterkersimuleringer og innebygde effekter, enkel å bruke, mulighet for kanalskifte med fotpedal, samt kapasitet til å fungere greit som amp hvis du skulle komme på å øve med band osv. Til forskjell fra mange andre forsterkere basert på ampsimuleringer fungerer den også helt greit med pedaler foran.

Det er omtrent alltid et eks til salgs på finn.no for rundt 2000,-

Edit:

Glemte å nevne at en av forsterkerens store fortrinn er at den har en "powerbrake" funksjon, som gjør at du trinnløst kan stille den mellom 0,1w til full effekt. Dette gjør at forsterkeren låter relativt likt selv om du spiller lavt eller høyt med den.

+1. Det blir aldri det samme å øve på i pod i forhold til en amp. Har hatt pod som skulle fungere som øve-stasjon, men den ble stort sett bare liggende og er nå solgt... Valvetronics serien til vox er min favoritt i billig øve amp segment iom at den har innebygde effekter i tillegg og låter etter min mening mye bedre enn cube fra roland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.