Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av forsterker - hakke shnøring


torkolort

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har spilt gitar i 7 år ish. Jeg spiller stort sett bare Dream Theater, og som regel bare på rommet. Eneste forsterkeren jeg har hatt er en Mesa Boogie Nomad 55 som jeg fikk til konfirmasjon (er 22 nå). Den gir ikke akkurat petrucci lyd så fikk tak i en Line 6 PodXT Live. Ble ikke særlig imponert og har skjønt at jeg trenger å investere i no ordentlig. Her er situasjonen:

Jeg er teknisk ganske god på gitar. Kjøpte meg Earnie Ball Music Man John Petrucci for en stund siden. Veldig fornøyd.

Jeg har veldig lite peiling på forsterkere og utstyr generelt.

Jeg har NULL peiling på å skru for å få best lyd. I en perfekt verden ville jeg kunne plugge rett i og få petrucci lyd uten å gjøre en dritt. Det er egentlig ganske sykt at jeg kan så lite. Etter å ha spilt i 7 år er det fortsatt mange vanlige begreper i lyd-verdenen som jeg ikke en gang vet hva betyr.

SÅ hva tror dere. Det er vel nærmest umulig å imitere lyden til petrucci 100%, men hva tror dere er det beste alternative for meg?

Hvis vi for øyeblikket ser bort i fra prisen, hva bør jeg kjøpe? Vet at han bruker blant annet Mark IV, og jeg har lenge vurdert å skaffe meg en. Men har hørt at det kreves en del for å få bra lyd ut av den. Det var en dårlig nyhet. Hva med Dual Rectifier? Forstår at jeg uansett må sette meg litt mer inn i alt sammen uansett hva jeg kjøper, men burde kanskje ikke ta det mest avanserte med tanke på utgangspunktet mitt.

Jeg vil i vært fall komme i nærheten av den heavy og fete men samtidig klare leaden. Og selvfølgelig den smoothe solo lyden. Hittil har jeg ikke vært i nærheten en gang og det ødelegger ganske mye. Enten blir lyden for crunchy og lite feit, eller så blir den for feit og bare grøt.

Halp!

takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 7-strengerversjonen du har av EB MM?

For å få den tunge riffingen, er nok 7 strenger ganske viktig.

Men utstyrsmessig så er det mye å velge mellom. Han bruker vel Mesa Mark IV eller noe sånt.

Har du anledning til å prøve den, så må du bare gjøre det.

For å få Petruccilyden trenger du nok finrene hans. Men på utstyrsfronten så gjelder det å ha en forsterker med gode cleans og god vreng.

Noe som også er viktig, er at man ikke trenge rå bruke sååå mye vreng for å spille metal. Skru ned Gain på vrengen, da får du ren og fin lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 7-strengerversjonen du har av EB MM?

For å få den tunge riffingen, er nok 7 strenger ganske viktig.

Men utstyrsmessig så er det mye å velge mellom. Han bruker vel Mesa Mark IV eller noe sånt.

Har du anledning til å prøve den, så må du bare gjøre det.

For å få Petruccilyden trenger du nok finrene hans. Men på utstyrsfronten så gjelder det å ha en forsterker med gode cleans og god vreng.

Noe som også er viktig, er at man ikke trenge rå bruke sååå mye vreng for å spille metal. Skru ned Gain på vrengen, da får du ren og fin lyd.

Nei det er vanlig 6-strenger. Skal nok få meg en 7 strenger etter hvert og siden han bruker det på mange av de nye sangene. Vet at det ikke er utstyret som avgjør alt, men det spiller jo en stor rolle. Tipper at til og med Petrucci hadde hørtes jævlig ut hvis han fikk spille på noen av innstillingene jeg har klart å skvise frem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av instillinger, så er det greit å ikke ha for mye bass, men heller mye mids. Diskant/treble slik som du føler deg frem med.

For meg ihvertfall, så ligger nøkkelen i å ikke ha for mye vreng. For da blir lyden:

- Slapp/ utight

- Udeffiner/uren

- Støyete

Nå vet jeg ikke så mye om forsterkeren din da. Men en Mesa Rectifier burde gjøre jobben ganske greit. Sjekk ellers ut ENGL og Bogner-forsterkere.

Sjekk ut denne her også:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18511790

Jeg har ikke prøvd den, men jeg er fornøyd med noen av produktene til H&K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste løsningen uten å kjøpe etpar monsterrack og fylle de med Eventide og tc + et amprack med div Mesa er en Axe-FX.

Er endel av folka på Petrucciforumet som har den og har skrudd DT presets til den.

Den ene kommer standard i Axe-FX`n og låter som komplyden hans på Images and Words.

Petrucci har forresten akurat kjøpt seg Axe-FX selv og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler fortsatt litt effekter og da...Blir dyrt!!

En MKIV trenger litt volum for å låte på sitt beste så det ingen optimal "hjemmeamp"

Jeg hadde min stående på øvingslokalet hele tiden, tok den med hjem engang men det var ikke noe morro..

Fikk ikke godlyden på stuevolum gitt :)

Lonestar`n var vel til clean hovedsaklig.

Gitartechen til JP er jo på HRI og svarer på det folk måtte lure på.

Jeg har ikke hatt JP kick siden I&W så jeg er litt out of the loop når det gjelder Petrucci.

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste løsningen uten å kjøpe etpar monsterrack og fylle de med Eventide og tc + et amprack med div Mesa er en Axe-FX.

Er endel av folka på Petrucciforumet som har den og har skrudd DT presets til den.

Den ene kommer standard i Axe-FX`n og låter som komplyden hans på Images and Words.

Petrucci har forresten akurat kjøpt seg Axe-FX selv og.

Axe-FX så jo meget interessant ut og virker som den passer perfekt for en utålmodig fyr som meg :D

Hmmm nå vurderer jeg sterkt å bare kjøpe den. Ble dyrt det også, men det får bare være, er lei av å vente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axe-FX så jo meget interessant ut og virker som den passer perfekt for en utålmodig fyr som meg :D

Hmmm nå vurderer jeg sterkt å bare kjøpe den. Ble dyrt det også, men det får bare være, er lei av å vente

Axe FX krever at du bruker endel tid og lærer å skru den da, men du kommer til å bli veldig fornøyd.

Fabrikkpresets funker greit med synther, not so much guitars..

Husk at alt du spiller gjennom må "tilpasses" din gitar, din touch osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har spilt gitar i 7 år ish. Jeg spiller stort sett bare Dream Theater, og som regel bare på rommet. Eneste forsterkeren jeg har hatt er en Mesa Boogie Nomad 55 som jeg fikk til konfirmasjon (er 22 nå). Den gir ikke akkurat petrucci lyd så fikk tak i en Line 6 PodXT Live. Ble ikke særlig imponert og har skjønt at jeg trenger å investere i no ordentlig. Her er situasjonen:

Jeg er teknisk ganske god på gitar. Kjøpte meg Earnie Ball Music Man John Petrucci for en stund siden. Veldig fornøyd.

Jeg har veldig lite peiling på forsterkere og utstyr generelt.

Jeg har NULL peiling på å skru for å få best lyd. I en perfekt verden ville jeg kunne plugge rett i og få petrucci lyd uten å gjøre en dritt. Det er egentlig ganske sykt at jeg kan så lite. Etter å ha spilt i 7 år er det fortsatt mange vanlige begreper i lyd-verdenen som jeg ikke en gang vet hva betyr.

SÅ hva tror dere. Det er vel nærmest umulig å imitere lyden til petrucci 100%, men hva tror dere er det beste alternative for meg?

Hvis vi for øyeblikket ser bort i fra prisen, hva bør jeg kjøpe? Vet at han bruker blant annet Mark IV, og jeg har lenge vurdert å skaffe meg en. Men har hørt at det kreves en del for å få bra lyd ut av den. Det var en dårlig nyhet. Hva med Dual Rectifier? Forstår at jeg uansett må sette meg litt mer inn i alt sammen uansett hva jeg kjøper, men burde kanskje ikke ta det mest avanserte med tanke på utgangspunktet mitt.

Jeg vil i vært fall komme i nærheten av den heavy og fete men samtidig klare leaden. Og selvfølgelig den smoothe solo lyden. Hittil har jeg ikke vært i nærheten en gang og det ødelegger ganske mye. Enten blir lyden for crunchy og lite feit, eller så blir den for feit og bare grøt.

Halp!

takker for svar

Move on, man... Gå din egen vei, lag din egen sound! Ikke sunt å henge seg opp i én annen gitarist... Stikk innom Immerslund i Oslo, eller en annen sjappe med ok utvalg. Ta med deg gitaren din, prøv forskjellige amper. Bruk ørene og hjertet. Da finner du ampen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden kommer han til å forme senere selv uansett pga teknikk og preferanser. Når man ikke vet hvor manskal begynne, så syns jeg at det er greit å "immitere" andre artister.

Når han føler for det, så kommer han til å forme lyden sin uansett. Selv om utstyret er det samme som det Petrucci bruker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden kommer han til å forme senere selv uansett pga teknikk og preferanser. Når man ikke vet hvor manskal begynne, så syns jeg at det er greit å "immitere" andre artister.

Når han føler for det, så kommer han til å forme lyden sin uansett. Selv om utstyret er det samme som det Petrucci bruker,

Joda, det er jo et godt poeng. Greit å peke ut kursen, ja... Trådstarter: Husk at utstyret til Petrucci er bare halvparten av lyden, siste halvdel ligger i fingrene hans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør bare av ren nysjerighet, har du spilt i 7 år uten å spille i noe band? For all del, prøver ikke å være frekk eller spydig på noen måte!

Joda har spilt i band, men var ikke det mest vellykka for å si det sånn og det er en god stund siden. Varierte en del i ferdigheter blant medlemmene og litt uenighet rundt hvilken retning vi ville gå så det ble fort oppløst. Spilte en periode kun med en trommis men så begynte jeg å studere IT og har ikke spilt så mye de siste årene. Nå har jeg begynt å spille en del hjemme, og blir ofte sittende til langt utpå natta og spille :S Har lyst til å begynne å spille i band igjen, men vanskelig å få alt til å klaffe med tanke på tid, utstyr, lokale, musikere fra samme sted og med samme interesse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.