Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Intoneringsproblem, eller ikke?


kongssund_

Anbefalte innlegg

Hvis en streng er rett intonert, så skal man få akkurat samme tone når man trykker ned strengen på 12. bånd, bare en oktav høyere. Det er egentlig lettest å sjekke nøyaktig med en stemmemaskin, hvis du har en slik. Får du avvik på tonehøyden da, er det strengelengden det er noe feil med. Blir tonen for lys på 12. båndet, er strengen for kort, og motsatt.

Skikkelig gamle strenger kan ha en tendens til å å bli sure. Hvorfor kan jeg ikke forklare, men det er slik. Derfor kan det lønne seg å prøve med et strengeskift hvis strengene er gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en streng er rett intonert, så skal man få akkurat samme tone når man trykker ned strengen på 12. bånd, bare en oktav høyere. Det er egentlig lettest å sjekke nøyaktig med en stemmemaskin, hvis du har en slik. Får du avvik på tonehøyden da, er det strengelengden det er noe feil med. Blir tonen for lys på 12. båndet, er strengen for kort, og motsatt.

Skikkelig gamle strenger kan ha en tendens til å å bli sure. Hvorfor kan jeg ikke forklare, men det er slik. Derfor kan det lønne seg å prøve med et strengeskift hvis strengene er gamle.

Så dette kan jeg fikse selv om jeg har stemmeapparat ja

hmm. så om jeg holder på 12. bånd og jeg stemmer helt rett så flytter ikke streken seg på stemmeapparatet seg. Det skal være helt likt.

som på stemmeapparatet mitt vil det si grønt lys i begge situasjoner er good? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en streng er rett intonert, så skal man få akkurat samme tone når man trykker ned strengen på 12. bånd, bare en oktav høyere. Det er egentlig lettest å sjekke nøyaktig med en stemmemaskin, hvis du har en slik. Får du avvik på tonehøyden da, er det strengelengden det er noe feil med. Blir tonen for lys på 12. båndet, er strengen for kort, og motsatt.

Skikkelig gamle strenger kan ha en tendens til å å bli sure. Hvorfor kan jeg ikke forklare, men det er slik. Derfor kan det lønne seg å prøve med et strengeskift hvis strengene er gamle.

Ta også med overtoner på 12. bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda, men var bare at selv om gitaren ikke er intonert helt hundre prosent så skal det vel en del til før det blir skikkelig surt.

Bare det ikke blir sånn at den er helt ute av tone forutenom på åpen streng.

Har justert litt nå og det høres bedre ut. Åpen og 12 . bånd stemmer sånn nesten, overtonene er også nesten på:P

hører ikke noe særlig surhet på grepene oppover eller nedover på gitaren.

Endret av darkz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart spørsmål men.

Jeg satt og tukla med gitaren og gjorde et par oppgraderinger med stolen.

Syns ikke lyden matcher helt når jeg spiller etter musikk osv.

Er det slik at om den ene strengen ikke er intonert så kan du stemme den rett, men grepene du tar høres rart/ feil ut på den strengen?

Du klemmer for hardt. Tipper du har jumbo frets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig synes jeg at jeg får best intonasjon ved kun å sammenligne åpen streng med harmonisk overtone på 12.bånd. Man slipper feilmarginen i forhold til hvor hardt man trykker ned strengen i 12.bånd...

Hvordan får man målt intoneringen ut fra dette? Merker jeg kan for lite om intonering hvis det stemmer...

Hvis du forlenger strengen med f.eks 10cm fra standard lengde ved å flytte broa og skal lage en harmonisk overtone vil du jo måtte flytte punktet for den harmoniske overtonen 5cm mot høyre, stemmer ikke det?

Med andre ord kommer den harmoniske overtonen der strengen er delt på midten helt uavhengig av hvor lang den er? (plasseringen av den harmoniske overtonen på 12. bånd er vel "tilfeldigvis" den samme som 12. bånd, dvs 1 oktav lysere, fordi frekvensen på strengen blir doblet dersom lengden blir halvert. På en veldig feil-intonert gitar er vel fortsatt overtonen ren, men den er forskjøvet?) Det vil vel igjen si at man ikke kan måle intonasjonen på gitaren med kun åpen streng og harmonisk overtone fordi dette ikke sier noe om forholdet mellom strengelengde og avstanden mellom båndene?

Noen som har fasit?

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er langt ifra umulig ja :) Vi hadde et MEGA pitchproblem i studio en gang, jobba lenge med å ordne det... Viste seg til slutt at bassisten fretta for hardt :D

Veldig vanlig problem, spesielt ved akkorder rundt de laveste fretsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.