Web Analytics
Jump to content

Ny bro/stol til Gibson Les Paul

Aphelion
 Share

Recommended Posts

Fant ut at det er på tide med ny bro til min '89 LP Custom, da den som sitter på etter mange års bruk har begynt å gi etter - slik som dette:

ts0093bowedbridge.jpg

Så da er spørsmålet - hva bør jeg kjøpe? På Gibsons nettsider fant jeg to forskjellige - Nashville og ABR-1. Hva er forskjellen på disse? Har også sett på TonePros, dette har jeg hatt på en gitar før. Hvor mye forskjell vil jeg egentlig merke med TonePros?

Kom med anbefalinger og meninger! :)

Edited by Aphelion

ABR er den gamle typen ("vintage") og Nashville den nye typen som du nok har fra før. Jeg ville gått for Tonepros tror jeg, ikke nødvendigvis fordi de er så fenomenalt mye bedre, men det er et forbedret design i alle fall.

Jeg er nesten overbevist allerede, hehe :D Hvor er det billigst å handle TonePros?

Siden jeg er lefty, må jeg ta hensyn til noe spesielt? F.eks. størrelsen på sporene i stolene...

Edited by Aphelion

Skal du være seriøs må nok ha noe slikt som dette...

http://www.callahamguitars.com/abr1.htm

Den til Tonepros er ikke forskjellen bare at den har settskruer til høydejusteringbolten?

Om så er tilfelle at man kan høre forskjell på den egenskapen har vel hele stolen et

forbedringpotensiale ved å gi den bedre mekanisk kontakt med kroppen en de to tynne

skruene Tonepros henger seg fast i - ikke?

Edited by huskerikke

Hva er det som har skjedd? Jeg vil bare vite for å lære hva jeg burde vite, sånn at jeg kan sjekke gitarene mine=)

Den har blitt bøyd, sånn at strengeradiusen ikke lenger stemmer. Fant ikke noe bedre bilde, skal se om jeg kanskje gidder å ta et senere :P

Har du noen gamle gitarer er det sikkert lurt å sjekke ja, men dette skal jo ikke skje før etter maaange år.

Edited by Aphelion