Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NeckThru, BoltOn, limt hals osv...


Troll

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig fordelene og ulempene til de forskjellige?

Det virker som mange dyre gitarer har neck thru og mange billlige gitarer har bolt on. Men jeg har også merket at det kan gå andre veien også.

Er det noe som er "bedre" enn det andre kvalitets/lydmessig?

Har sett ned på gitarer som har bolt-on, men så ser jeg jo at mange/nesten alle(?) Fender og Ibanez-gitarene har bolt on.

Noen som kan forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det gir mer sustain ja. Og når du nevnre "festet på samme stykke tre" så virker det enda mer logisk.

Men Fender strats f.eks og Ibanez JEM har jo bolt on. Treverk har jeg heller ikke peiling på.

Viss noen vil forklare meg hvordan de forskjellige treverkene låter, så hadde det vært fint.

Vet at Magohany låter mørkere og "fyldigere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig at det ikke er forsket på dette med forskjellige festeteknikker og sustain.

Jeg er så kynisk at jeg tror at grunnen til at det ikke er gjort, er at da kan "alle" snakke om hvor fin sustain i der i akkurat deres løsning. Tenk hvis Fender og Gibson brukte 5% av R&D budsjettet sitt på å begrunne påstandene sine, i stedet for å finne opp de gitarene de lagde på sekstitallet..

Jeg finner ikke igjen siden, men leste et sted på siden av en luthier at tester som er gjort, antyder at "teleløsningen", altså bolt on, fast stol og strenger gjennom kroppen, gir den beste sustainen. Finner ikke igjen det der, har lett etter det flere ganger. Han hadde lagt ut noe "public" gitartegninger som det var fritt fram å kopiere, en akustisk modell. Sånn i tilfelle noen finner igjen siden, mener jeg.

Nå er jo det med feste slik at det er fordeler og ulemper med de, som med de fleste andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det såå merkbar forskjell i sustain på de forskjellige gitarene i høye prisklasser?

Jeg syns sustain er kjempefint og en god fordel som oftest. Men ofte så legger jeg ikke merke til at en gitar har mer sustain enn en annen.

EDIT: Kan det med bolton vs neck thru ha noe å si på punch og slikt?

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør en limt hals så mye lettere tilgjengelig på de øvre båndene enn en bolt-on? Har begge deler, og kan ikke si at jeg synes de er så mye lettere tilgjengelig på LP'n enn Strat'n. Evt ikke så mye vanskeligere tilgjengelig på Strat'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å nevne et par gitarer jeg har med såkalt "contoured heel", der den er avrundet på undersiden. Der er da man virkelig merker forskjellen. Nå er ikke jeg så rå på å spille helt øverst på gitaren uansett, så for meg spiller det ikke den store rollen.

Synes også at LP er vesentlig vondere et strat å komme til på. Tjukt og fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si at det er sålett å komme seg over 15 bånd på min epi LP heller. Får snart en Ibanez med bolt on i posten. Får se om jeg merker noe forskjell da.

Men det virker so om det bare er en smaksak da. Atdet ikke har så mye å si på kvaliteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ibanez med neck-thru, men jeg synes JP'en min en snillere på sene-betennelsen enn den. Sustainen synes jeg og er bedre. Det er rett og slett forskjellige båter å komme i land med. Vet ikke om en er bedre en de andre. Jeg liker at jeg endrer HELT spillestil fra gitar til gitar. Jeg bytter modus rett og slett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oo- lekker gitar, som mye annet av det han selger.

Men når det er sagt, så er jeg enig med kristoffereide. Det er kanskje ikke noe som er "best", det er forskjellig. Da er det jo litt stas å ha litt mer enn en..

Har spilt litt forskjellig er i kveld på en RG 550, og så dratt fram en SX Telecaster til en tusenlapp. Begge var morsomme på hver sin måte. Den ene har tømmerstokkhals, og den andre har det ikke, for å si det mildt. Det å si at en ene er "bedre" enn det andre, er vanskelig. Nå må det vel nevnes at SX-en er litt oppgradert.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan man si? Les Paul med bolt on funker sånn passe... Tele og Strat med bolt on funker stort sett bra!

Har hatt en Fender Am. Strat (bolt on) som var helt 'død', og en Am. Charvel med limt hals som også var helt 'død'. (Derfor har de forsvunnet ut av mitt hus.)

Tror det har mer med kvalitet på treverk og (mengde/type) lakk å gjøre (i både kropp og hals) enn hvordan halsen er festet til kroppen, men jeg har ikke fasit.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.