Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterkerkjøp


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en av de (u)heldige som bor langt vekke fra store musikksjapper.

Dette er selfølgelig et minus når man skal handle instrumenter og utstyr :roll:

Jeg skal nå gå til innkjøp av en ny forsterker, og må derfor søke litt råd og tips hos dere.

Jeg spiller hovedsaklig hardrock, men jeg trenger en god dose gain.. hender at jeg spiller litt mer heavy saker også :)

Her kommer selve problemet: Jeg har lite penger.. Skal derfor kjøpe brukt.. Jeg tenker meg en pris rundt 7000 norske kroner.

Det haster i grunn.. håper dere kan hjelpe meg litt :)

Topp,rack,combo .... Bare kom med forslag..

Men det skal vere en ekte rør-amp! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som du sier, se etter noe brukt.

Den DSL ampen er ikke dum! Men det kommer kanskje litt ann på hvilken gitar(er) du har?

Det skal også gå ann å finne en brukt JCM 800 amp på børsene rundt. (4-5500kr?)Dette er virkelig gode marshall amper. Bra dynamik, og crunch av det bedre. Mye muligheter med en sånn amp, selvom de er en kanals forsterkere(2205 og 2210 er tokanals). Låter bra med les paul/vassere gitar til hardrock. Det er ikke ekstreme gain mengder i denne ampen, og den må kjører ganske hardt. 900'ene er rimelig lik 800ene, men med en vesentlig mer gain, litt annen karakter på lyden.

(Har selv en JCM 800(2204, 50W) amp og kameratene mine har også det. En av de bedre marshallene i nyere tid.

Sjekk ut hva du finner brukt, og hør her kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den DSL'en er etter min mening en jævla god amp, men jeg synes ikke den er helt metall. Men klassisk Hardrock og Ozzy og slikt takler den fint, i tillegg til at den har den beste cleankanalen Marshall noensinne har laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh... Dere forveksler gain med Nu-scoopa lyd!

Vreng per krone er Randall fint, men det er så mye vreng at det nesten er komisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok si at en DSL100 vil funke bra til metal.. men den vil funke bra til det meste annet også(ikke best, men god allaround)... på en jcm800, må du nok skaffe en pedal(eller två) og ha i front hvis du skal ha samme gain(vreng)nivået som på en DSL(TSL), selv på 2210 modellen(men det er jo 2203 folk vil ha=>enda fler pedaler.. hehe)(2205 er enkanals versjonen av 2210 ellers lik, 2203 er litt anderledes..)... Jeg vil nok si at jeg heller ville hatt DSL toppen enn en Randall, uansett stil...

Må nok si at jeg ikke er helt enig i Sandmans utsagn eller Terra(men han prøver jo å selge ampen... aldri stol på en selger.. lol...)

jaja... konklusjon.. dsl toppen er verdt 5500, hvis den er i god stand...

og 7000 er greit for hele greia... men tungt og dyrt å sende...

ville selv gått for en jcm800, men så har jo jeg de i blodet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig liker ikke disse nyere highgainampene (randallm, mode four etc) Synes det blir for steril lyd. Dødt, uthight buldrende bass, med tam og tynn diskant, uten noe tone.

På jcm 800 2204'n min bruker jeg en Fulltone Fulldrive 2 pedal. Med straten rett inn, får jeg alt fra litt rocka bluestoner(SRV feks) til skikkelig crunch. Plugger jeg inn en les paul, vrenger det en del mer, og jeg trenger ikke pedaler som regel for å få en rimelig tung lyd.

Siden jeg bare har singlecoilsgitarer, bruker jeg fulltonene en del. Jeg har Gainene på ampen på ca kl. halv tre. Med fulltonen får jeg veldig god og tøøf guns n roses type sound (med strat/tele!). Trøkker jeg inn boosten på fulltonen, så har jeg endeløs sustain, denne kombinasjoene har utrolig mye gain for min del.

Det som er stopperen for meg og litt tyngre metall, er høytalerene jeg bruker, Celsestion greenbacks, de blir litt for upresise i bassområde, pluss at de har litt vel plenty med mellomtone.

Plugg i en les paul feks, inn i en 2203/2204 , og inn i et kabinett med 2/4 x12 V30 feks, og du har fått deg en god venn.

Men...sjekk ut den dsl ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSLen er ikke det beste til metall, men den kan såvvist gjøre det rimelig bra selv i de mest eksreme sjangrene..

Jeg lurer en smule på hva slags amp du har, Crow, siden du sier du ikke får nok vreng ut av den!

Bortsett fra St. Anger-plata kan du nagle alt av metallica-lyd med den. Slayer er enda enklere for de bruker mindre effekter. DSL gjør ikke en bra etterligning av Mesa Boogie, men det er fordi den er voica for å være britisk og har mer framtredende mellomtone og komprimerer ikke like mye i diskant området. Bass har mest å gjøre med konstruksjon av høyttalere og hvilke høyttalere det er. Og såklart hvor mye pøk det er i ampen!

Dersom du vil låte Mesa Boogie så gå for en amp-modeler og et bra effekttrinn hvis det er preamp i modelern! Line 6 amp modeler låter skrot rett i bordet ved opptak, men live eller ved øving kan den lure hvemsomhelst!

Rivera Derimot har mer gain. Samme med ENGL bortsett fra de to femtiwatterne thunder og screamer. VHT er vannvittig bra all over OG kan gjøre ekstremvreng!

Men det er min harde påstand at marshall DSL er en veldig bra allrounder, fra chickenpicking til slayer. Den er ikke best på noen områder, men ganske flink til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg primært har brukt den med er en Les Paul med kjeramiske pickuper og en SG med PAF. Jeg har nylig kjøpt en rimelig Ibanez og har fått mersmak og skal som sagt gå for en kramer med Seymoure Duncan og orginal Floyd Rose. Av effekter bruker jeg et gammelt Ibanez-filter, en gammel Ibanez PT909 phasetone, to Boss equalizer pedaler og en OD-3. jeg har en Guvnor pluss og men det har jeg aldri fått bruk for. Og med dette, spesielt ODen og equalizeren har jeg aldri følt at jeg har mangla noen sjangere i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.