Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Castor Fibers engangsgitar


Anbefalte innlegg

Jeg innrømmer det. Jeg er en skrotnisse. Jeg samler på alt, og nesten ingen gitar er så elendig at jeg ikke kan sette pris på den på en eller annen måte. Men det finnes en grense, og den har jeg funnet i en gitar, innkjøpt på RIMI for den nette sum av kroner 198.-

Jeg var så dum at jeg trodde at de var så frekke at de ikke solgte noe som så ut som en gitar, og som ikke kunne brukes til noe som helst. Det var de. Det er kanskje derfor RIMI- Hagen er søkkrik, og jeg er en fattiglus.

Så langt, og alt vel. Man må jo finne på noe, slik at jeg får noe igjen for de to hundre kronene jeg kastet bort. Jeg har tenkt på å bruke den som lampeskjerm, men den er da ikke noe fin, heller. Den er uegnet som oppfyringsved, så den har da stått her og opptatt plass i furtebua mi, og minnet meg på at jeg har blitt lurt. Jeg har hevnet meg ved å aldri sette mine ben i en RIMI-butikk, og det har jeg tenkt å fortsette med. Nuvel.

Nå har det seg slik, at jeg er med i en liten forsamlig av eldre herrer som har for vane å feire bursdagen til Philip Parris Lynott. Vi feirer det i august, siden der er så svinekaldt i januar. Man er da praktisk anlagt. I år ville han ha fylt seksti år, hvis han ikke hadde dopet seg i hjel. Det vil min medmusikant i 2XK og jeg feire med brsk og bram, så derfor har vi øvd inn et lite sett med et knippe utvalgte Thin Lizzy- låter.

Vi er rimelig godt forspent med både lys og lyd, og har valgt en "unplugged"- versjon, for å gjøre det litt enkelt. Det er grenser for hvor mye man skal dra på når man skal spille seks låter. I tillegg har vi fått med oss en gitarist til, slik at det blir en trio. Det blir sikkert fint.

Så gjelder det å kombinere dette, med den uspillbare RIMI- gitaren. Det er det denne tråden skal handle om. Noe av det mest spektakulære som er gjort på gitarfronten, er jo når Jimi Hendrix satte fyr på gitaren sin for noen år siden. Det er da ikke noe nytt. Ace Frehley har likeledes spilt på en gitar med røykmaskin, halogenlys og et par raketter i. Det er også gjort. Men etter det jeg vet, er det ingen som har satt fyr på en gitar OG preppet den med fyrverkeri samtidig! Det er altså det vi har planlagt, på slutten av "Cowboy song". Vi får bare håpe det går bra.

Hvis dere husker, så har jeg en utrolig stygg gitar med det smukke navnet "AK-47". Den hadde et sett med humbuckere der kobbertråden heller skulle vært benyttet til andre ting. Elendig lyd, og mikrofoniske så det holder. Planen er altså å montere en slik humbucker i gitaren, smekke inn noen hylere som er til overs fra nyttårsaften, dra en "saftig" solo ute blant publikum, takket være trådløst system, og så tenne på hele greia til slutt. Inne i et partytelt. Jeg tror det blir episk.

Denne tråden skal altså omhandle hvordan man gjør noe slikt. Vent med å prøve selv til etter den 28. august, da det er da dette går av stabelen. Jeg satser på at noen tar bilder av seansen, slik at jeg kan poste live- bilder av dette.

Jeg skal poste bilder av løsningen i morgen, regner med at jeg får snekret sammen dette da. I dag har jeg limt fast halsen igjen, da den hadde løsnet fra kroppen. Lurte en stund på å beholde den slik, da den ga muligheter for "whammy- effekter" på kassegitar, men vi har gått bort fra den ideen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det spørs om noen i publikum er så lite animerte at de klarer å betjene et videokamera, men hvis det lar seg gjøre, og det finnes video, er det selvfølgelig mulig å legge ut det. Vi får da den biten som det kommer, jeg kommer til å ha mer en nok med å spille riffet til Cowboy song på elektrisk ukulele.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en gitar fra QXL for 1.- inkludert frakt ble det vel 146.- Gitaren er formet som en BC Rich e.l og er rosa med lyn i gullfarge på. Denne så så latterlig ut at jeg MÅTTE ha den. Kunne bruke den som delegitar om ikke annet... Det dugde den ikke til. Nå har jeg fattet interesse for inlay-kunst og tenker jeg skal plukke bånda fra halsen og bruke den til å lære meg det grunnleggende (Drømmen er en hul tele med MASSE FINE pearloid-inlay på kroppen). Så ingenting er så dårlig at det ikke er godt for noe, noe du også beviser med dette geniale initiativet :) Om du ikke tenker å bruke gitaren, kan du rive av gripebrettet og skubbstaget (trussrod) og fylle hullet med romer-lykter eller fyrverkeri evt. noe lunte til fyrverkeriet og lime gripebrettet fast igjen over ulumskhetene.

Gleder meg til å høre hvor det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Slapp av, jeg vet hva jeg driver med"?

Vi har faktisk avfyrt prøveskudd at fyrverkeriet, og vi tror at vi har kontroll. Vi limer det fast i gitarkroppen, slik at det ikke skal kunne fly rundt i lokalet. Dette går så bra. Videre har vi skaffet vernebriller, "Bono- style", slik at sikkerheten og rockecreden blir ivaretatt.* Publikum er det verre med, men de vet jo ikke hva de blir utsatt for.

* I den grad Bono har noe med rock å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg skulle bli ferdig i dag, men det ble jeg ikke, fordi jeg fikk en idé. Den måtte jeg prøve ut, og lærte masse. Men til bilder og en liten worklog.

Slik ser gitaren altså ut. Ikke la dere lure, den ser jo grei ut på et bilde, men dette er ikke en gitar, bare noen stakkars trebiter som kan minne om en.

88436_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35347/88436.jpg

Det første jeg gjorde, var å skjære vekk litt tre, slik at det skal bli plass til feedbuckeren. Denne lille multimaskinen er kjempefin til sånne småjobber. Den bråker noe skrekkelig, men ellers er den helt perfekt til slik småfikling.

88437_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35347/88437.jpg

I det siste har det vært så masse snakk om silverburst på forumet. Jeg hadde en gammel boks med felglakk liggende, og fant ut at jeg også ville ha silverburst. Etter å ha begynt, fant jeg ut tre ting- jeg burde ha fjernet et par fingermerker, det var for kaldt til å lakkere, og at når man skal legge på burst, skal man spraye fra midten av gitaren og utover for å ha kontroll, ikke utenfra og inn, slik jeg gjorde. Derfor ble gitaren litt vel "burstete". Men sølvfarget ble den jo :) Nå må den tørke til i morgen

88438_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35347/88438.jpg

Jeg trengte en litt spesiell pickupholder, siden jeg bør dekke lydhullet helt for å unngå feedback. Derfor fant jeg et plastlokk og skar ut plass til pickupen i det. Det ser ganske greit ut. Når jeg er ferdig, er det jo bare å lime det på plass med limpistol.

88439_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35347/88439.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Det som står ogjen nå, og som blir gjort i morgen, er å bore hull til jackutgang, hull til fyrverkeriet og lime på plass det, lime på plass pickupen og sette på strengene. Så er gitaren klar for sin aller siste opptreden. Det er den første også, for den del.

Husk at denne gitaren er litt sånn som en rallybil. Ser den OK ut på ti meters hold, holder det lenge. Slik er jo rallybilene også. Kommer man nærmere, ser man de fine oppretterjobbene, utført med slegge og spett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.