Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar-prosjekt.


Anbefalte innlegg

For noen uker siden bestemte jeg meg for å pusse den ene gitaren min. En Yamaha EG-112 (strat-kopi).

Den ser slik ut:

yamahafront.jpgyamahabak.jpg

Stort sett alt som sitter fast på denne (hvis du ser bort fra halsen) kan karakterieseres som bæsj,

så jeg fikk meg endelig til å bestille alt nytt fra guitarfetisj.

Av utstyr ble det bestillt:

- Nye stemmeskruer

- Wilkinson vintage tremolo-bro

- Nytt plekterbrett og bakplate

- Nye pots og knotter

- Noen brytere

- Ny jack med festeplate

- Nye mic'er

Alt i sort

Skulle egentlig ha bro og stemmeskruer i krom, men de hadde ikke de rette stemmeskruene i krom farge, så da ble det sort:P

Mikrofonene jeg valgte var et kalibrert sett med GFS lil' killer's.

Er det noen som har erfaringer med disse? Så ut som at de hadde fått god kritikk flere plasser.

Tenkte jeg skulle koble en 3-veis on-off-on bryter til hver av disse slik at jeg kan velge

humbucker-off-coilsplit på hver av dem.

Har ikke bestemt meg for hvilken farge jeg vil ha resten av gitaren i. Noen som har forslag?

Omtrent slik vil den se ut før den er malt:

frmaling.jpg

Har begynt å fjerne maling på den nå, så trenger malings-råd både med tanke på farge, hvilken maling som skal brukes, og andre ting jeg bør tenke på før jeg hiver meg i gang med å få farge på planken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør jo som du vil, men det som er raskest, er å matte ned den gamle lakken, evt. pusse vekk riper og hakk, og så legge på ny primer utenpå den gamle lakken. Det sparer deg for mange lag med lakk, og masse arbeid. Når du har fått på primer, vil du kunne se lett der du må jobbe mer med pussing, evt. litt sparkling. Så da er det å pusse mer, prime, pusse mer og så videre. En fordel med å la så mye av en gamle lakken sitte, er at du kan våtslipe. Da får du et mye bedre resultat, og det går mye fortere.

Det er absolutt null poeng i å fjerne all den gamle lakken, det er kun ekstra arbeid. Men hvis det er det du vil ha, så gjerne for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan la være å fjerne mer av den. Få tak i stålull UTEN såpe i, og matte den ned. Ellers sa jeg kvistlakk pga at treet er sevjeholdig og lakken vil trekke sevjen ut og lage bobler i klarlakk.

For å få en glossy finish bør du bare tenke på klarlakk. Men det er best å holde deg til èn type lakk. Akryllakk er best på akrylgrunning og akryl-klarlakk osv. Ikke bruk mer farge enn det som er nødvendig for å gi god dekning, og bruk 30 +/- lag klarlakk...

Jeg bruker 1 boks farge, 3 bokser klarlakk når jeg lakkerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.