Web Analytics
Jump to content

Fordeler/ulemper med tykkere strenger


Sorg
 Share

Recommended Posts

Vurerer å gå over til tykkere strenger. Har en PRS med 25" (tror jeg) skala og bruker nå 050-105 stemt i D standard. Synes det kan bli litt slapt ved kjapp picking og at da strengene ikke gir helt etter plekteranslaget (pga for at de er for slappe). Noen som et andre fordeler/ulemper med tykkere strenger unntagen at det blir vanskeligere å bende/vibrato, lettere å ta grep, etc..

Dette med mer tone.. Er det et faktum eller en myte? Vil vel heller kanskje si at det er annerledes tone? Hvis 011 er bedre er det jo rart at ikke flere bruker det liksom.. Mange nøyer deg jo med 009 og 010

Link to comment
Share on other sites

Vurerer å gå over til tykkere strenger. Har en PRS med 25" (tror jeg) skala og bruker nå 050-105 stemt i D standard. Synes det kan bli litt slapt ved kjapp picking og at da strengene ikke gir helt etter plekteranslaget (pga for at de er for slappe). Noen som et andre fordeler/ulemper med tykkere strenger unntagen at det blir vanskeligere å bende/vibrato, lettere å ta grep, etc..

Dette med mer tone.. Er det et faktum eller en myte? Vil vel heller kanskje si at det er annerledes tone? Hvis 011 er bedre er det jo rart at ikke flere bruker det liksom.. Mange nøyer deg jo med 009 og 010

Synes ikke grunn ikke det er så veldig mye vanskeligere å å bende/vibrato, til tross for at det tydeligvis ikke er en teknikk jeg ikke kan. Bruker 0.12 i C på 25.5". Synes også tjukke strenger låter bedre.

Link to comment
Share on other sites

Tykkere strenger låter definitivt fyldigere. Riffing blir også mye bedre.

En guru på Jonnys i Drammen sa at de fleste PUs faktisk er designet for å motta .12 vibrasjoner!

Personlig liker jeg best den gode mellomvei.

Link to comment
Share on other sites

Pickup != mikrofon

Anbefaler 10-52, forøvrig! Lettspilt på de tynneste strengene, og litt mer flesk på de tykkeste :)

Begynte å bruke det når jeg kjøpte gitaren til Aphelion. Det skal mye til at jeg går tilbake til noe annet nå :). Her har du ett slikt sett.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen er som sagt fetere lyd, pluss at jeg liker å ha litt å røske i når jeg skal spella metall. Kan ihvertfall love deg en ting; skal du begynne å stemme ned alle strengene (f. eks. ned en hel tone) så hadde jeg gått opp 3 hakk i størrelse (ja, faktisk). 11-49 er for slapt i D :P Neste gang setter jeg kanskje på 13-56 eller noe!

Link to comment
Share on other sites

Tykkere strenger låter definitivt fyldigere. Riffing blir også mye bedre.

En guru på Jonnys i Drammen sa at de fleste PUs faktisk er designet for å motta .12 vibrasjoner!

Personlig liker jeg best den gode mellomvei.

Ulike pickups er egentlig ikke designet for noen spesiell strengetykkelse, men spesielt eldre singelcoils er designet slik at det er kompensert litt for strengenes inviduelle tykkelse. Vel og merke i en tid da også G strengen var tvunnet :) Så de er teoretisk "feil" i vår tid :)

Link to comment
Share on other sites

Fordelen er som sagt fetere lyd, pluss at jeg liker å ha litt å røske i når jeg skal spella metall. Kan ihvertfall love deg en ting; skal du begynne å stemme ned alle strengene (f. eks. ned en hel tone) så hadde jeg gått opp 3 hakk i størrelse (ja, faktisk). 11-49 er for slapt i D :P Neste gang setter jeg kanskje på 13-56 eller noe!

Jeg er stemt i standard C#. Bruker for tiden 11-48. Blir litt klirr på de tykkeste strengene (høres bare "unplugged") - er nok et lite hakk for slappe. Mulig jeg prøver litt grovere strenger neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 10-60 i drop B, C# standrard og drop C# til vanlig, og de tjukkeste strengene er ganske perfekte, men de tynneste blir litt vel tynne (ingen form for strengeklirr eller lignende, men litt for lett å bende for høyt o.l)

Link to comment
Share on other sites

Jeg merket veldig stor forskjell da jeg gikk fra 10-46 til 11-52.

I starten klarte jeg ikke spille i standard-tuning fordi det ble for hardt og fingrene flasset og knaget sykt.

Men nå til dags foretrekker jeg 11-52 og 10-52 fremfor 10-46.

Spiller i Eb eller Drop C# og til det syns jeg at en tykkelse opp fra 10-46 er ypperlig bra.

Så det med fordel og ulempe kommer an på bruksområdet.

11-52 høres feitere og fyldigere ut. Men tynnere strenger gir på en måte litt mer syngende tone.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Heisann,   Jeg har tatt opp noe musikk før, men tenkte å investere i noe bedre utstyr denne gangen. Jeg har sjekket YouTube og Google, og funnet ut at jeg skulle gå til anskaffelse av Focusrite 18I8 (har også sett på Audient ID44 - antageligvis overkill? Da jeg er veldig alene). Uansett; Var egentlig fast bestemt på lydkort, men så ble det også sagt at jeg kunne bruke Headrush Pedalboard som lydkort / audio interface. Og en slik har jeg. Mitt spørsmål blir vel først og fremst, hvordan det brettet stiller seg i forhold, kvalitetsmessig, til de to andre lydkortene/AI jeg nevnte? Er det like-så-bra, bedre, dårligere, veldig mye bedre, eller hva? Jeg har ikke noe i mot å betale noen kroner, om jeg får kvalitet igjen for det. Jeg synes jeg sliter generelt litt med støy i utstyret mitt (alltid en eller annen buzzing-lyd, et sted, og det tar litt drepen på motivasjonen å spille tilkoblet - spiller for det meste "unplugged", selv med elgitar). Jeg ønsker i hvert fall bra utstyr. Noen forslag til hvor jeg kan begynne å løse dette problemet? Mener at jeg tok med gitar og forsterker til Gitarhuset på Alnabru også, og testet der, og "ingen buzzing". Kan det være noe med rommet mitt? At PC står der og andre ting?   Oppsummert; Jeg har gitarer, et Headrush Pedalboard, KRK Rokit 6 høytalere og en PC. Tenker å bruke Reaper som DAW til å begynne med. Jeg har et større ønske om kvalitet, og liten lag/latency. Og vil heller ha kvalitet (null irritasjonsmomenter) enn å spare noen kroner. Noen som vil hjelpe videre? Jeg er først og fremst en gitarspiller, og har dessverre mindre kunnskap om preamp, forsterker, etc. etc..    Takker og bukker for svar og hjelp!    
    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.