Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anmeldelse av Godin 5th Avenue Kingpin


Morten Larsen

Anbefalte innlegg

Anmeldelse av Godin 5th Avenue Kingpin

(Anmeldelsen ble på 1061 ord på tross av at jeg lovte dere skulle slippe unna med ca 500 - vanskelig å skrive så kort)

Edit 21.09.2009: Husk at jeg driver egen musikkbutikk og ta det med i betraktningen når du leser anmeldelsen. Vi har ikke blitt oppfordret fra noen produsenter til å skrive anmeldelsen og har ingen økonomisk interesse i å anbefale spesielle merker eller modeller fremfor andre, men dersom du mener det kan ha påvirkning på hvorvidt jeg er partisk eller ikke kan det jo være greit å vite. ;)

Kort om gitaren:

Laget på Godin-fabrikken i Canada (samme fabrikken som produserer Art&Lutherie, Seagull, Simon & Patrick etc). En klassisk Archtop-gitar med Godin Kingpin P90 single coil pickup, justerbar Graphtech-bro og 24.84” scale (630mm). Finnes også uten pickup (kan være vanskelig å få tak i i Norge), og selges enten med eller uten hardcase. Prisen uten hardcase men med pickup er 5990,- veiledende, noe som plasserer den ganske lavt prismessig på tross av høy kvalitet på gitaren.

Bakgrunnen for at jeg ville prøve denne gitaren var en forumbruker på forum.gitarnorge.no som ønsket å kjøpe den via Backstage Musikk. Jeg hadde prøvespilt den en gang før, men aldri gjort en komplett gjennomgang av alle aspekter ved den. Etter en kjapp telefon fikk jeg to eksemplarer oversendt for prøvespilling fra Benum (den norske importøren) og jeg var raskt i gang med prøvespillingen. Jeg prøvde gitaren på 4 forskjellige forsterkere: Fender Hot Rod Deluxe, Fender Blues Jr, Vox AC4TV, Roland Cube Street (kort oppsummert gjør den en god jobb på alle forsterkerne, men jeg ble sittende med Hot Rod Deluxe stort sett hele testen)

Lyd:

Den akustiske lyden er overraskende god og gir en skikkelig fin opplevelse. Det er ikke en gitar som er best egnet for å spille kun akustisk, og du bør selvfølgelig bruke elgitarstrenger for å få utbytte av pickupen, men til akustisk øvingsbruk gjør den jobben godt. Den har fyldigere og mer balansert akustisk lyd enn andre gitarer i samme prisklasse. P-90 pickupen er veldig godt dimensjonert for gitaren og gir en noe ”crispere” lyd enn den rent akustiske, men låter forøvrig ganske fyldig og ligner mye på det du hører uten forsterker. Til blues, jazz, country og god gammel rock n´ roll låter den som en drøm. Skal du ha en mer moderne og tight lyd finnes det alltid Epiphone ES335 Dot som kanskje passer folk flest litt bedre (tåler litt mer vreng og pedaler før det blir grupsete), men kjøper du en archtop er du ikke folk flest. Er det archtop du er ute etter, så er det 5th Avenue Kingpin du skal velge, mens skal du spille Green Day så kan du gå for Epiphone-gitaren. Etter å ha spilt Yakety Axe på denne gitaren blir det hardt å gå tilbake til noe annet.

Utseende:

Utseende liker jeg skjeldent å prate om. Folk liker forskjellige ting, og det blir altfor subjektivt, men en ting kan jeg si: Den ser enkel, stilren og ser forseggjort ut. Jeg ble positivt overasket, og må bare si at jeg liker utseendet veldig godt!

Annet:

Jeg fikk to modeller av 5th avenue til testing, og byggekvaliteten generelt var veldig god. Kvaliteten var høy i alle ledd, den virker solid og spillbarheten er akkurat som den skal være. Lettspilt og presis, men så kommer det store minuset: Den ene av de to gitarene jeg fikk til prøving hadde en mystisk skurring på 5. og 6. streng. Etter kjapp justering av hals, bro, plekterbrett og pickup forsvant ikke lyden, og jeg bestemte meg for å ikke undersøke nærmere. Den andre gitaren fungerte som en drøm, og jeg hadde ikke tenkt til å sitte hele kvelden og være reparatør på en gitar som ikke var min. Det fine er at som kunde så er man jo ikke nevneverdig plaget av problemet: Fungerer ikke gitaren er det bare å få noen til å reparere det eller gi deg en ny. Det er allikevel unødvendig, og jeg har ikke vært borti dette problemet på de andre gitarene fra Godin før. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre ut av det, men sansynligvis er det et sjeldent problem, for importøren hadde visst ikke fått returer på det problemet før. Konklusjonen min må vel bli at det ikke lønner seg å kjøpe denne gitaren usett uten returmuligheter, men når den først fungerer så er den rå! (*sjekk oppdatering)

Jeg tenkte å sammenligne gitaren med to gitarer som er veldig naturlig for meg å sammenligne ellers: Ibanez AK-96 (5995,- veil) og Morgan FL-100 (6995,- veil). I utgangspunktet vil jeg si at disse to gitarene er sammenlignbare, men med litt forskjellig målgrupper. De aller fleste som må velge mellom disse to vil nok ende opp med å kjøpe en Ibanez pga mer allsidighet, en byggekvalitet som føles mer solid og 1000kr lavere pris. Prøver man å måle disse opp mot Godin 5th Avenue Kingpin (altfor langt navn, ta dere sammen Godin!) så ville jeg klart gått for Godin-gitaren. Følelsen når man spiller på denne gitaren er helt fantastisk, og lyden i gitaren får du (i mine ører) kun på 1 annen gitar under 10.000kr – Gretch G100CE Synchromatic (10200,- veil – Prut 201kr på denne så er den under 10.000) – Lydmessig veldig sammenlignbare og gode instrumenter, uten at jeg skal diskutere den akkurat nå.)

Kort oppsummert:

Det finnes bedre archtop-gitarer der ute, men de koster også betydelig mer. Det er hovedsaklig to typer gitarister som vil velge denne gitaren: Jazz/blues/rock-gitarister som ikke har en god archtop fra før, og profesjonelle musikere som har en high end archtop som rett og slett er for kostbar til å dra med seg på små spillejobber på klubber og puber. Som verktøy for musikere er gitaren helt super. Den er sikkert fin å ha hengene på veggen, men det er som et solid bruksverktøy den er laget. Derfor er det også fornuftig å kjøpe med den (latterlig stygge og latterlig lette) gitarkassa. Kassa er solid, lett og laget for å tåle tøff transport (dvs det motsatte av en vanlig Gibson-kasse). Gitaren i seg selv er også lett og fin, noe som gjør den til en perfekt jazz/blues-gitar for små bar- og spontankonserter. Gitaren kan være utsolgt i Norge over perioder på noen mnd fordi det ikke alltid er like lett å få leveranser fra Godin-fabrikken (gjelder alle merkene deres), og dette trekker nok ned for noen, men jeg tror nok vi kommer til å merke mer stabile leveranser fra dem fremover, så det poenget forsvinner nok fort.

Positivt:

Skikkelig god lyd, både akustisk og på forsterker

Veldig fin spillbarhet

Lav pris = Mye for pengene

Negativt:

Fikk 1 mandagseksemplar til testen. (*sjekk oppdatering)

Kan bli noe ventetid for kunder dersom den ikke er på lager.

Kaffen min ble kald fordi jeg ble sittende for lenge...

Andre anmeldelser av gitaren:

http://www.premierguitar.com/Magazine/Issu...pin_Review.aspx

http://reviews.harmony-central.com/reviews...th.+Avenue/10/1

Denne anmeldelsen er skrevet av Morten Larsen og blir også publisert på www.backstagemusikk.no en gang jeg tar meg tid til å redesigne den så vi kan legge ut anmeldelser der. Kom gjerne med tilbakemeldinger og ønsker til flere anmeldelser! :)

Edit:

Oppdatert 03/09 -09:

Importøren har gått igjennom alle gitarene sammen med en gitarbygger og funnet feilen som var på disse. Nå skal de være i orden, og i dag fikk jeg levert 2 stk av denne gitaren, begge i strøken stand. Jeg regner med at kvaliteten holder seg stabilt bra fremover nå som dette ble rettet opp.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 6 months later...

Har vurdert denne i framtida. Eg berre lurer på, støyer gitaren masse når den e plugga i forsterker i motsetning til ein les paul for eksempel? Min pc sender ut masse elektronisk støy og huset eg bur i er ikkje jordet. Men min bass gitar med singlecoils støyer lite, i forhold til mine gitarer med distortion. Så koss er denne gitaren i forhold til støy? Og er den lettspilt (strenghøyde?) og er det ein høg akustisk lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.