Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner på elgitar, hva er lurt å kjøpe?


Steffen

Anbefalte innlegg

Har endelig tenkt å ta skrittet å kjøpe meg min første gitar i en alder av 24 år. Har kikket litt rundt og er litt usikker på hva jeg egentlig trenger. Hadde egentlig tenkt max 2500,- for gitar+forsterker.

Har vært på et par butikker i Stavanger, der ligger det på ca 3000,- for en Supreme + 15w forsterker. Så har jeg kikket på nett og rundtomkring hva som er til salgs.

Har bla funnet en 2 år gammel Epiphone Les Paul Special til rett over 2000,- inkl forsterker, er det et bra kjøp for en som meg? Evt andre forslag tas imot med takk:)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et så trangt budsjett og må ha både gitar og forsterker ville jeg gått for Squier (by fender) SE Special SP-10.

Det er en komplett pakke som er skikkelig mye for pengene (mest for pengene til den prisen av alle tilsvarende pakker imho) og koster veil 2495kr. Gitaren er overaskende bra, men forsterkeren kommer du ikke til å bli 100% fornøyd med. Det er bedre å gå for en god gitar og en ganske kjip amp, enn en halvkjip amp med en like kjip gitar i min bok når du først har det budsjettet. Forsterker kommer du til å bytte etter ca et år uansett, mens gitaren kommer du sansynligvis til å fortsette å bruke og kjøpe litt bedre deler til etc. Gitaren er lettspilt og gir mye spilleglede. :)

Den lokale butikken din kan helt fint få tak i den uten noe mikkmakk, og det er jevn kvalitet på pakkene, så du er ikke avhengig av prøvespilling for å kjøpe den.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et så trangt budsjett og må ha både gitar og forsterker ville jeg gått for Squier (by fender) SE Special SP-10.

Det er en komplett pakke som er skikkelig mye for pengene (mest for pengene til den prisen av alle tilsvarende pakker imho) og koster veil 2495kr. Gitaren er overaskende bra, men forsterkeren kommer du ikke til å bli 100% fornøyd med. Det er bedre å gå for en god gitar og en ganske kjip amp, enn en halvkjip amp med en like kjip gitar i min bok når du først har det budsjettet. Forsterker kommer du til å bytte etter ca et år uansett, mens gitaren kommer du sansynligvis til å fortsette å bruke og kjøpe litt bedre deler til etc. Gitaren er lettspilt og gir mye spilleglede. :)

Den lokale butikken din kan helt fint få tak i den uten noe mikkmakk, og det er jevn kvalitet på pakkene, så du er ikke avhengig av prøvespilling for å kjøpe den.

Takk så meget for forslaget:) Skal ta en kikk på en butikk ikveld og høre me de om de har inne. Har du noen synspunkter på les paul'en jeg nevnte? har forsåvidt link her:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18278294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har planer om en såpass billig gitarpakke, ville jeg nok ha kjøpt den i en seriøs gitarbutikk og fått de til å sette gitaren skikkelig opp for deg, så du ikke får en dårlig og tungspilt gitar som du fort kan gå lei av å lære med.

På Sagevik og Musikksenteret bør du få god hjelp.

Klart om du har en kompis eller noe som spiller du kan dra med på prøvespilling, er det selvfølgelig ikke problem å være på utkikk etter en god brukt nybegynnerpakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen synspunkter på les paul'en jeg nevnte?

"Den har blitt loddet mange ganger og har blitt skiftet strenger på noen ganger." - Blir skeptisk når jeg leser sånt, gitt. Det hadde vært en god pakke for prisen hvis du kunne stolt på at det fungerer, men jeg tror ikke jeg ville anbefalt akkurat den der.

kjøp den i en seriøs gitarbutikk og få de til å sette gitaren skikkelig opp for deg, så du ikke får en dårlig og tungspilt gitar som du fort kan gå lei av å lære med.

Det mente forresten jeg også. ;) Du bør alltid få en justering av gitaren når du kjøper den. Med det jeg sa i min post mente jeg at det er såpass stabil kvalitet at du neppe får et "mandagseksemplar" av gitaren, og men en kjapp standardjustering er den klar til kamp. De fleste butikker med respekt for seg selv klarer å justere enkle ting, men noen er selvfølgelig flinkere enn andre...

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få kjøpe min Marshall MG15 CDR til 40% av nypris idag.

MG er fyfy. Men denne låter faktisk ganske bra og jeg tror den har fått et nytt element da det gamle ble sprengs (hihi) (Nytt elemt = noe som kan ha forbedret lyden)

Den har ihvertfall cleankanal, vreng, reverb/romklang, line in og line out.

Liten og hændy forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm- dårlige loddinger, "holder nesten ikke stemminga", "dårlig oppsatt" er fullt mulig å gjøre noe med. En vridd hals er verre. Handler man en gitar med de første feilene, kan man virkelig gjøre røverkjøp. Forutsatt at man fikser det selv, eller kjenner noen som gjør det gratis, eller nesten gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, men å kjøpe en Epi LP special II, brukt, og risikere de feilene?

jeg har jo en Morgan LP kopi som jeg kjøpte på lillehammer musikk for 5 år siden, og den er egentlig kjempeknall å spille på, eneste som ikke er så bra er mikrofonene, den kostet 3500...

men en kompis skaffet seg morgan telecaster, og den var ikke verd noe egentlig :P

kjøper du brukt eller en billig gitar så ta med en som har spilt en stund til å prøve og kommentere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.