Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny akustisk gitar


drazyc

Anbefalte innlegg

Hei og hå, gitarister!

Jeg spilte mye klassisk gitar for en del år tilbake, men la etterhvert gitaren på hyllen av en eller annen grunn. Nå har jeg imidlertid bestemt meg for å ta frem gitaren ordentlig igjen, men denne gangen har jeg lyst til å lære meg andre ting enn klassisk. Det fine er at jeg merker at teknikken fortsatt er der (er vel som å lære seg å sykle!). Skal av den grunn kjøpe meg en ny gitar. Har kun to gitarer i hus som begge er klassiske og har surere strenger enn noen kan tenke seg :-)

Så mitt eneste kjennskap til gitar er den klassiske akustiske gitaren med nylonstrenger. Jeg er rett og slett helt blank på hvilke gitarer som oftest bruker av gitarister innenfor pop- og rock. Kan noen her inne f.eks. fortelle meg hva slags gitar John Mayer bruker i denne videoen:

John Mayer - In Your Atmosphere

Har lært meg låta, men det høres ikke bra ut på min klassiske gitar :-) Er det stålstrenger han bruker? Jeg kan godt tenke meg en gitar som er mulig å koble til forsterker.

Lurte på om noen hadde noen tips for en gitar der ønsket er å spille plain pop- og rock-låter. Pris bør helst ikke overstige 5000, iallfall ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

To små tips:

Første er å bytte strenger på ihvertfall 1 klassisk gitar, så har du en som er spillbar. Det er en helt egen spilleopplevelse med nylongitar, så bruk nylongitaren med jevne mellomrom.

Hvis du vil komme nærmest mulig den lyden han har i videoen ville jeg gått for en Seagull Coastline Cedar gloss top (SG-029457) til 4995,- eller en Walden G730 til 4495,- (evt G740CE med preampsystem til 5495,-). Prøv også Fürch D40CM som er en skikkelig god gitar litt annerledes lyd, men helt genial til denne bruken allikevel.

Det er ikke likt som i videoen, men lydmessig vil du komme så nærme som mulig for under 5000kr. (i følge mine ører) Lykke til!

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 5000 vil du få en anstendig stålstrenger. Det lureste du kan gjøre, er å stikke ned på en butikk med et bra utvalg, og prøve selv. Du har ikke oppgitt hvor du bor- er det to gitarer å velge i hos den lokale forhandleren, kan du kombinere gitarkjøpet med en storbyweekend. Det å kunne velge blant flere, er lurt.

Jeg var i samme situasjon som deg for et par år siden, prøvde alt jeg kom over, og endte opp med en Ibanez AEL 40. Jeg likte lyden og spillbarheten i den best, men det er ikke sikkert du har de samme preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og takk for svar!

Jeg kommer definitivt til å kjøpe nye strenger til mine to klassiske gitarer, men jeg har likevel bestemt meg for å kjøpe en ny gitar som kan anvendes til andre ting enn klassisk.

Noen idé om hvor jeg kan kjøpe noen av de gitarene du nevner? Jeg bor i Oslo-området, men jeg har ikke noen betenkeligheter med å kjøpe på nett dersom det er umulig å få tak i i en fysisk butikk.

Mye av problemet med mine klassiske gitarer er for meg at spesielt hammer-ons avgir dårlig lyd. Jeg trenger en gitar hvor avstanden mellom strengene og halsen er noe mindre, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen idé om hvor jeg kan kjøpe noen av de gitarene du nevner? Jeg bor i Oslo-området, men jeg har ikke noen betenkeligheter med å kjøpe på nett dersom det er umulig å få tak i i en fysisk butikk.

Siden jeg driver en instrumentbutikk i Sandvika (Backstage Musikk på Sandvika Storsenter) så vil jeg selvfølgelig anbefale deg å kjøpe dem hos meg. :P

Kanskje jeg ikke er rette personen å spørre, men det får jo du vurdere selv. ;) Hvis ikke finnes det jo mange butikker i områdene rundt her, men ikke alle har et like bredt akustisk gitarutvalg i den prisklassen. Du kan jo ringe rundt til både 4sound, Riff, Hornaas og Myhrbraaten (send PM hvis du vil ha telefonnummer) og høre hva de har inne...

Men uansett hvor du kjøper gitaren så kan det være lurt å prøvespille eksemplaret du har tenkt til å kjøpe. I prisklassen under 7000kr er det ofte en del variasjon mellom enkelteksemplarer av gitarerene, selv om de gitarene jeg har anbefalt er veldig stabile og gode. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg driver en instrumentbutikk i Sandvika (Backstage Musikk på Sandvika Storsenter) så vil jeg selvfølgelig anbefale deg å kjøpe dem hos meg. :P

Kanskje jeg ikke er rette personen å spørre, men det får jo du vurdere selv. ;) Hvis ikke finnes det jo mange butikker i områdene rundt her, men ikke alle har et like bredt akustisk gitarutvalg i den prisklassen. Du kan jo ringe rundt til både 4sound, Riff, Hornaas og Myhrbraaten (send PM hvis du vil ha telefonnummer) og høre hva de har inne...

Men uansett hvor du kjøper gitaren så kan det være lurt å prøvespille eksemplaret du har tenkt til å kjøpe. I prisklassen under 7000kr er det ofte en del variasjon mellom enkelteksemplarer av gitarerene, selv om de gitarene jeg har anbefalt er veldig stabile og gode. :)

Ok! Så du har inne de gitarene du nevnte? Sandvika Storsenter er ganske så praktisk for min del. Som sagt er dette med lyden ved hammer-ons ganske viktig. Hvis lyden nærmest forsvinner, er litt av poenget borte. Vet at teknikk også kan ha noe å si her :-) Men jeg tror mine klassiske gitarer passer fint dårlig til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Så du har inne de gitarene du nevnte?

Da jeg skrev det hadde jeg alle inne. Siden da har både seagull coastline og walden G730 fått bein å gå på, men det er ting jeg gjerne bestiller opp. I går fikk jeg forresten inn en walden CG570CE som er et skikkelig A-eksemplar. Kvaliteten på gitaren pleier å være god jevnt over, men her har de vært skikkelig heldige med treverket og halsen. Den koster under 5000 og har både cutaway og god preamp. Bør absolutt prøves. Ellers har vi Fürch D40CM og Seagull S6 original med Godin-preamp (den er hakket over coastline i spillbarhet og klang i mine ører, men koster veil 5995kr. Det er den absolutt verdt) Hvis du først er innom vil jeg anbefale deg å prøve Taylor Big Baby også (veil 5995,-) for å høre hva taylor klarer å gjøre med nesten ubehandla sitka-gran og skrudd hals. Verdens styggeste gitar, men med en tone som er sinnsykt tøff. Prøv også en billiggitar fra seagull-fabrikken mens du er i gang, så vet du hvor du skal legge lista. For 3695,- veil får man en håndlaget kanadisk Art & Lutherie uten preamp, og da har du jo masse igjen på budsjettet ditt. Siste billige referanse er Cort Earth 100F som må prøves bare for gøy. Vi selger den til halv pris (1995,-) nå, men den er verdt godt over det. Stiller i samme klasse som Walden D350CE, men med en litt annen tone og spillbarhet.

Det var vel nok salgsprat og selvpromotering for i dag. Bare å komme innom og prøve, og gi meg gjerne tilbakemelding på hva du synes om de forskjellige gitarene. ;)

Vil anbefale deg å gå inn på forsterkerrommet vårt og sitte der å spille. Da slipper du å bli distrahert av barnevogner og annet gøy.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kjøp en gitar i USA!
Nå blir sikkert Morten sur ;) ..Men hvorfor ikke kjøpe brukt?

Hehe. Ingen fare. Det kalles diskusjonsforum for at man skal diskutere... :D

Jeg er glad som en laks uansett jeg. En gitar fra eller til har lite å si for en hvilken som helst butikk, så det viktigste er å beholde integritet og gi gode råd.

Nå skal det vel sies at han var innom her i dag og ble frelst på Fürch D40CM og kjøpte den til gitarforum-pris, så jeg antar at han ikke tar turen til USA eller kjøper brukt gitar med det første. ;)

@Drazyk: Skriv gjerne noen ord om gitaren når du har kommet deg hjem og fått slappet av og spilt noen timer. :) Si ifra hvis du får lyst på setup av halsen eller annet på gitaren, så gjør vi alltid det gratis på alle gitarer vi selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Ingen fare. Det kalles diskusjonsforum for at man skal diskutere... :D

Jeg er glad som en laks uansett jeg. En gitar fra eller til har lite å si for en hvilken som helst butikk, så det viktigste er å beholde integritet og gi gode råd.

Nå skal det vel sies at han var innom her i dag og ble frelst på Fürch D40CM og kjøpte den til gitarforum-pris, så jeg antar at han ikke tar turen til USA eller kjøper brukt gitar med det første. ;)

@Drazyk: Skriv gjerne noen ord om gitaren når du har kommet deg hjem og fått slappet av og spilt noen timer. :) Si ifra hvis du får lyst på setup av halsen eller annet på gitaren, så gjør vi alltid det gratis på alle gitarer vi selger.

Kult!

Jeg solgte Furch gitarer når jeg jobba i gitarsjappe og det er fantastiske gitarer for penga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Ingen fare. Det kalles diskusjonsforum for at man skal diskutere... :D

Jeg er glad som en laks uansett jeg. En gitar fra eller til har lite å si for en hvilken som helst butikk, så det viktigste er å beholde integritet og gi gode råd.

Nå skal det vel sies at han var innom her i dag og ble frelst på Fürch D40CM og kjøpte den til gitarforum-pris, så jeg antar at han ikke tar turen til USA eller kjøper brukt gitar med det første. ;)

@Drazyk: Skriv gjerne noen ord om gitaren når du har kommet deg hjem og fått slappet av og spilt noen timer. :) Si ifra hvis du får lyst på setup av halsen eller annet på gitaren, så gjør vi alltid det gratis på alle gitarer vi selger.

Hei igjen! Er så langt veldig fornøyd. Jeg glemte jo helt å kjøpe den utgangen/omformeren for å koble til stereo, men det haster jo ikke. Det var deilig å spille på en gitar i ro og mak med fantastisk lyd og rene strenger!

Noe spesielt du tenker på med setup av hals? Alt ser ok ut for meg, men det kan vel hende at jeg endrer mening etterhvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har merket med min Furch er at den er veldig sensitiv til luftfuktighet, i større grad enn andre akustiske gitarer jeg har hatt. Altså når det er tørrere luft om vinteren så senker broa seg litt slik at jeg får en død note på 13. bånd på den lyse e-strengen. Når det blir sommer igjen blir gitaren helt fin igjen.

Kanskje litt drastisk å kjøpe seg en luftfukter pga én gitar, men vær litt obs på dette om vinteren. Jeg pleier å la klesstativet henge til tørk ved siden av gitarstanden min om vinteren og det funker bra nok for meg(såfremt du ikke vasker klær annenhver måned eller noe i den duren.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja- luftfukter, jeg har en fra Biltema, koster under tre hundre kroner, og etter at den har fått mettet det tørre rommet, bruker den omtrent ikke vann. Anbefales fra min side, og hjelper faktisk veldig for å holde gitarene stabile. Det er mindre pes med denne enn sånne dingser som skal sitte inne i kassen og holde gitaren fuktig. Når det ser sagt, verdens billigste gitarfukter er en plastpose man huller litt med en hullemaskin, og så har man en vanlig oppvridd svamp inni. Den må da ligge inne i gitaren, eller i kassen. Det skal ikke renne vann ut av svampen etter at man har vridd den opp. Her må man se an, og fjerne svampen når gitaren er fuktig nok. Biltemadingsen funker veldig bra for meg, bruker den i furtebua fra omtrent november til april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.