Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

De mest standard tingene du gjør


Anbefalte innlegg

La oss si du skal mekke deg en rockelåt, med gitar, bass, trommer og vokal.

Hva er de mest standard tingene du gjør for å få det til å låte greit ganske kjapt.

Mitt eksempel:

1. 4 spor gitar med dobbling, 2 max pan, 2 75% pan.

2. ett spor bass uten pan, fjern eq under 55hz, compressor

3. trommer, her er jeg ikke no flink enda.

4. ett spor leadvokal, bruk doblingseffekt, venstre kanal -7cents, høyre kanal +7cents, compressor

5. etter det er spilt inn, smell på en maximizer.

Ganske basic jeg da, ikke noe fantom på reverb, compress, limit, eq og pan egentlig.

Interessant å vite hva andre gjør som standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å låse seg fast i et "standardmønster" er ubeskrivelig begrensende, og det vil jeg ikke anbefale til noen. Det viktigste er å høre på hva du har, legge en liten slagplan for hva du vil gjøre med det du har, og samtidig være åpen for endringer/tillegg underveis.

Det er en klisjé, men den er likevel sann: Ørene er den eneste regelen.

------------------

Men dersom jeg skulle ha spilt inn og mikset en "standard" rockelåt på et par timer (f.eks) så hadde jeg gjort slik:

- Brukt god tid på mikrofonplassering på alle instrument, finne alle de gode vinklingene og gode posisjonene. Sørg for å ha et så godt råmateriale som mulig - man kan ikke polere drit, man bare gnir det utover. :) Ikke glem å bruke klikk/metronom, så man får ting skikkelig tight.

- Muligens gate på basstromme og tammer (dersom det er nødvendig), gruppekomprimering av hele settet, så risikerer jeg ikke å klemme det helt i hjel (noe jeg av og til gjør). AB-mikking på overheadmikkene, og ganske tung stereopanning av samme mikrofoner. BD i midten, SD litt til siden (samme side som OH-mikken over skarpen).

- Gitarer spilles inn, doblet rytmegitaren (da tenker jeg å spille inn akkurat samme gitarsporet to ganger - ikke noe klipp&lim tull) og pannet doblingene sånn passe til hver side. Ikke alltid nødvendig, men kan være kult. Uansett greit å ha noen doblinger av rytmegitaren hvis man vil gjøre litt moroting i mikseprosessen etterpå.

- Ett spor bass - og den legger jeg midt i lydbildet sammen med basstromma.

- Ett spor leadvokal, ingen dobling. Er så jævlig lei av dobling av vokal. Kanskje litt doblinger i oktaver/terser på refrenget. Kommer an på vokalisten. :)

Lett pitch-korreksjon dersom det er nødvendig. Reverb og kanskje en form for delay (slap-back kan være tøft i enkelte sammenhenger). Ekstremt forsiktig kompressering.

- Har man vært flink nok med mikrofonplasseingen trenger man ikke stort annet enn et highpass-filter her og der, så skal det låte ganske så ok. Jeg er veldig varsom med å ikke skru ting til døde. Husker ikke helt hvem som sa det, men det låt som følger: "ALT er EQ. Mikrofonplassering, rommet du tar opp i, mikrofonen, kabelen, preampen, mikseren, konverteren - alt er i prinsippet EQ. Gjør du en god nok jobb i samtlige ledd, kan du la alle knappene på EQ-enheten være i fred". Jeg lever litt etter samme prinsippet. :)

----

Når det bare slik at jeg er en glad amatør når det kommer til studioinnspillinger, og har kun folkehøyskole og litt demoinnspillinger i stua bak meg. Men innspilling og miksing er moro! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.