Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til lettspilt gitar uten buzz i strengene


YudAmygdala

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å gjøre gitaren min så lettspilt som mulig. Har skiftet til 009-> strenger (etter å ha vært på både 010 og 011) og prøver å få dem til å spille uten noe buzz (liker ikke dette ordet, men finner ikke på noe bedre). Jeg har en SG Std. og har skrudd opp og ned på både bridgen og strengefestet og funnet en grei plassering, men det er fremdeles litt buzz, stort sett på D-strengen. Jeg er litt usikker på hvor det kommer fra, men det kan virke som det kommer fra nut'en. Kan det være fordi jeg tidligere har brukt tykkere strenger? Eller skal jeg rett og slett ikke ha så tynne strenger på den gitaren?

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld prøvde jeg å skru litt på trussroden slik at halsen ble litt krummere. (Hele tiden er bridge og strengefeste ganske høyt.) Fra før var det bittelitt rom mellom fretten (ved 12. bånd) og strengen da jeg holdt ned første og siste bånd. Først overdrev jeg og skrudde kanskje en hel runde og selv om strengene var veldig høye, hørte jeg fremdeles buzz. Jeg snakker ikke her og strenger som slår mot gripebrettet, det høres mer ut som slark enten i bridgen eller nuten eller noe. Jeg skrudde så tilbake en halv runde og justerte strengehøyden mer. Nå er det ikke så værst om man kun ser på når jeg slår ann en og en streng med normal styrke, men egentlig ikke bra nok da heller. Jeg må helt ned med øret for å høre skikkelig og jeg var inne på tanken om det kunne være håret mitt som tok nedi, men siden jeg hører det samme (bare svakere) når jeg ikke legger øret nedpå, er det nok ikke det.

Når jeg derimot spiller akkorder, kommer det enkelte ganger en veldig skurrende lyd fra bridgen. Dette gjelder de lyseste strengene. Om jeg strummer mens jeg holder på mutteren som hever og senker bridgen, går det vekk. Det er tydelig at det er noe slark der. Kan det være fordi jeg har den for høyt?

Den svake buzzen som er der hele tiden er mest på de dypeste strengene. Jeg har tidligere nevnt D-strengen, men nå er nok E-strengen like ille. Den er sterkest når jeg spiller løs streng, men henger med når jeg beveger meg oppover.

Noen som vet hva dette kan være? Såvidt jeg "vet" har jeg prøvd det rådet jeg har fått om å justere trussroden (som var grei nok fra før, egentlig).

Beklager rotete post. Jeg kommer også til å starte en tråd om noe jeg kom til å tenke på da jeg satt med dette i går. Om dette med strenger som slår mot gripebrettet når man spiller hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt skeptisk. Får ikke testet før jeg kommer hjem fra jobb i kveld, men siden jeg har skrudd opp og ned på den masse de siste dagene med samme problemet, tviler jeg. Det kan hende det stopper det ene problemet da. Det har jeg nemlig ikke støtt på før.

Forresten, noe jeg glemte i stad var å spørre hvordan forholdet/vinkelen mellom strengefestet og bridgen skal være. Og hva det har å si om det er for bratt eller for flatt? Bortsett fra at man ryker strenger lettere om det er for bratt.

Til å ha spilt i seksten år, kan jeg skremmende lite om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det står ikke "dette skal vinkelen være", men siden 1954 var vinkelen på strengene fra halsen til hodet variert fra 4 til 6 grader og derfor har vinkelen på strengefestet og bridge endret seg.

Et par regler however:

Strengene skal ikke komme i kontakt med noe annet enn strengehakket i bridge (ikke for bratt vinkel)

Bridge skal være minst 1/8" fra kroppen (ikke for lav vinkel)

Har du bridge for lav, vil spenningen over bridge øke og kan faktisk bøye midten av bridge ned mot kroppen

Vinkel på strengene fra hodet og hals BØR være 4 grader (her kan du justere bridge for å finne rett vinkel)

Boka viser bilde av rett og feil oppsatt gitar, og på rett-bildet er stop-baren hevet rundt en halv cm. På feil-bildet er den skrudd helt fast i kroppen.

Når du justerer bridge må man passe på at vinkel mellom bridge og stop-bar ikke blir for høy, men det står ingenting annet enn det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bok??

Jeg tror nesten jeg må få noen til å se på den og si meg hva som er galt om det er noe. Det er ingenting som skulle tilsi det. Noen som har tips? Jeg bor like ved Imerslund i tr.h.veien. Har de reparatører?

Jeg fikk ikke tid til å lage den tråden jeg snakket om i går, fikk plutselig noe å gjøre (på jobb) til en forandring. Kanskje jeg får tid etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nei, jeg gir opp. Jeg har nå skiftet til 010 igjen, da 009 røk litt for fort. Jeg har ganske mye strengeklirr, selv når jeg stiller strengene høyt. Jeg har også ganske god klaring mellom hals og strenger når jeg sjekker 12. bånd når jeg holder på første og siste bånd. Egentlig litt "for mye" tror jeg. Jeg slakket halsen enda mer, i forhold til sist. Skulle ikke dette tilsi at jeg fikk mindre strengerklirr, men at den ble mer tungspilt? Den har i stedet blitt mer tungspilt samtidig som strengeklirret holder seg ca på samme nivå.

Når det gjelder disse lydene jeg har snakket om, prøver jeg stadig å finne hva det er. Jeg har strammet alle skruer i hele gitaren og prøver å holde på ting mens jeg spiller. Det virker som en lyd kommer fra slark i skruene som stiller bridgen opp og ned, men at denne slarken er på like mange punkter som den ikke er. Det er heller ikke alt. Det er flere lyder jeg reagerer på. Lydene er også slik at de kommer og går og f.eks. ofte ikke er der om jeg bruker capo eller bender strengen.

Det er så mange nyanser her at det er vanskelig å beskrive. Tror det hadde vært best om noen som har greie på det hadde kunnet sett på den. Men jeg vil ikke evere den fra meg på en musikkbutikk og så få den tilbake i god stand. Jeg vil se på og lære hvordan jeg kan gjøre dette selv. Er det noen som f.eks. har noen kurs eller er det vanlig å booke en tid hos en musikkbutikk der en kan bli med selv eller noe i den duren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min epiphone LP var det en gang plekterbrettet som laget buzz. Spesielt når man spilte på D-strengen, da det ga høyest vibrasjoner.

Måtte da feste det bedre, og det hjalp. Har også hatt problemer med at strengene er for nær pickupen, men der og: bare noen skruer som måtte skrus på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kassegitaren min hender det at batterilokket løsner litt, og lager masse buzz. Lokaliserte heldigvis problemet før jeg ble helt nervevrak :P

Har også noe rar summing i Straten min når jeg slår an åpen G-streng... Høres ut som det kommer fra inni halsen :ninja:

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme feil på en gitar med fast stol som på sg. Hos meg var det strengeklirr og klirr fra stolen på den nest lyseste strengene.

Fiksen for meg var å justere truss så halsen fikk litt krum motgitaren, med litt mener jeg nesten usynlig. Deretter gikk det med noen timer med finjustering av stolen og noe meget forsiktig filing av 2 bånd som var litt uvjenve.

Problemet med lyden i stolen var at den ene saken som holder strengen og står for intonering var blirr ødelagt i gjengen der skruen står igjennom. Skiftet denne siden den vibrerte smått da jeg spilte.

Da jeg fikset at dette ble det lav action og ikkenoe mer klirr fra strengene på min gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.