Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jordingstøy fra strat.


Anbefalte innlegg

Heisann.

Har nettopp koblet til et plekterbrett med standard strat oppsett, men får en god del jordingstøy.

Har både amerikansk og japansk strat og disse har på nær like mye støy.

Støyen forsvinner med en gang jeg tar i strengene vibben og jackplata.

Jeg vet jeg har koblet riktig, har sett over dette flere ganger.

Noen som har vært borti dette problemet før og kan hjelpe meg :huh:

Har brukt dette skjemaet:

http://www.fender.com/support/diagrams/pdf...0131000CPg2.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tremolo'en jordet? Høres ut som det kan være problemet... Bruker å være loddet en leder til fjærfestet bak på gitaren. Denne må gå til hoverjordpunktet (det alle jord møtes)

JA. Den er loddet på volumkontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at dette er manglende skjerming.

For det første- sjekk med et multimeter at det ikke er brudd/dårlig kontakt i jordkabelen til tremoloen. Sjekk alle jordledninger, at det ikke er brudd i de. Det kan skje at det blir brudd rett innenfor isolasjonen på kabelen, slik at den ser hel ut, men ikke er det.

En del Fendere er litt rare, synes jeg. Man selger altså gitarer helt uten skjerming på ledningene fra pickupene, fordi det skal være tidsriktig, og/eller for å spare penger.

Det er mulig det var en farbar vei da gitarene ble lagd på femtitallet. Vi lever ikke på femtitallet i dag, og antall støysendere i form av lysrør, transformatorer, Skjermer, datamaskiner og så videre er forsiktig sagt noe høyere. :)

Hvis denne gitaren har uskjermet kabling fra pickupene, og de to andre har skjermet kabel, kan det være årsaken. Uansett bør du sjekke at jordkablene har god kontakt.

Jordstøy i en gitar kan være et merkelig vesen å bli kvitt. Noen ganger kan det lønne seg å klippe over en jordkabel mellom komponentene, andre ganger fungerer det å sette på en ekstra. Man vet aldri. Jeg har ikke blitt klok på det, og det ekstisterer mange teorier om jordsløyfer, stjernejording, felles jordpunkt, ikke felles jordpunkt og så videre. Med mine begrensede elektronikkunnskaper kan det virke som om den ene teorien slår den andre i hjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen. :)

Av alle ting som kunne være feil så var det koblingskjemaet :angry:

Kan ikke fatte det, har fender spesielle pot'er eller noe :blink:

Iallefall, etter å hatt gitaren oppe 8-10 ganger og prøvd omtrent alt... Fulgte jeg dette skjemaet:

http://www.guitarelectronics.com/product/WDUSSS5L1201

Og gitaren funket som bare det. ^_^

Merkelige greier :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var forskjellen? Jeg ser det ikke

På den nedre tonekontrollen går den høyre ledningen til høyre på midre tonekontroll, i stedet for fenders midtre nede tonekontroll til høyre midtre tonekontroll

Og midtre nede til pickupvelger, i stedet for fenders ene siden til pickupvelger..

Noe sånn ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lagt merke til at på Fenderskjemaet er den ene tonepoten snudd 180° av den andre?

Uansett, bra det ordnet seg!

Joda, vet om tonepot'en.

Men hadde til å begynne med en USA type pickupvelger, som jeg senere byttet ut med en japansk utgave.

Kan det være at denne var snudd 180 grader feil tro, og da hadde fungert med fenders koblingskjema?

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.