Web Analytics
Jump to content

Studio/sessiongitarist


Palle
 Share

Recommended Posts

Problemet med å bli studiogitarist er litt det samme problemet som å bli profesjonell musiker innenfor andre nisjer/genrer også.

Det holder ikke å være griseflink eller å ha en mastergrad fra konservatorier/universitet. Selv ikke en kombinasjon garanterer deg noen jobb.

Jeg kjenner en del studiogitarister, og mange som ikke har nådd opp. Det er ingen kvalitetsforskjell på dem musikalsk sett, men det har mye med hvem de kjenner å gjøre, og hva de har fått lov til å være med på i starten av karrieren. Du må begynne smått og få jobbet deg opp en omgangskrets innen miljøet. De er helt klart lettest å få et nettverk i Oslo eller Bergen (og kanskje Trondheim/Kristiansand). En formell utdannelse hjelper en del når du jobber for f.eks NRK og andre store og "selvhøytidelige" organisasjoner, men det er absolutt ikke noe krav. Et riktig steg på veien kan også være å få spille litt jingles for reklamefilmer etc og ha vikarjobber som gitarist for allsidige band. Hvis du tilfeldigvis bor i Oslo, har litt utdannelse og spiller på et høyt nivå kan jeg alltids gi deg navn og telefonnummer til noen studio-folk innen reklame/film/session, men hvis det er bare et fremtidig mål på litt ubestemt tid lønner det seg absolutt å bygge seg opp sitt eget nettverk og "infiltrere" miljøet over tid. ;)

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Bra svar Morten!

Jeg kjenner noen av de mest benyttede sessiongitaristene i Norge.

Det som er viktig i tillegg til at man selvsagt er flink, har bra lyd i sakene sine osv er at de er hyggelige, omgjengelige, har god orden og er punktlige/til å stole på.

Rett og slett sosial inteligens!

Ellers er kontakter utrolig viktig -at noen som er "innenfor" kan gå god for og annbefale deg.

Svart belte i teori er ikke nødvendig selv i mange NRK settinger, Jørn F i Beat for Beat er et eksempel, hindrer ikke han!

Evnen til å kunne "musisere" med andre er uvurdelig, vi gitarister har en tendens til å høre mye på oss selv har vi ikke ;)

Overspilling er no no!! Du får desverre ikke så ofte behov for Shawn lane sweeparpeggionene du har naila etter å ha øvd 25timer i døgnet det siste året heller!

Å spille enkle ting med overbevisning og attitude kan være en kunst i seg selv.

Edited by Debris
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Alt i denne bransjen handler om kontakter! Hvem kjenner du, og hvem kjenner deg? Skolegang og teori er fint og bra, men (nesten helt) uvesentlig. Fælt å si det, men sånn er det. Det samme kan sies mtp å komme seg opp og fram i et band... Man kan ikke skolere seg til å bli rockestjerne heller. Musikkbransjen preges ikke av demokratiske løsninger, rettferdig og ansiennitet, for å si det sånn...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.