Web Analytics
Jump to content

Min nye bastard gitar.. masse bilder..

Recommended Posts

Etter at jeg med stor suksess nylig har satt sammen og lakkert et Flying V prosjekt kjøpt fra Gitarhuset (Kr. 2995,- forresten..) så kastet jeg meg over en noe større utfordring.

Slapp lakkering denne gang! :rolleyes:

Det begynte med at jeg kom over en annonse her på forumet fra en kar som solgte diverse prosjekter, bl.a dette:

26_-889524682.jpg

Det jeg fikk der var en kropp med masse hulrom for to humbuckere, en Floyd Rose, og et utfrest 'kontrollrom'. Dessuten var det med plekterplate, mono output-jack, to 500K volumpoter med svarte knotter. Og reimfester. Og selvfølgelig en ESP/LTD KH202 hals uten tunere, men med låsenut for Floyden. Dett var dett! Jeg var forvirret, fordi jeg var sikker på at jeg hadde sett en Floyd Rose tremolo på bildet i annonsen, men det viste seg jo selvfølgelig å være feil... Så spør alltid selger dersom du er i tvil om noe i annonsen!

Vel, hva kan det bli av dette? Randy Rhoads gitar med Kirk Hammet hals? På Metallica konserten så jeg Hammet med en slik gitar, men det var vel den eneste han hadde med seg uten hodeskalle-inlays på halsen, og det har min... Så jeg får kalle den Randy & Kirk Bastard

DSC02320.jpg

Da bar det ut på nettet, til Guitar Parts Online, og dette ble bestillt:

8185set1.jpg

DSC02219.jpg

blkfr1.jpg

Alt det der havnet på ca. 1500 kroner hjem i postkassa, Licensed Floyd Rose, svarte tunere, og et sett aktive Dragonfire mikker.

Dragonfire mikkene er et sett EMG 81/85 kloner, og reviews sier de er minst like gode som EMG, til halve prisen. Det skulle være et komplett sett med alt jeg trengte, men jeg fikk bare mikkene, ikke potmeter, ikke switch, skruer eller noe av det jeg trengte for montering. Heldigvis hadde jeg noe gammelt rask liggende, så det ble brukt, men det skal byttes ved anledning.

Det anbefales jo 25 K potmeter for volum på disse, (og på EMG sine), men jeg har brukt 50K på neck, og 10K på bridge mikken. (81 i bridge, 85 i neck forresten). Droppet tonekontroll, kun en volum for hver mik. En annen ting er at noe koblingsskjema var ikke med i pakken, og ikke fant jeg det på webben til leverandøren heller.. Men fant noe jeg kunne bruke etterhvert da. Måtte også bytte output jacken til en stereotype, fordi den brukes som av/på bryter for mikkene, og kobler fra batteriet når ingen kabel er koblet til jack'en. Mono kan ikke brukes da.

Og rosinen i pølsa til dere som vet hvor viktig, faktisk helt vesentlig, dette er for god lyd: Kraftig BLÅ LED for å markere at gitaren er ready to rumble!

DSC02325.jpg

Da har jeg vært gjennom to små skuffelser underveis, manglende Floyd Rose og manglende deler fra Guitar Parts Online... klar for neste slag i trynet!

Etter at tunere var satt på, halsen skrudd fast, mikker og Floyd Rose var montert, og t.o.m strenger på, da oppdager jeg at noe er riv ruskende galt! Intonasjon.... ca. litt mer enn en halvnote feil på 12. bånd, og det begynte å ta av allerede på 3. eller 4. bånd.. Selv mine ører oppfatter at dette ikke høres bra ut! Her er ikke helt samsvar med halsens skala og utfresinger til Tremoloen... De to delene er rett og slett ikke ment for hverandre!

Etter å ha justert så mye jeg kunne på broa, og funnet ut at jeg bare kom halvveis på å fikse intonasjonen, så måtte det drastiske skritt til. Halsen måtte rett og slett flyttes ca. 7 mm lenger inn på kroppen. Og dermed var neck pickup i veien.. pluss at det var mye treverk i veien som måtte fjernes.

Jeg hogde vekk treverket mellom halslommen og neck-pickup, og la en 5 mm treplate i halslommen for å heve halsen. Dermed klarte jeg å skyve halsen inn over neck pickup rammen. Boret opp nye hull i halsen og skrudde fast!

DSC02321.jpg

Dermed ble halsen 5 mm høyere, og tremoloen måtte heves tilsvarende. Dvs, jeg hevet den i underkant av 4 mm, så nå er strengene rimelig lave.. Men går bra, null klirr.

Og hva med intonasjonen?? 100% perfekt nå! Også 100% på 24. bånd...

Slik ble den seende ut så langt:

DSC02323.jpg

Det som gjenstår nå er en liten runde med svart neglelakk for å fikse litt i halslommen etter kuttingen min, sette på nye og rette deksler rundt mikkene, med svarte skruer alle veier. Også en grundig polering da!!

Men det er lyd i den, og jeg synes den låter veldig bra, selv om dette er første gitaren min med aktive mikker.

Hva jeg mener om Dragonfire mikker?? Godt spørsmål som jeg egentlig ikke er helt klar for å svare på!

Har aldri prøvd en gitar med aktive mikker før, så dette er nytt for meg, så jeg kan umulig sammenligne med EMG 81/85.

Men inntrykket av Dragonfire er at de slurver med leveransen! Manglet nødvendige skruer og dingser og bomser i min pakke, men de er billige! Halve prisen av EMG f.eks.

Og jeg må si det låter heftig! Skjønner dette med High gain fra aktive mikker nå, også finnes det jo ikke støy fra dem!

Så inntrykket av mikkene er godt så langt, men Gitar Parts Online er jeg ikke helt fornøyd med, de svarer ikke på mailen min heller der jeg etterlyser de manglende tingene. Og ikke var de interessert i å sette lav pris på pakken min heller..... :angry2:

Hva jeg mener om Dragonfire mikker?? Godt spørsmål som jeg egentlig ikke er helt klar for å svare på!

Har aldri prøvd en gitar med aktive mikker før, så dette er nytt for meg, så jeg kan umulig sammenligne med EMG 81/85.

Men inntrykket av Dragonfire er at de slurver med leveransen! Manglet nødvendige skruer og dingser og bomser i min pakke, men de er billige! Halve prisen av EMG f.eks.

Og jeg må si det låter heftig! Skjønner dette med High gain fra aktive mikker nå, også finnes det jo ikke støy fra dem!

Så inntrykket av mikkene er godt så langt, men Gitar Parts Online er jeg ikke helt fornøyd med, de svarer ikke på mailen min heller der jeg etterlyser de manglende tingene. Og ikke var de interessert i å sette lav pris på pakken min heller..... :angry2:

da var du uheldig med din leveranse.jeg fikk kjempe bra service på guitar part online,det eneste jeg har å utsette på min leveranse av deler var att jeg ikke fikk med noe koblings skjema.men jeg brukte ett emg oppset å det funka bra.dem sette ikke lav pris på min pakke heller. :ninja:

• 5 weeks later...

He-he, snedig. Morsomt å mekke, hva. Hva betalte du for "objektet". Fikk ikke med meg hva for kropp det var?

Hva om du modifiserte mic-dekslet, så slapp du å heve halsen?

Dette med stereo ut-jack, var nytt for meg. Nå skjønner jeg hvorfor jeg må stadig bytte batteri på bassen..............

Edited by jonta

Tror dette kan være en god ide. Ved å heve FR tilsvarende mye som halsen blir det vel en del mere press på treverket der studs til FR går ned, iht vektstangprinsippet? Dermed kan det over tid fbli problemer her. I alle fall noe slikt som hendte med min første gitar for lenge, lenge siden.

Ja, hvorfor i huleste tenkte jeg ikke på det..... Det enkleste osv.......

Skal forsøke å skjære litt i picup dekselet.

Oppbyggingen av halsen kan lett reverseres, da jeg bare har lagt en 5 mm treplate mellom, ingenting er skrudd eller limt der.

Også må jeg si at Guitar Parts Online ordnet opp i det som manglet. Det ble et par mailer fra meg, så sendte de resten.

Edited by askret

Hm- lurer litt på om det er så lurt å skjære så mye i dekslet. Du bør i hvert fall ikke ta hull i det. Jeg oppdaget nemlig da jeg holdt på med noe EMG/jordproblematikk, at dekslene på EMG er laget av ledende plast, det vil si at de trolig har en eller annen skjermingsfunksjon. Vet ikke om det gjelder alle EMGs, men i hvertfall 81 og 85- modellen er sånn.

Hm- lurer litt på om det er så lurt å skjære så mye i dekslet. Du bør i hvert fall ikke ta hull i det. Jeg oppdaget nemlig da jeg holdt på med noe EMG/jordproblematikk, at dekslene på EMG er laget av ledende plast, det vil si at de trolig har en eller annen skjermingsfunksjon. Vet ikke om det gjelder alle EMGs, men i hvertfall 81 og 85- modellen er sånn.

Ledende plast, wow, finnes det? Og de leder like godt som?

Tror ikke det var mye ledende plast der.... Kuttet av dekselet i framkant nå, slik at jeg kunne ta vekk den 5 mm plata jeg hadde lagt mellom kroppen og halsen.

Dermed kunne jeg skru trem'en ned igjen til normal høyde, og alt ser mye bedre ut. Halsen står nå helt inntil neck pickup.

Og jeg har klart å få en sinnsyk lav action på den nå, veldig uvant, men skal ha den sånn, kan være jeg blir vant til det.

Har et bilde her.. ( :blink: Utrolig hvordan pussestøvet lyser opp i blitzen!!)

DSC02350.jpg

Ledende plast, wow, finnes det? Og de leder like godt som?

Tja, varierer litt, men enkelte sorter leder veldig bra.

Ledende plast brukes blant annet til skjerming, og til poser og esker som man har datadeler som er følsomme for statisk elektrisitet.

Nå ser jeg at jeg har misforstått i hva det skulle kuttes i, og rammene rundt leder nok ikke, nei. :)

He-he, snedig. Morsomt å mekke, hva. Hva betalte du for "objektet". Fikk ikke med meg hva for kropp det var?

Dette med stereo ut-jack, var nytt for meg. Nå skjønner jeg hvorfor jeg må stadig bytte batteri på bassen..............

Pris ja..... vet ikke om det blir så spesielt billig, iallfall ikke hvis man regner med alt arbeidet som går med.

Men totalt i deler har den kommet på drøye 3000 kroner, synes ikke det er så galt.

Kroppen er nok en Jackson RR kopi av noe slag, ikke solid tre der, ser mer ut som det er ei kraftig finerplate!

Men igjen, upåklagelig bra lyd i gitaren!