Web Analytics
Jump to content

Gitarer med aluminiumshals?

Ataxia
 Share

Recommended Posts

Har iløpet av de siste årene lagt merke til at mange av mine helter(Lee Ranaldo, Stephen O'Malley, Efrim Menuck) bruker Travis Bea-gitarer med aluminiumshalser.

I tillegg til Travis Bean(som koster en formue) så har vi også bl.a gamle Kramer-gitarer, Electrical Guitar Company og Bastin-guitars som lager gitarer med halser(noen også kropper) av aluminium.

Noen som har prøvd en slik gitar? Fordeler/ulemper med aluminiumshals?

Har prøvd en eldre Kramer med aluhals. Den var riktignok delvis i kamuflert i treverk. Det jeg fikk høre var fordelen (fra eier) var mindre problemer ved varierende temperatur. Stabilitet. Dog, metall reagerer i likhet med tre, men ikke i like stor grad. Ulemper aner jeg ikke. Men noen vil sikkert si at tonen blir annerledes, det kan jo også være bra. Smak og behag. Tror en aluhals duger like bra som det meste annet som duger. ;)

Prøvde en Kramer V-bass med aluhals for mange år siden. Er så lenge siden at jeg ikke kan huske så mye av intrykket, men jeg husker i hvert fall at det er den mest ustabile gitaren jeg har spilt på, mulig det hadde noe å si med formen på kroppen, ikke vet jeg....

Prøvde en Kramer V-bass med aluhals for mange år siden. Er så lenge siden at jeg ikke kan huske så mye av intrykket, men jeg husker i hvert fall at det er den mest ustabile gitaren jeg har spilt på, mulig det hadde noe å si med formen på kroppen, ikke vet jeg....

Ustabil på hvilken måte? Dårlig balanse?