Web Analytics
Jump to content

Marshall dsl 100 i hybel?


ansi
 Share

Recommended Posts

Hehe, er nok ingen hybelvennlig forsterker akkurat. For all del den spiller lavt nok, men tror nok ikke akkurat du for helt den store godlyden ut av en marshall på hybelvolum, desverre.

Hadde store røramper når jeg bodde på hybel jeg også, men de var "trygt" plassert på øvingslokalet, mens jeg kunne hadde en microcube på hybelen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor på hybel og bruker en DSL100 med ett 1960AV kabinett. For å gjøre saken klar når det gleder dette så MÅ(ja MÅ, du kommer ikke uten) du bruke en attenuator. Selv bruker jeg en hotplate og får det til å funke greit. Alikevel mister du mye av godlyden ved å skru ned såpass mye. Jeg har vanligvis forsterkern i øvingslokalet og vil heller anbefale deg å kjøpe en mye mindre amp til hybelen, eller bruke ett lydkort og høytalere.

Link to comment
Share on other sites

Takk, har en 75watts digital amp til øving + en toneport. Tenker mer på å skaffe en skikkelig rør amp til eventuell bandspilling, men som også kan brukes på hybelen ved behov. Da lyden fra 75watts ampen jeg har blir veldig tynn på høyere volum.

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag tycker att DSL-serien låter jättebra på lägenhetsvänlig volym. Såklart att det inte är samma sak som när man maxar den men det behöver man inte göra för att den ska låta bra (enligt mig). Det kan ju lätt bli litt overkill att köra topp + 4x12 i en hybel men varför inte köpa toppen och en 1x12:a? Blir det aktuellt med bandspelning och du känner att 1x12:an inte håller så kan du köpa 4x12:a då.. eller en extra 1x12:a. Eller varför inte köpa en 2x12:a på direkten? En 2x12:a tar inte lika stor plats som en 4x12:a och är nokk till i stort sett alla situationer.

Ett annat alternativ kan ju vara att köpa comboversionen DSL 401. Väldigt liten och nätt att ha hemma och om du får behov för det så kan du komplettera med ett extra kabinett senare.

Edited by TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Share on other sites

Jeg har spilt på DSL100 i godt over ti år, og den spiller ikke maks før du har ei forholdsvis stor scene å boltre deg på. Tror jeg må skru opp til ca halv guffe, MINST (og da er det høyt) før man hører potensialet i ampen. Og etter å ha hørt det så er det jææævlig kjipt å spille med den på hybelvolum som ikke får deg kasta ut...

Så Marshallen står godt parkert på øvingslokalet, og skaffa meg en 30 watts Tech21. Denne anbefales på det varmeste, beste "lille" forsterkeren jeg har prøvd til den prisen og vel så det. Fleksibel som bare juling!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har spilt på DSL100 i godt over ti år, og den spiller ikke maks før du har ei forholdsvis stor scene å boltre deg på. Tror jeg må skru opp til ca halv guffe, MINST (og da er det høyt) før man hører potensialet i ampen. Og etter å ha hørt det så er det jææævlig kjipt å spille med den på hybelvolum som ikke får deg kasta ut...

Så Marshallen står godt parkert på øvingslokalet, og skaffa meg en 30 watts Tech21. Denne anbefales på det varmeste, beste "lille" forsterkeren jeg har prøvd til den prisen og vel så det. Fleksibel som bare juling!

Fornuftig annbefaling!

Det mange ikke tenker på er at 100W Marshall rørtoppen ble laget på en tid da PA systemer ikke var noe særlig enda.

Marshallampen var ikke tiltenkt å spille lavt som endel av backline, den var ment som et FOH system i seg selv, rett og slett spille ut til publikum på egen hånd!

FOH (PA ut) og backline delte på samme jobben.

Beatles hadde jo i sin tid problemer med å bli hørt over skrikende jenter, sjekk gamle videoer der du ofte ser 2-3 vokalmikker tapet sammen for å sende signalet ut i flere høyt. :lol:

I dag er situasjonen en helt annen med prosserstyrte super PA`er.

Mange rørtopper låter ikke på sitt beste før man har skrudd opp så mye at lydmannen klikker fordi scenelyden går for mye ut i publikum og ødelegger FOH miksen.

Er dette amper du tror vil gjøre seg bra i stua di ;)

Jeg har forresten aldri hatt så bra scenelyd som etter at jeg begynte å kjøre gitar D,I, -kan høre alt krystalklart og lydfolk blir glade fordi de har bedre kontrol på scenevolum, trenger ikke kjøre

så mye volum på monitoring osv

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.