Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ronni Le Tekrø?


Sortulv

Anbefalte innlegg

Eller så kjenner man til så mange som utklasserer Tekrø, da som nå. :)

Min gode mann, jeg er villig til å vedde på at min platesamling fra 80 tallet i denne sjangeren er langt mer fyldig enn din :) Dessuten er min kronologisk fordi jeg faktisk kjøpte platene etterhvert som de kom ut..

Jeg skjønner rollen deres som "unge respektløse flinkisser" - det er vel slik det skal være, men det er også lett å henge seg opp i en bestemt retning og sammenligne alt med dette. Dessuten snakker vi her om en tid hvor disse sjangerne ble formet, altså ikke som nå hvor du kan lære deg en oppsummering av en sjanger/stilart av en kommune ansatt musikklærer. På 80 tallet fantes det ikke en jævel i det offentlige systemet som kunne lære deg så mye som en power-chord eller trill. Internett fantes ikke og plater som ikke lå på norsktoppen måtte bestilles fra mystiske butikker i utlandet som annonserte i musikkblader du fant på hybeln hos søskenbarnet til en du kjente...

Du vet det var noen som gjorde ting først og som fortjener litt cred for nettopp det. Orginalitet er noe man trenger også i dag for å bli en ny "gitargud". Å finne opp kruttet på nytt er selvsagt umulig, men nye kombinasjoner av gammelt, blandet med en "personlig touch" er det som skiller kopiøren fra innovatøren.

Vel, ta nå ikke dette personlig, det er mer ment som et generelt innlegg i debatten.

Edit:

Og for alle som vil diskutere Tekrø'n - hør først på "Knights Of The New Thunder" som ble utgitt i 1984, den ligger på spotify

Vurder også følgende :

-Prøver/prøvde Ronni å bli den nye Malmsteen ? (Malmsteen og Tekrø debuterte forøvrig omtrent på samme tidspunkt, så det er i utgangspunktet et urimelig spørsmål)

-Hvor mange gitarister eksisterer det ikke i dag som kan spille Hendrix bedre enn Hendrix ? Betyr det "i din bok" at Hendrix er "dårligere" enn disse ?

-Malmsteen, Vai, og McAlpine er teknisk drivende gode gitarister, men hvordan låter det når f.eks Malmsteen spiller Hendrix ? Hva er det som mangler ?

La det være sagt først som sist, jeg kjøpte alle Malmsteen platene så fort de kom ut på 80 tallet, så det er ikke det at jeg ikke liker karen :) Men det er altså mer dette med "best" jeg har litt problemer med.. Det er ingen som er best vettu'. Men det er noen som var mer originale enn andre. En del ting treffer mange mennesker på en spesiell måte uten at det nødvendigvis er så strøkent teknisk utført alltid. Se på Soul musikken eller tidlig Rock..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekrø e knall, knights plata er knallfet.. liker det meste tnt fra 80tallet, syns også reunion Plata (My relligion var knallbra)

han har levd av å være gitarist ja,

ikkje fordi han er superteknisk god men fordi han er (virker vertfall sånn) meget musikalsk å har laget mangen goe sanger,

fort gjordt å bare tenke på at alt skal være rikti spilt å teknisk rent å pent osv når en spiller selv..

er ikke alltid dette folk som kjøper/hører på musikk som ikkje spiller selv setter som krav for at di skal like musikk..

om den høyrehånds machine gun greia hans er slurvete spilling teknisk sett så hørest de jo dritfett ut for den vanlige mannen i gata.. det syntes jo eg også når eg var 10-12 år å hørte på tnt på kasett..

å jeg syns jo fremdeles det er tøft når han spilelr sånn på soloer

han skilte seg vel ut fra andre gitarister på 80tallet isttedet for å høre lik ut som alle andre..

akkurat som motley å guns blei store på 80tallet mens mangen andre som kopierte mye ikke ble det..

Endret av SvartaTosten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de mer kommerse sporene, hør for eksempel på soloen på "Wisdom" fra "Intuition". Ikke akkurat plankekjøring. Da tenker jeg i første rekke på tonevalg.

PÅ Wisdom har han en gitar med kvartoner på, derfor soloen låter meget merkelig, men fet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gode mann, jeg er villig til å vedde på at min platesamling fra 80 tallet i denne sjangeren er langt mer fyldig enn din :) Dessuten er min kronologisk fordi jeg faktisk kjøpte platene etterhvert som de kom ut..

Jeg skjønner rollen deres som "unge respektløse flinkisser" - det er vel slik det skal være, men det er også lett å henge seg opp i en bestemt retning og sammenligne alt med dette. Dessuten snakker vi her om en tid hvor disse sjangerne ble formet, altså ikke som nå hvor du kan lære deg en oppsummering av en sjanger/stilart av en kommune ansatt musikklærer. På 80 tallet fantes det ikke en jævel i det offentlige systemet som kunne lære deg så mye som en power-chord eller trill. Internett fantes ikke og plater som ikke lå på norsktoppen måtte bestilles fra mystiske butikker i utlandet som annonserte i musikkblader du fant på hybeln hos søskenbarnet til en du kjente...

Du vet det var noen som gjorde ting først og som fortjener litt cred for nettopp det. Orginalitet er noe man trenger også i dag for å bli en ny "gitargud". Å finne opp kruttet på nytt er selvsagt umulig, men nye kombinasjoner av gammelt, blandet med en "personlig touch" er det som skiller kopiøren fra innovatøren.

Vel, ta nå ikke dette personlig, det er mer ment som et generelt innlegg i debatten.

Edit:

Og for alle som vil diskutere Tekrø'n - hør først på "Knights Of The New Thunder" som ble utgitt i 1984, den ligger på spotify

Vurder også følgende :

-Prøver/prøvde Ronni å bli den nye Malmsteen ? (Malmsteen og Tekrø debuterte forøvrig omtrent på samme tidspunkt, så det er i utgangspunktet et urimelig spørsmål)

-Hvor mange gitarister eksisterer det ikke i dag som kan spille Hendrix bedre enn Hendrix ? Betyr det "i din bok" at Hendrix er "dårligere" enn disse ?

-Malmsteen, Vai, og McAlpine er teknisk drivende gode gitarister, men hvordan låter det når f.eks Malmsteen spiller Hendrix ? Hva er det som mangler ?

La det være sagt først som sist, jeg kjøpte alle Malmsteen platene så fort de kom ut på 80 tallet, så det er ikke det at jeg ikke liker karen :) Men det er altså mer dette med "best" jeg har litt problemer med.. Det er ingen som er best vettu'. Men det er noen som var mer originale enn andre. En del ting treffer mange mennesker på en spesiell måte uten at det nødvendigvis er så strøkent teknisk utført alltid. Se på Soul musikken eller tidlig Rock..

Innlegget bifalles og applauderes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner rollen deres som "unge respektløse flinkisser"

Edit:

Og for alle som vil diskutere Tekrø'n - hør først på "Knights Of The New Thunder" som ble utgitt i 1984, den ligger på spotify

Var den der rettet mot meg? Jeg har uansett lastet ned Spotify nå (utrolig praktisk greie) og hører på den plata du anbefalte.

Tekrø har helt klart noen utrolig stilige soloer der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Guns'n er jo egentlig bare Aerosmith-resirkulering da... :D
du skal høre mye

Ja sånne kommentara kan de spara seg, hjelpes.

On Topic

Begripe ikkje at alle skal kritisera gitarister som tekrø for ikkje vera teknisk god nok. DA bør man jammen ha noko å visa til sjøl før ein kjem med sånne uttalelser. Og da snakker eg ikkje om toner per sekund.

det å ikkje lika musikken er ein heilt anna sak, musikksmak respekterer eg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sånne kommentara kan de spara seg, hjelpes.

On Topic

Begripe ikkje at alle skal kritisera gitarister som tekrø for ikkje vera teknisk god nok. DA bør man jammen ha noko å visa til sjøl før ein kjem med sånne uttalelser. Og da snakker eg ikkje om toner per sekund.

det å ikkje lika musikken er ein heilt anna sak, musikksmak respekterer eg :)

Ok, men må jeg gi dere dette med t-skje? :blink:

Jeg respekterer for all del Tekrøs spillestil, og påstår heller ikke at han ikke har god nok teknikk. Han er da i hvertfall bedre enn hva jeg er enda, mann! Det er altså musikken til TNT jeg ikke akkurat digger. Noe annet enn det har jeg vel aldri sagt i denne tråden heller?

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men må jeg gi dere dette med t-skje? :blink:

Jeg respekterer for all del Tekrøs spillestil, og påstår heller ikke at han ikke har god nok teknikk. Han er da i hvertfall bedre enn hva jeg er enda, mann! Det er altså musikken til TNT jeg ikke akkurat digger. Noe annet enn det har jeg vel aldri sagt i denne tråden heller?

Var mer rettet på blacksteen og kjutte enn deg men men. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk stor respekt for Tekrø etter at jeg så en liten session han hadde på Gjøvik Musikk for 5-6 år siden eller så.

Før det hadde jeg ikke allverden sansen for det han drev med, ble for mye fakter og show over det.

Men en liten time der hvor han sammen et tyvetalls tilskuere satt og spilte litt og forklarte på sitt litt keitete vis..., viste at han virkelig har noe å fare med. Ikke at det forsåvidt var noen overraskelse, men jeg bryr meg lite om TNTs musikk og da er det naturlig nok, om man ikke er komplett nerd, at man ikke er så interessert i utgangspunktet.

Jeg så TNT live i 86, tror jeg det var, det er den eneste gangen jeg har sett de. Sitter og hører på Atlantis på Spotify nå, men det er ikke musikk jeg klarer å sette pris på og jeg får heller ikke noe ut av gitarspillet. Akkurat det tror jeg fansen må akseptere. Hadde ikke jeg sett Tekrø på Gjøvik den gangen hadde jeg knapt giddet å engasjere meg nok til å skrive her.

Han har tydelige låtskriverevner og en original vri og det fortjener respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.