Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan merke at et rør er dårlig?


Anbefalte innlegg

Det låter rart av min Marshall AVT 275. Det gjelder kun den sinteste vrengkanalen og det er omtrendt som det er mer vreng. Kanskje noe digitalisert på en måte.

Jeg har skiftet rør før en gang og den gangen var forsterkeren bare to-tre år gammel. Nå er det rundt seks år siden jeg har skiftet. Hvor lenge bruker det å gå når man bruker forsterkeren ganske ofte?

Jeg vet jeg har hørt denne lyden minst en gang før, men er i tvil om det var den gangen jeg skiftet rør eller om det har skjedd senere og at det da har gått over.

Fint om noen også kan gi meg en link til et sted der det står step-by-step hvordan man skifter rør. Jeg har blitt advart mot å gjøre det selv før, men ser jo at veldig mange gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AVT-serien til Marshall har vel bare ett rør, og det er et 12AX7 (også kaldt ECC83) i preampen. Dette er det bare å skifte, du trenger ikke tenke på noe annet enn å dra det rett ut og sette i et nytt. Det er poweramp-rør du bør være mer forsiktig med, men slike har du ikke i din forsterker.

Preamp-rør har en levetid på mininum et par år, og noen lever gjerne i 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.