Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

H eller B?


Boffen

H eller B?  

104 stemmer

  1. 1. Hva bruker du?

    • H
      33
    • B
      71


Anbefalte innlegg

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bruker B, gitt, noe som førte til dyp forvirring og relativt sur musikk hin dagen, da den nye bassisten mente at B befant seg på A-strengens første bånd.

Det der kjenner jeg til godt, har gått igjennom samme diskusjon! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker B, og liker ikke at noen fant på å kalle det H på norsk, men spørs vel på sammenhengen. Dersom H er det de jeg skal kommunisere med bruker, så er det jo ikke nødvendigvis noen vits å begynne å snakke om at egentlig syns jeg de burde kalle det B.

Endret av windofpain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker BARE B, ekslusivt. ALDRI noe annet. Så har jeg også for det meste bare lest teori på engelsk, det kan jo ha noe med saken å gjøre...

Slik ser gripebrettet ut for meg: A - A# - B - C - C# - D - D# - E - F - F# - G - G#

Jeg bruker B.

Når man ser på de to ulike:

a B c d e f g

og

a c d e f g H

virker den men B en god del mere logisk for meg^^

Hva slags system er det sistnevnte, egentlig? Det der virket jo ekstremt surrete? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bilingual, og bruker alle sammen. Det kommer an på hvem jeg snakker med. Snakker jeg med litt eldre korpsmusikanter, så blir det nok H.

Snakker jeg med yngre gitarister (eller folk som er vel bevandret gjennom Real Book), så bruker jeg B.

Men jeg sier "be for be" om Bb, konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å hisse meg opp over dette. Jeg bruker det som trengs for at den jeg snakker med skal skjønne hva jeg mener. Det går som regel veldig greit.

Jeg er sikker på at det er ganske få som ikke er klar over forskjellen etter at de har spilt en liten stund, så da vet jo alle om det. Da er problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her syns jeg blir utrolig irriterende. Hvorfor ikke bare kalle den tonen for B, så er vi ferdige med det?

Når tonene er oppkalt etter bokstaver fra alfabetet er det jo bare opplagt at det blir A B C D E F G, og ikke A H C D E F G.

Jeg syns vi bør få en internasjonal standard for dette nå, og da blir det i hvertfall ikke H... :ninja:

At vi har pleid å kalle B for H i Norge er så latterlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.