Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bøyd hals?


Troll

Anbefalte innlegg

Jeg har en fantastisk fin akkustisk gitar med D-hals og myye klang i på rommet.

Gitaren var importert fra Ukraine for ca 6-7 år siden.

Dårlig kvalitet, men veldig god lyd. Tingen er at strengene ligger sikkert 1cm fra halsen (delen som er nærmest kroppen)

Det gjør dte litt vanskelig å ekkelt å spille på.

Har prøvd å stramme inn trossrodden skikkelig, men det hjelper ikke.

Er det noe jeg kan gjøre med det? Bridgen har begynt å sprekke litt, s jeg tenkte jeg skal gå gjennom den med trelim.

Jeg kan ta og laste opp bilder senere. Halsen ser rett ut. Så jeg vet ikke om det er den som er litt bøyd eller om bridgen er for høy.

Det er litt synd, fordi gitaren spiller j** høyt og har mye klang. det som er driten, er kvaliteten.

Klarer jeg å fikse problemet, så blir det nok nye stemmeskruer på den.

tips? Kanskje litt vanskelig uten bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er vinkelen mellom hals og kropp? På noen akustiske gitarer kan gitarkroppen synke litt sammen bak halsen som gjør at strengehøyden blir for høy. Blir på en måte det samme som å shimse mye i forkant på halsen. Vet ikke om det er så vanlig på en gitar som bare er 6-7 år gammel. Men hvis den har dårlig kvalitet kan det jo være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo først prøve å konstantere hva ståa er..

Sett på en kapo på første bånd og klem ned E strengen på 12'vte bånd. Nå har du en helt gratis og eksepsjonelt presis rettmal.. Juster så trussroden til halsen blir helt rett eller med en liten bue.

Hvis du fortsatt synes strengene er for høye justerer du ned sadelen litt - se denne tråden : http://forum.gitarnorge.no/Senke-strengene...ass-t24269.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det sistnevnte, og det virker som om halsen er helt rett.

Når jeg først studerer gitaren litt, så ser det faktisk ut som det å justere trussrodden hjalp en del!

men likevel vil jeg senke enda mer. Jeg tror nok at problemet ligger i at bridgen er ganske høy. Vinkelen mellom gitar og hals ser ganske greit ut.

Skal måle nå jeg får tid.

Skal prøve dt med saddele også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bør du kikke litt på toppen på gitaren. Har du en skikkelig "maga" mellom stolen og halsfestet? Det er ofte et problem på billige gitarer. Det går an å rette opp, men det koster svært ofte mer enn det de smaker. Det er den uunngåelige prosessen, der stolen forsøker å få kontakt med broen på en gitar. Noen ganger går det fort, andre ganger går det sakte, gjerne basert på pris, men det skjer på alle gitarer uansett hva du har betalt for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.