Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akkustisk gitar med liten kropp?


hkurt

Anbefalte innlegg

Hei.

Er på lett etter en god/grei akkustisk stålsrengsgitar med mindre og tynnere kropp enn "vanlig".

Er veldig vanskelig å finne ut av dette bare ved å lete på nettet.

Ikke for dyr og den må ha heltre topp, gjerne heltre sider også og helst mikrofon.

Noen forslag? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt på en Ibanez SX-72 TBC. Det var røten akustisk lyd i den, noe annet er da heller ikke å forvente. Den er bare 7,5 cm tykk. God å spille på, pen å se på, og grei pris. Lyden er jo til å holde ut med, men forvent deg ikke at den fyller rommet med godlyd. Det er helt klart en gitar som er beregnet på å brukes med forsterker. Kunne godt ha tenkt meg en, jeg. Hvis jeg husker rett, har denne en piezo, kombinert med en meget diskret vanlig pickup. Unplugged hadde jeg brukt den kun til øving. Når det er sagt, slikt kan låte kurant hvis man kobler til en liten øvingsforsterker, og skrur denne hårfint over volumet som gitaren gir. Man trenger ikke dra med seg Marshallstacket sitt.

Har også lest på vintageforumet, og de som poster der har gjerne litt erfaring, om en som valgte en Morgan MWT-1. Den var han fornøyd med.

Ovation har vel også noen "shallow" gitarer hvis du vil litt opp i pris, hvis jeg ikke husker feil. Da får du trolig bedre kvalitet, også.

Angående Unplugged- du får ikke i pose og sekk. En tynn gitar låter ikke som en jumbo. Det sier seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på lett etter en god/grei akkustisk stålsrengsgitar med mindre og tynnere kropp enn "vanlig".

Ikke for dyr og den må ha heltre topp, gjerne heltre sider også og helst mikrofon.

Første tips: Drit i om det er heltre eller ikke. Det som har noe å si er lyden, og det finnes skikkelig dårlige heltre-gitarer og genialt gode laminat-gitarer. Tenk kvalitet...

Det er et litt sært ønske, men jeg har noen tips til deg. Siden du ikke spesifiserte budsjett får jeg ta litt forskjellige valg:

Stagg SW206CETU - Thinline jumbo (ikke fullstørrelse jumbo, men litt som x14-serien til Taylor mtp størrelse, bortsett fra at den er thinline.) Har innebygd preamp, tuner, cutaway og grei akustisk lyd. Samtidig har den både vanlig jackutgang og balansert XLR-utgang Du får alltid et kompromiss på den akustiske lyden med en thinline, for den er jo designet for scenebruk og mindre feedback. Den er rett og slett laget for å kobles i. Hele gitaren og konseptet er kopiering av andre merker, men det er derfor den også er så billig i forhold til hva du får. 2595,- er vel veiledende pris på rakkeren (hvis jeg husker riktig i farta). Edit: Denne finnes også som 12-strenger for ca samme pris. (I tillegg er den svart, og de andre tipsene er trefargede hvis det også har noe å si for deg)

Walden T550 - 7/8-dels western-størrelse. Veldig fin klang og spillbarhet, og føles betydelig mindre når du spiller på den enn en standard akustisk. Har ikke preamp, men godt treverk og kvalitet i forhold til prisen. Perfekt som hytte-gitar eller en litt stor traveller, samt for gitarister med litt små fingre/armer for å unngå senebetennelse. ca 2595,- for den også.

Taylor Big Baby - 15/16 western-gitar med en buet konstruksjon på baksiden av kroppen som gjør at den oppleves som betydelig tynnere. Kroppen føles vel ca som 7/8 når du holder den, mens halsen er 15/16 og derfor veldig "normal" å spille på. Litt mer lettspillt enn andre gitarer i sin prisklasse, og betydelig "styggere" med skrudd hals rett gjennom gripebrettet. (jeg ELSKER hvordan den ser ut). Taylor har spart penger akkurat der det er riktig å spare på en slik gitar: Lakk og utseende. Lyden blir ganske bright, men helt unik og skikkelig god diskant-gjengivelse, så den oppleves ikke "spinkel" og grumsete, men snarere veldig god separasjon på strengene. Sitka-granen i lokket gir kort fortalt en veldig fin tone. Uten preamp eller annet tull. Koster ca 5995,- veiledende.

Prisene jeg har satt opp er veiledende. Du får alltid tak i gitarene billigere enn det, men jeg synes det er den mest hensiktsmessige referanse-rammen. Hvis ikke blir det så sprikende tips i forhold til pris.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Taylor Baby som har 3/4 størrelse. Jeg var også på jakt etter en liten akustisk gitar som var god å holde

når man f.eks sitter i sofaen etc. Den har ikke noe innebygd mikrofon.

Kjøpte den fra Tyskland, tror jeg betalte totalt ca 3200,-

Jeg så en David Gilmour DVD hvor han forteller at han brukte denne gitaren av og til.

Så jeg tenkte hvis han finner det bra nok så er den sikkert helt ok.

Men etter jeg har hatt og brukt den nå en stund så er mine tanker om denne gitaren blandet.

Jeg har litt problemer med at den fort blir ustemt, mulig jeg burde byttet strenger på den og fått den sjekket.

Lyden i den er ok men litt "spinkel". Men den er fin å spille på også mer lead/solo eller fingerspill

går helt greit.

Før Taylor Baby så har jeg lenge brukt en Gibson LC-1 Cascade akustisk gitar.

Den har hva Gibson kaller for "Advanced-00" kropp. Kroppen er endel mindre enn

på en vanlig akustisk gitar men litt større enn f.eks Taylor Baby.

Denne akustiske gitaren er blitt min favoritt da den er lettspilt på alle måter, har god lyd,

holder stemmingen og har for meg akkurat passe størrelse. Prisen er rundt 1500-2000$ og

jeg tror Gibson har sluttet produksjonen av denne serien. Men de har flere andre modeller med

tilsvarende størrelse og pris...

Så av erfaring så er min konklusjon at minst er ikke alltid det beste. Ta en tur til en butikk som har endel

modeller inne og test litt. Lytt på lyden og vurder størrelsen. Finn ut hvor liten du egentlig ønsker

å ha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Taylor Baby som har 3/4 størrelse. Jeg har litt problemer med at den fort blir ustemt, mulig jeg burde byttet strenger på den og fått den sjekket.

Lyden i den er ok men litt "spinkel". Men den er fin å spille på også mer lead/solo eller fingerspill

går helt greit.

Hvis du sliter med stemminga på baby´n din ville jeg fått den sjekket. Det er ikke en vanlig svakhet på de gitarene og høres veldig rart ut...

Det du sier med at lyden er litt spinkel kommer nok av at den er så sinnsykt liten. Det er derfor Taylor bygde Big Baby, som jeg anbefalte, er et bedre valg. Den er helt genial og retter på de "svakhetene" Taylor Baby har. Lyden skal forøvrig være litt "bright", og det gir en skikkelig fin tone når du mikker opp gitaren med stormembransmikrofon kombinert med en kondensator med liten membran rundt 12. bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walden T550 - 7/8-dels western-størrelse. Veldig fin klang og spillbarhet, og føles betydelig mindre når du spiller på den enn en standard akustisk. Har ikke preamp, men godt treverk og kvalitet i forhold til prisen. Perfekt som hytte-gitar eller en litt stor traveller, samt for gitarister med litt små fingre/armer for å unngå senebetennelse. ca 2595,- for den også.

Må hive meg på denne anbefalingen !

Har en kompis som kjøpte en slik og jeg ble svært overrasket over kvaliteten. Dette er ikke bare en krympet Jumbo eller Dreadnought. Det er en helt egen konstruksjon med en karakteristisk tone, bredt frekvensområde og den låter overraskende "høyt". Den er merkbart mindre og mer lettspilt (mye grunnet en noe kortere skala) enn andre gitarer i samme prisklasse. Det eneste man skal være klar over er egentlig at den altså har en annen "tone" enn gitarer i standard størrelse. Man mister noe av den klassiske glatte toppen lydmessig på diskant siden, men man får til gjengjeld en fin, øhh, "lead" tone på de lyseste strengene.

Sleng på en pickup på denne og du har en veldig fin og praktisk gitar som kan brukes til det meste. Jeg har faktisk planer om å handle en selv, da de går for en billig penge på riff for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må hive meg på denne anbefalingen !

Jeg har faktisk planer om å handle en selv, da de går for en billig penge på riff for tiden.

Godt å høre at jeg ikke er alene om å like denne gitaren. Walden er betydelig undervurdert. :)

Bare av nysgjerrighet: Husker du prisen de har på Riff akkurat nå? Flere butikker i landet som har kampanje på den (inkludert oss), men har ikke hørt noe fra Riff ang prisen deres på akkurat den modellen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at jeg ikke er alene om å like denne gitaren. Walden er betydelig undervurdert. :)

Bare av nysgjerrighet: Husker du prisen de har på Riff akkurat nå? Flere butikker i landet som har kampanje på den (inkludert oss), men har ikke hørt noe fra Riff ang prisen deres på akkurat den modellen... :)

Jeg tror han sa han betalte 1700,- eller noe slikt. Godt under 2k i alle fall. Mulig prisen er endret nå, men da jeg tenkte å handle en til uka håper jeg ikke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven. Det var virkelig billig for T550. :D Får håpe for din skyld at de fortsatt har den prisen og at det ikke var en enkelt utstillingsmodell (fant ikke noe om det på nettet, og Riff pleier å få vist frem spesialkampanjene sine). Hvis ikke får du sende meg en PM, eller sjekke med noen andre butikker i området også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven. Det var virkelig billig for T550. :D Får håpe for din skyld at de fortsatt har den prisen og at det ikke var en enkelt utstillingsmodell (fant ikke noe om det på nettet, og Riff pleier å få vist frem spesialkampanjene sine). Hvis ikke får du sende meg en PM, eller sjekke med noen andre butikker i området også.

På riff oppgir de prisen til 1800,- nå, og de har flere på lager. Mye tyder på at jeg arver kompisen min sin gitar i løpet av kun kort tid, da han fikk fot av hele konseptet med en mindre gitar og har begynt jakten på en liten Martin e.l. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to Ibanezene jeg har på signaturen min er tynne i kroppen, og er veldig gode når man plugger de inn på en forsterker eller et anlegg.

Har dessverre ingen tanker om å selge dem, men håper det hjalp deg med å komme frem til målet ditt=)

Staggen min har høy lyd, men den er i fullstørrelse og dreadnought form

EDIT: For å gjøre det enklere, så mente jeg de to sistnevnte gitarene på signaturen. Sånn at du ikke blander med de elektriske=)

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.