Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anmeldelse av Line 6 Relay G30


Morten Larsen

Anbefalte innlegg

Anmeldelse av Line 6 Relay G30

Av Morten Larsen

Edit 21.09.2009: Husk at jeg driver egen musikkbutikk og ta det med i betraktningen når du leser anmeldelsen. Vi har ikke blitt oppfordret fra noen produsenter til å skrive anmeldelsen og har ingen økonomisk interesse i å anbefale spesielle merker eller modeller fremfor andre, men dersom du mener det kan ha påvirkning på hvorvidt jeg er partisk eller ikke kan det jo være greit å vite. ;)

Plutselig kom det en pakke dumpende inn døra i butikken. Den inneholdt mye snadder, blant annet Gibson Les Paul og 2 stk Line 6 Relay G30. Siden jeg hadde lovet folka på gitarforumet en review av Relay G30 rev jeg den opp og begynte å fikle. 20 minutter senere tasset jeg rundt på Sandvika Storsenter med en Gibson-gitar og et smil om munnen og prøvde å se hvor langt jeg kunne gå før signalet forsvant (folk så veldig rart på meg når jeg spilte blues på elgitar uten forsterker, men den hadde jeg jo parkert i butikken). Kort fortalt ga jeg opp å miste signalet da jeg passerte kaffesjappa (Fattigmann – ca 40 meter fra Backstage) og fant ut at jeg hadde gjort meg fortjent til å snu. De som har vært i butikken vet at forsterkerrommet vårt er bygget som et bomberom og at det ikke er mobildekning der, så det sier litt om rekkevidden på denne lille rakkeren. Jeg var nok på grensen av hva systemet tåler, for på pakken står det ”range 100feet” (30 meter), og jeg var allerede forbi det, men det er deilig å vite at rekkevidden for en gangs skyld ikke bare er skryt produsentene kommer med for å lure deg.

For de uinvidde er Relay G30 et helt nytt digitalt trådløst system som lanseres i Europa (+ Sør-Amerika, Asia og Australia) og som er tilpasset europeiske frekvenser (radio, digitalt bakkenett, etc) for å unngå problemer under bruk. I USA bruker man andre standarder og frekvenser, så de trådløse systemene blir vanligvis helt forskjellige på andre siden av dammen. Systemet har 6 kanaler, som vil si at du kan bruke 6 stykker samtidig. Veiledende pris med både sender, mottaker, batterier, strømforsyning og kabel er 3695kr, så det er overkommelig prismessig for alle fra hobbygitarister til semi-profesjonelle.

Absolutt alt man trenger kom i en liten og snerten pappeske, og det var en fin følelse å åpne den, men da jeg løftet opp både mottakeren og senderen for første gang ble jeg plutselig litt mer pessimistisk . De veide nesten ingenting, og alt fra brytere til deksler føltes skikkelig billig. Det føltes som jeg holdt noe jeg hadde kjøpt på Toys ”R” Us for vekslepengene mine. Batteridekselet var nok det skrøpeligste, og det ville jeg garantert teipet igjen til live-bruk for sikkerhets skyld, men gjennom testene mine med både hopping og løping hold det batteriene på plass akkurat som det skulle. Bryterne for valg av kanal føles også ganske billige i starten, men etter å ha brukt dem litt konkluderte jeg med at jeg tror de tåler slitasje bra og at jeg ikke ser for meg å få problemer med dem i det hele tatt gjennom levetiden på systemet. Du bytter ikke kanal like ofte som du f.eks trykker på bryter til forsterkere eller effektbokser, så slitasjen på disse er jo uansett minimal. Klemma på baksiden av mottakeren var heldigvis av skikkelig god kvalitet, og bortsett fra lyden vil jeg si det er det viktigste på noe trådløst system. Bryteren for å simulere kabellengde hadde jeg ikke bruk for. Den påvirker lyden litt, men jeg ser ikke noen grunn til å bare la den være på ”av”. Etter min mening har de bare plassert den der for å ikke få argumentet mot seg at lyden blir ”for riktig” og at gitarister trenger at kabelen farger lyden. Da kan man heller ha en 9m kabel fra den trådløse mottakeren til gitarforsterkeren og slippe hele problematikken...

Lyden er det eneste ankepunktet jeg har hatt mot tidligere trådløse systemer, og derfor har jeg nektet å ta inn trådløse systemer til utstilling i butikken vår før nå. Det har rett og slett ikke vært god nok lyd på noen av de systemene jeg har prøvd til under 10 000kr. Med Relay G30 ble jeg overasket: Jeg klarte ikke å høre forskjell på en Planet Waves kabel og trådløst. Jeg prøvde i 20 minutter å bytte mellom forskjellige gitarer (Squier, Hagström, Gibson og Fender), forsterkere (Fender, Marshall, Vox og Rivera) og lyder (clean, fuzz, OD etc). Til slutt måtte jeg hente inn Anders Gjertsen for å se om han klarte å høre noe, og han måtte også bite i det sure eplet. Hvis det var en forskjell der var den for liten til at vi klarte å høre det uten et rom med perfekt akustikk og perfekte gitarister, så da fikk det to tomler opp på lyd. 4x12-Riveraen vår hadde sin normale punch i bunnen, og Fender Blues Deville hadde en deilig crisp cleanlyd. Lyden ble heller ikke påvirket av avstanden, så jeg kan ikke si noe annet enn at jeg ikke hørte i det hele tatt at jeg brukte trådløst. I et siste desperat forsøk på å høre forskjell koblet jeg opp den klassiske gitaren min til en AER og tenke at jeg skulle bli skuffa, men det var akkurat samme visa der. Faktisk var det så ryddig at jeg kommer til å montere inn en trådløs sender modifisert fra Relay G30 i Alhambra 5Pen min som et lite DIY-prosjekt. (og kanskje gjør jeg det samme med Boss GT10 for å få trådløst pedalbrett, men det får bli seinere)

Jeg tror ikke det er mer å si om Line 6 Relay G30:

Den er billig og låter akkurat som en kabel. Byggekvaliteten kunne vært tøffere, men en gaffateip over batteridekselet gjør at jeg ikke hadde hatt noe problem med å bruke denne live på en hvilken som helst ”normal” scene i Oslo. (med unntak av Spektrum, Valle Hovin og Rockefeller. Det ville kanskje blitt for stort, men jeg får ikke lov til å spille der uansett ;) ). Endelig finnes det et trådløst system for oss vanlige dødelige som faktisk fungerer som det skal!

Hvis noen er i tvil er det fritt frem for en liten demo og a/b-testing i butikken. Jeg kommer til å ha et system stående for demo-prøving for dem som ønsker det.

Edit: Har som vanlig ikke tatt med vår utsalgspris i anmeldelsen, men bruker veiledende som referanse. Alle som har spørsmål om sånt får ta det på epost eller PM. :)

Denne anmeldelsen er skrevet av Morten Larsen og blir også publisert på www.backstagemusikk.no utover høsten en gang.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Flott anmeldelse Morten :)

Men...

Byggekvaliteten kunne vært tøffere, men en gaffateip over batteridekselet gjør at jeg ikke hadde hatt noe problem med å bruke denne live på en hvilken som helst ”normal” scene i Oslo. (med unntak av Spektrum, Valle Hovin og Rockefeller. Det ville kanskje blitt for stort, men jeg får ikke lov til å spille der uansett ;) ).

Om den duger fra kaffesjappa inn til amp-rommet deres så holder det helt sikkert på Rockefeller også, med mindre de har bygd på veldig mye siden sist jeg var der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare komme med en tilleggs opplysning ang det med frekvenser og sånt.

Det virker som at de fleste som snakker om f.eks X2 bare tenker på om frekvensene ødelegger for gitarspillingen. OG at det er der problemet kan ligge med å bruke en trådløs sender som ikke er tilpasset i norge. Men problemet ligger jo i det at andre bruker de frekvensene. F.eks millitæret kan være inne på de osv. Noen andre som det kan kolidere med er f.eks modelfly entusiaster. Og her kan ting få store konsekvenser.

Tenk at noen flyr et modelfly med jetmotor. Disse har en toppfart på over 400 km/t. Så går Ola Norman inn på øvingslokalet og slår på X2'en sin. Så slår X2'en hans inn på mottakeren i modeljet'en. Og den flyr vilt og styrter i et hus.

Dette har f.eks skjedd på flystevne i ungarn. Bortsett fra at der styrtet flyet midt i tribunen og drepte 2 eller 3 tilskuere. Da var det millitæret som gikk inn på de frekvensene som var reservert modellflygere.

Så selv om folk ikke har opplevd problemer med å bruke X2 og andre trådløse systemer som ikke er tilpasset frekvensene i Norge. Så kan det være at andre har hatt problemer med at de har brukt de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J

Det virker som at de fleste som snakker om f.eks X2 bare tenker på om frekvensene ødelegger for gitarspillingen. Men problemet ligger jo i det at andre bruker de frekvensene. F.eks millitæret kan være inne på de osv. Noen andre som det kan kolidere med er f.eks modelfly entusiaster. Og her kan ting få store konsekvenser.

Så selv om folk ikke har opplevd problemer med å bruke X2 og andre trådløse systemer som ikke er tilpasset frekvensene i Norge. Så kan det være at andre har hatt problemer med at de har brukt de.

Helt riktig, og viktig. Nettopp derfor det er så stort at det endelig har kommet et billig og brukbart system som er tilpasset Norge. I USA har man jo kunnet finne dette for lenge siden, men blir litt dumt å måtte søke om konsesjon for å få bruke x2en sin... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scenarioet som beskrives ovenfor ang. bruk av X2 er svært lite sannsynlig i praksis fordi at selv den kraftigste X2'en (XDR95 rackversjonen) har en sender med max rekkevidde på (300 ft/90 meter) Og uansett så er de fleste elektroniske apparater innrettet slik at dem bare skal gjenkjenne signaler fra sin "egen" sender selv med annen trafikk på samme frekvens. Dette er jo nettopp èn av årsakene til at de digitale trådløse fra Line 6 fungerer så utrolig bra uansett modell vs. analoge. Hvis det var den minste mulighet for at X2 kunne påvirke annet viktig elektronisk utstyr på en farlig måte så ville produktet aldri ha vært tillatt solgt i USA heller. Det tror jeg de fleste forstår. Men GSM nettet i Norge opererer (enn så lenge) på bl.a. 900 MHz og X2'en fra 902-928 MHz og er ment for det amerikanske markedet. X2'en min er fullkomment upåvirket av om jeg selv ringer med mobilen eller legger mob. direkte oppå mottakeren og så mottar sms eller en oppringning. Kort sagt, samme hva jeg gjør så har jeg aldri klart pr. dato å fremprovosere noen interferens på X2'en og den har heller aldri påvirket noe som helst annet elektronisk utstyr jeg har inkl. mobiltlf, digital kabel-tv, ect.

Når det er sagt så er det ingen grunn til å bruke X2 lenger nå som Relay serien G30 (og snart G50 og G90) er tilgjengelig for hele Europa + Asia/japan og stort sett hele verden for øvrig med unntak av USA.

Forskjellen ligger i at de frekvensene den bruker er reservert til den bruken i USA. Akurat som at modelflygere ikke kan bestille krystaller (de som bestemme frekvensene) fra USA. Fordi de frekvensene de selger der ikke er reservert til den bruken i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tiger og Vampyro:

Forsåvidt en interessant diskusjon, og konklusjonen blir vel at man like gjerne kan gå for Relay G30 når den først er lansert, men at det sansynligvis ikke byr på problemer å bruke X2 (selv om det er en teoretisk mulighet, og du i utgangspunktet trenger konsesjon for å bruke dem)

Tenkte å komme med en liten oppdatering på anmeldelsen.

Har brukt Relay G30 i mange timer utover kvelden i går i studio, og har funnet ut at jeg hører en subtil forskjell på klassisk gitar med piezo-pickup på studiomonitorer. Det som plager meg er at jeg satte opp en dobbel-blindtest med meg selv og klarte å høre riktig 23 av 30 ganger (normalt vil det bli 15 av 30 ved gjetning), men med piezopickup syntes jeg det låt bedre med G30. En digital boks kan jo aldri gjøre originallyden bedre (dvs nærmere seg selv), så jeg foretrekker altså den lille "destruksjonen" av signalet som skjer på klassisk gitar når man bruker G30.

Ut fra at signalet endrer seg noe på klassisk gitar med piezo-pickup er jo den eneste logiske slutningen at den også endrer signalet på elgitar, dog minimalt.

Jeg klarer fortsatt ikke å høre det, men all logikk tilsier at det er en liten forskjell.

Fortsatt står jeg fast ved konklusjonen min om at det er veldig verdt pengene, men tenkte det var verdt å nevne at jeg fikk en hørbar forskjell under ideelle forhold. ;)

Hvis noen har lyst til å være med i flere blindtester så er det bare å si ifra. Jeg kommer til å ha G30 stående for demo-bruk uansett... :)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Nøyaktige forskjeller vet jeg ikke, men regner med at jeg får kjørt en sammenligning av de 3 systemene utover høsten.

Jobber forresten på en anmeldelse av Boss AD3 og AD8 (bokser for akustisk gitar) nå, så jeg regner med at det kommer i løpet av kort tid.

Noen flere ønsker, så bare skriv dem i tråden om anmeldelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vil også komme til å oppdage at gitarlyden blir "renere" enn hva man var vant til selv med en høykvalitetskabel àla Evidence Audio, Mogami osv. Det er av den enkle grunn at man ikke taper noe som helst diskant med en digital trådløs ift. en kabel hvor dette da avtar ift. lengden

Stemmer det, men det gjaldt forøvrig ikke min test, for jeg hadde følgende to oppsett:

gitar --> 6m kabel --> amp

vs

Gitar --> Relay G30 --> 6m kabel -->amp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har tenkt en del på om jeg skal kjøpe dyrere kabler eller gå for trådløst og tror det blir det sistnevnte. Har lest meg "opp" litt på dette og forstår at X2 er det som gjelder nå. Har noen spm:

1. Er det noen som har lest/vet om kvaliteten har gått ned etter LIne 6 kjøpte opp X2?

2. Ønsker et som jeg kan bruke i Europa og trenger 30 meter rekkevidde vil holde i massevis. Jeg har lest om både XD, XDS og Relay G30 og forstår at det er den siste som er aktuell for meg?

3. Jeg skal dog til USA og lurer på om jeg kan kjøpe Relayen der eller må dette kjøpes til dobbel pris i Europa?

Endret av Sorg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Er det noen som har lest/vet om kvaliteten har gått ned etter LIne 6 kjøpte opp X2?

Ikke hørt noe om dårligere kvalitet, nei, og som jeg skrev over er Relay G30 helt knallbra lydmessig.

2. Ønsker et som jeg kan bruke i Europa og trenger 30 meter rekkevidde vil holde i massevis. Jeg har lest om både XD, XDS og Relay G30 og forstår at det er den siste som er aktuell for meg?

Det er sistnevnte som er ment for den bruken i Europa, ja, og den høres ut som den vil være best egnet. Noen forumbrukere her som er fornøyd med amerikanske systemer, men jeg liker å ha riktige frekvenser for sikkerhets skyld. Og det er jo forsåvidt et poeng å ha norsk forbrukerkjøpslov på et produkt som er såpass "billig" og allikevel avansert som dette. All logikk tilsier at det er en viss feilprosent her, og da er det kjedelig å stå praktisk talt på bar bakke garantimessig.

3. Jeg skal dog til USA og lurer på om jeg kan kjøpe Relayen der eller må dette kjøpes til dobbel pris i Europa?

Du får ikke kjøpt Relay G30 der, nei. Den er like ukurant å få tak i i USA som "vanlig" X2 er i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den finnes ikke i rack i Norge enda, men det kommer nok om ikke veldig lenge. Kan du vente og gjerne vil ha rack, så gjør for all del det. :) Ingen vits i å stresse med det, og jeg har en følelse på at det ikke er lenge igjen.

Hvis du vil høre lydkvaliteten har jeg forresten alltid et demo-kit på Relay G30 stående så folk får prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.