Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NeckThru, BoltOn, limt hals osv...


Troll

Anbefalte innlegg

Limt hals på Gibson, Skrudd på Fender.. så enkelt er det egentlig..

Hva er "best" ? Er Gibson bedre enn Fender eller omvendt ? Spørsmålet er vel helle hvilken av de klassiske gitarmodellene du skal etterligne :)

Og dette med sustain.. Uendelig sustain, er det egentlig ønskelig ? Neppe..

Vi ønsker oss det vi forbinder med klassikerne, sånn er det nok bare :)

Neck through er vel i utgangspunktet den beste måten å lage en gitar på, men det er kostbart og tidkrevende. Gevinsten blir forøvrig også noe begrenset med mindre man benytter virkelig godt treverk. Jeg har også prøvd en neck through som var fullstendig død og livløs, selv om den på papiret var laget av de fineste materialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det HAR blitt forsket på dette, og resultatet for beste sustain ble faktisk bolt-on. det er jo tre som blir holdt presset sammen mot tre, i motsetning til tre som holdes sammen med lim. det er mye mer trykk mellom treverkene i en bolt-on hals, så overføringen av energi blir sterkere.

problemet er bare at denne forskjellen ikke egentlig er merkbar. en kan høre toneforskjeller, men sustainforskjellene er så små at ingen kan høre dem i en praktisk setting.

en annen faktor er kvaliteten på arbeidet. bolt-on resultatene gjelder bare hvis halsen sitter skikkelig stramt i hals-lommen i gitaren, slik at en kan løfte gitaren etter halsen når den ikke er skrudd fast. på produksjonsgitarer er ofte hals-lommen ikke helt perfekt utformet i forhold til enden av halsen, slik at det blir ujevnt trykk, noe som saboterer resultatet. derfor oppleves set-neck og neck-through konstruksjoner som bedre på billigere gitarer, og generelt på de fleste masseproduserte gitarer. men dersom gitaren er lagd for hånd av en veldig flink og erfaren bygger, vil bolt-on ha bedre resultat.

neck-through gitarer har som regel 6 sammenlimte sømmer, og de har ikke en hel sammenhengende kropp. midt-stykket, som i de fleste tilfeller består av lønn med et par valnøtt-striper, vil ha mye mer å si på hvordan lyden på gitaren blir. vinge-stykkene vil selvsagt være med på å definere lyden, men ikke i like stor grad som på en gitar som har en sammenhengende kropp. hvorvidt dette er positivt eller negativt er en smakssak.

så det som er teknisk sett riktig er ikke alltid likt i praktisk sammenheng. kvaliteten på konstruksjonen og materialene har MYE MYE MYE mer å si enn konstruksjonsmetodene, så jeg ville heller bare prøvd ut gitarene og bedømme deretter. jeg har ikke lagt merke til så mye forkjell mellom konstruksjonsmetodene selv. jeg har eid flere bolt-on gitarer, en set-neck gitar, en neck-through bass, og eier for øyeblikket et par bolt-on instrumenter, en neck-through gitar, og en set-neck gitar. jeg har selvsagt prøvd flere gitarer med disse metodene. dersom du hadde byttet mellom fast bro og tremolo, eller mellom lønn og rosetre gripebrett, ville forskjellen vært større enn mellom konstruksjonsmetodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydmessig sier mange at bolt-ons låter "lysere" enn de andre to, og med tanke på Fender-lyden, kan jo det stemme. Uansett, så er vel dette subjektivt og kan variere fra instrument til instrument. Faktum er i hvert fall at Fendere funker helt utmerket med halsen skrudd på. På Les Paul-type gitarer funker det ikke så bra, men er veldig vanlig på billige kopier for å få ned produksjonskostnadene. Men her igjen er jo det faktum at de låter/føles dårligere sannsynligvis et resultat av kutt i flere ledd enn bare hvordan halsen er festet.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen ting vi glemmer når folk snakker om de lydmessige forskjellene, er at når folk snakker om bolt-on gitarer, snakker de sannsynligvis om fender, og når de snakker om set-neck, snakker de sannsynligvis om gibson. når de da sier at bolt-on har en skarpere lyd, og set-neck har en mørkere varmere lyd, kan det ha noe med det faktum at fender = ash/alder kropp, lønn hals, single coils, og gibson = mahogany kropp OG hals, og humbuckere? disse forskjellene gjør veldig mye med lyden, så det blir vanskelig å sammenligne dem.

jeg er helt enig i at bolt-on halser er mye mer hendige om du trenger en hals-reparasjon. det er et stort bonus, og kan hjelpe en gitar å overleve i mange mange år.

dersom noen her har en billig bolt-on hals som ikke sitter helt tight, kan dere prøve å dekke hals-lommen med et lag papir eller aluminiumsfolie, og se hvor mye du kan stappe inn og fortsatt få halsen inn (selv om du kanskje nærmest må slå den inn :P). dette garanterer at den sitter dønn tett, iallefall mer enn ellers, og energi-overføringen øker. en kan jo også dekke halslommen med lim og så feste halsen. da konverteres den til set-neck, som uansett er bedre enn en elendig utført bolt-on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2000-kroners Epiphone LP100, med bolt-on. Fungerer faktisk veldig greit. Dårlige pickuper, stemmeskruene er byttet ut med Gotoh. Anstendig gitar til to laken er det ihvertfall :)

Skal montere nye pickuper i den, et par IBZ-greier jeg kjøpte av hucker for en pils :lol:

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har de da gjort mye rett med, denne kunne jeg tenkt meg.

Har "småkost" meg med den ved noen annledninger når jeg er nedom sjappa ja. Kanskje min favoritt "LP" i hele verden :)

Har nylig anskaffet min første neck-through (Mayones Regius Pro), og merker god forskjell båder fra bolt-on og set-in når jeg spiller på de øverste båndene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha. Jeg mener å huske at IBZ-greiene skal være ganske fine. F-spaced eller noe sånt da. Det er vel billigversjoner av Dimarzio. Men monterer du de på en LP, så er du sikkert en av få :P

Hehe, ja. Det kommer i det minste til å låte bedre enn de som sitter i. Høres ut som om noen har hengt en dyne foran kabinettet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.