Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen med en Fractal Axe Fx i Oslo eller omegn?


Dozerbabar

Anbefalte innlegg

Tja, de koster jo ikke noe mer enn et rimelig halfstack. De koster penger hvis man ser på dem som en effekt i tillegg til alt det andre man har, men iogmed at jeg har solgt ca. hele gitarriggen for å kun kjøre Axe-FX, så slipper jeg billigere unna en om jeg skulle hatt et rør-halfstack og et saftig pedalbrett (som jeg altså hadde).

Nettopp. Kom billigere ut. Mesa sluttrinn, Axe-Fx, Midibrett.... Venter på at Fractal skal lage brett.... Mye venting her idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lurer på hvor lenge det tar før disse begynner å dukke opp på bruktmarkedet - når enkelte finner ut at de ikke gidder å programere/knote denne? Ikke at jeg tror det er en dårlig enhet - langt i fra. Men personlig har jeg solgt ting som gjør at jeg må knote for mye selv om det låter kule bra. Fra jeg bestemmer meg for at jeg vil ha delay - til jeg har den delayen jeg er ute etter skal det ta maks 5 sekunder :) Hadde en Johnson Millenium som i mine ører låt helt fantastisk, men når man har 100 forskjellige delayer, og alle igjen har 100 forskjellige parametre - uff nei. Er fortsatt på jakt etter den ultimate multieffekt dingsen (presets tilgjengelig via midi, men like enkel å skru som pedaler) - lurer kanskje på å sjekke ut TC Electronics Nova System.

Ok - gikk kanskje litt "off topic" der.... Sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor lenge det tar før disse begynner å dukke opp på bruktmarkedet - når enkelte finner ut at de ikke gidder å programere/knote denne? Ikke at jeg tror det er en dårlig enhet - langt i fra. Men personlig har jeg solgt ting som gjør at jeg må knote for mye selv om det låter kule bra. Fra jeg bestemmer meg for at jeg vil ha delay - til jeg har den delayen jeg er ute etter skal det ta maks 5 sekunder :) Hadde en Johnson Millenium som i mine ører låt helt fantastisk, men når man har 100 forskjellige delayer, og alle igjen har 100 forskjellige parametre - uff nei. Er fortsatt på jakt etter den ultimate multieffekt dingsen (presets tilgjengelig via midi, men like enkel å skru som pedaler) - lurer kanskje på å sjekke ut TC Electronics Nova System.

Ok - gikk kanskje litt "off topic" der.... Sorry

Kanskje du ser standarden min ute om ca et år. Men det kun fordi jeg har planer om å oppgradere til en Ultra :P

Jeg tror den ser litt mer skremmende ut enn det den er. Menyene er svært intuitive. Hvis man ser bort ifra advanced-parameterne i starten, så er det i grunn det samme som å sette opp en "analog" rigg, bare at du gjør det virtuelt. Etterhvert tror jeg det er brukerens fantasi som er den største begrensingen til axe-fxen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line 6 M13. Nuff said.

Har den også :) Mulig jeg linker opp den mot Axe'n, bare for gøy. Kommer til å bygge et rack som kles med tolex, lik den som er på kassene, cream/black) Skal ha en skuff som M13+BB Preamp KAN stå i. Så blir det bygget 2 stk 2x12 til. Må ha 4 stk..... Moooahahahaha. Det låter i allefall konge. Lett å få bra lyd. Skal man i dybden, så er det vel litt mer knot, men PC/Mac-editor forenkler det veldig. Ikke noe problem å skru lyd rett på Axe'n heller, synes jeg. Selv om jeg ikke har lest manualen ennå.

Litt tanker og erfaring utnefor dette:

Det viktigste er at det låter bra. Jeg kjører mitt, som sagt, gjennom et Mesa 50/50 sluttrinn, til 2 stk 2x12 kabinett med V30 elementer. Det komme snart 2 stk 2x12 med G25 elementer også. Igår kobla jeg rett i mikser. Eneste jeg gjorde, var å skru på høytalersim. Denne er på GLOBAL-menyen, så alle program får da h.sim av eller på. Fett. I allefall: Axe rett i bordet. Skiftet "speaker" og "mic" i menyen, og deretter låt det kule. Det som er bra her, er at når jeg koblet opp mot sluttrinnet etterpå, var det bare å skru av h.sim'en igjen. Da låt det akkurat om det skulle :wub:

På GLOBAL-menyen har man også muligheten til å endre "thump", eller omph.. (Hehe. Bånntrøkket) Det er veldig praktisk med en hurtigtast, i tillegg til global eq, som endrer dette. Til dels pga smak og behag, men også fordi lyden endres i hvert eneste lokale. (og etter volum). Fint å kunne dempe bånnhumpet med 2 trykk på en knapp.

Jeg vil påstå at Axe'n er en av de beste preampene på markedet, rør eller ikke rør. Ja jøss, du får sikkert preamper som gjør ên type lyd bedre, og hvis det er det du vil ha. Go for it!! I en blindtest hadde jeg verken hørt eller kjent at dette ikke er rør. Jeg har spilt på røramper siden 1992, samt hatt line6 amper. Dette er første gang det føles helt riktig. Jeg angrer ikke ett sekund på at jeg solgte Mesa Roadking'en min. Jeg har allerede fått Axe til å låte vel så bra. Det var clean-lyden jeg var mest bekymret for. For den låter bomber og granater på Mesa RK. Særlig med BB preamp, og Tube Driver fra M13. Denne lyden fant jeg i Echoplex(med litt modding). Skru opp volumet til (JÆVLI) høyt, og kjenn feit bånn fra cleanlyd. La på BB'n og fikk samme resultatet som fra RK'n, i stereo med Mesa Stilletto. Massiv puncha breakup!! Sinnsykt....

Effektene er jo i en egen klasse.. Dæven for en klang.... Sjekk ut Ultraverb presetet... Klangen kommer ikke i veien for attacket i gitaren, men likefullt er du midt i Rondane...

Noen synes denne er dyr. JEG synes man får utrolig mye for pengene. En sinnsykt bra preamp, OG en effektenhet i verdensklasse.

Er veldig glad for dette. Særlig siden Axe'n ble bestilt uten å ha testet den. Samtidig som jeg solgte RK'n, som jeg digga. Lettelsen var STOR!!!.... da jeg fant en kanonlyd, skrudde opp volumet, slo an en a-akkord..... og fikk svar på tiltale.... så det holdt... hehe.

Klarer du ikke, på en enkel måte, å få bra lyd i denne. Da bør du finne på noe annet enn gitar... Du kan evt spille akkustisk. Eller kazoo.

I mitt hode, er dette det beste kjøpet jeg noen gang har gjort. Performance <--> kostnad..... vel... Ingen bedre kjøp etter min mening. Du kan jo sette opp ett regnestykke med en feit amp og en feit effektenhet (TC G-force/Lexicon PCM/Eventide).... Du får ikke det for ca 15000.- Ikke ên av delene engang.... :blink:

Og når du skal i studio, må du bruke tid på å mikke opp å få lyden riktig. Her er det bare å stppe 2 stk xlr rett i miksepulten :D

Endret av Kriig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei godtfolk!

Lurer på om det er noen her som har en Fractal Axe Fx (standard eller ultra) i Oslo eller omegn som har lyst til å la en kjøpsinteressert kar teste den. Jeg finner ingen forhandlere på den i Norge og samme hvor mange klipp jeg hører så har jeg jo lyst til å teste den selv før jeg setter lommeboka til.

:)

Ultra'n er her. Se om vi får til prøvespilling en dag... Det funker i allefall... Mildt sagt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere fortelle mer om denne? Line 6 M13

Ser ut som et Bradshaw brett. Bygget opp som enkeltstående stompbokser. Like lett å skru på som en Boss pedal. Settingen du har skrudd deg til, lagres uten å trykke "lagre/store". Genialt¨brett, som låter bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.