Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trommer


Chordprogression

Anbefalte innlegg

Jeg har et digitalt trommesett i hjemmestudioet mitt, men jeg er skikkelig dårlig. Klarer ikke kombinere fotarbeid med hi-hat og skarp selv om jeg har kjørt bil i mange år, og brukt wah og volumpedaler i lang lang tid... Funker ikke for meg, men artig i herje litt alene. Selv gudbarnet mitt på 2 år er flinkere, men han har det i blodet da faren er jazzmusiker

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har litt taktfølelse i kroppen så er mye gjort. Da er det ikke komplisert å lære seg trommer slik jeg ser det. Det er hvertfall lett å lære seg litt grunnleggende. Skal man virkelig bli god så er det jo en del trening på å klare å la armer og ben operere uavhengig av hverandre, mens man allikevel holder takten.

Det er som med alle instrumenter, egentlig. Det er relativt lett å lære seg litt grunnleggende, men skal man bli virkelig god så må man øve mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trommer er som sagt over veldig lett å lære seg, men veldig vanskelig å mestre. Det er veldig små og kompliserte detaljer som skiller en skikkelig god trommelyd fra en skikkelig dårlig (kan være noen hundredelssekunder), så det krever mye trening. De viktigste verktøyene du har som trommeslager er en metronom og en form for innspillingsverktøy (kan være alt fra en kasettspiller til et fullt hjemmestudio). Rett og slett fordi de største problemene er å holde en ryddig og god takt og du må kunne høre deg selv "fra utsiden" for å finne ut hva som må forbedres (hjelper ihvertfall meg utrolig mye). Å hamre på riktig tromme til ca riktig tid pleier å være grei skuring etter litt øving, så det er ikke den verste utfordringen.

Men nå skal det sies at jeg ikke er noe særlig til trommeslager, så kanskje det er lurt å gjøre det motsatte av meg? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller trommer. Har spilt trommer lengre enn jeg har spilt bass. Dvs ca 20 år tipper jeg.

Man trenger ikke å ha et fullt trommesett for å lære å spille trommer - faktisk vil jeg påstå at det kan være en distraksjon i starten.

Det som er viktig er å lære å føle rytmen, noe som kan være vanskelig å forklare. (jeg er ikke noen pedagog...)

Så, om man vil spille trommesett er det viktig å utvikle uavhengighet i lemmene, så man kan spille forskjellige ting med forskjellige hender og føtter. Dette kan man også komme langt med uten å være nær et trommesett.

Først når man skal øve inn slag teknikk med trommestikker er det viktig med tromme, da gjerne en skarptromme. Eller en øvingspadde om man ikke vil bråke så sinnsykt. Og det er viktig å lære god teknikk fra starten av, å holde stikkene på korrekt vis. Fordi feil teknikk (dårlige uvaner) kan være et stort hinder senere, for videre utvikling.

Jeg lærte trommer i skolekorpset. Genialt. Gratis. Grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spiller trommer, har spilt siden jeg var liten, og har således spilt trommer myyyye lengre enn jeg har spilt gitar. Jeg har til og med utdanning på det :D

Det er ikke så vanskelig å lære seg, men det er jo noen koordinasjonsmessige utfordringer da. Vil anbefale å ta hvertfall èn time med pedagog, det er ting som tar mye kortere tid å lære seg hvis noen forteller en den, enn hvis man skal finne det ut selv.

(ang det korpsgreiene, samspill og dynamikk er det jeg minst forbinder korps med, men det er nå så :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, bør man ikke prøve med trommetabulatur, i hvertfall hvis man skal spille til en bestemt sang?

Hva er en fin form for øvingspadde? <_<

Personlig kan jeg ikke fordra å bli fortalt hvordan jeg skal spille, så jeg har aldri likt trommetabs. Start med å legge an grunnbeaten og lær deg å spille dette tight. Etterhvert legger du på ting slik at det høres bra ut, så blir det knall :) Selv om du spiller en bestemt sang så trenger du ikke kopiere trommespillet til minste detalj ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.