Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Can you say "Ibanez"?


Cerpin Taxt

Anbefalte innlegg

For å svare direkte på tittelen: I-ba-NEZ.

Ikke I-BA-nez' date=' og [i']ikke I-ba-nez.

Blir bare så irritert av at alt for mange uttaler det feil. :P

Som trønder hevder jeg min rett til å uttale ting akkurat som jeg vil. Ikke som japaner og ikke som amerikaner. For jeg regner jo selvfølgelig med at den uttalen er den opprinnelige japanske... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempepraktisk med håndtak da. Tross alt bærer du gitaren rundt så mye i enden av en hånd, at det er nesten uunnværlig..

Men tror jeg kjører en håndtaksfri Ibanez sjøl :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare direkte på tittelen: I-ba-NEZ.

Ikke I-BA-nez' date=' og [i']ikke I-ba-nez.

Blir bare så irritert av at alt for mange uttaler det feil. :P

Som trønder hevder jeg min rett til å uttale ting akkurat som jeg vil. Ikke som japaner og ikke som amerikaner. For jeg regner jo selvfølgelig med at den uttalen er den opprinnelige japanske... :lol:

Firmaet er japansk, men navnet er spansk (ripoff), så Ibanez. Hvis du vil være riktig pirkete bør du kanskje lespe på z'en... Ibaneth! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt sikker på at japanerne hadde det spanske ordet i tankene når de bestemte seg for navn?

Riktig som Aiwass sier. Du vet jo at når Ibanez kom på markedet var jo ikke japanske import gitarer særlig populært. Glimrende idé å kalle merket "Ibanez". Ser fortsatt folk som faktisk tror det er et spansk merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Aiwass sier. Du vet jo at når Ibanez kom på markedet var jo ikke japanske import gitarer særlig populært. Glimrende idé å kalle merket "Ibanez". Ser fortsatt folk som faktisk tror det er et spansk merke.

Altså på samme måte som når de brukte Starfield på sine modeller som ble lansert i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Aiwass sier. Du vet jo at når Ibanez kom på markedet var jo ikke japanske import gitarer særlig populært. Glimrende idé å kalle merket "Ibanez". Ser fortsatt folk som faktisk tror det er et spansk merke.

Altså på samme måte som når de brukte Starfield på sine modeller som ble lansert i USA?

Har ikke peiling på alt det der, men er altså sikker på det med at navnet ble valgt bevisst. Spansk navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal være snill. Ibanez var en spansk luthier - omtrent på 30-tallet mener jeg å huske. Hoshino Gakki hadde i sin spede barndom ulike navn på sine gitarer, alt etter hvor i verden de skulle selges. Navnet er for mange viktig, og denne viten ble utnyttet.

Akkurat når de skiftet til kun Ibanez er vanskelig å si, men på midten av 1970-tallet kom de store protestene mot kopi gitarene. Gibson saksøkte Ibanez for kopiering av design, de måtte finne sin egen nisje. Meget mulig det var på den tiden Ibanez bestemte seg for å kjøre sin egen linje. De hadde allerede fått et godt rykte for kopimodeller som var bedre enn originalene. Også i senere år har Ibanez og Cort blitt laget på samme fabrikk. Det samme med Fender Heartfield gitarene, som ble laget av Ibanez. I bunn og grunn er alt ved de gitarene Ibanez, men på hodet står det Heartfield.

Angående Starfield modellene, så har de navnet sitt fra Hoshino. Direkte oversatt betyr det på engelsk Starfield. Fiffig gjeng. Om Ibanez betyr noe spesielt på japansk, så er det rent tilfeldig vil jeg tro. Men så igjen, ikke... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker takker, gutter. Er veldig fornøyd :D

Virkelig litt av en gitar. God sustain og overaskende bra bridge pickup. Skulle nesten tro de var DiMarzios. Det eneste jeg har å utsette på den er at den er litt for lett, men det er bare pirking egentlig. Utrolig deilig å spille med i alle situasjoner. Halsen har rocke-feelingen ala en les paul, men smidigheten til en solo-gitar. Finishen er også utrolig deilig.

Jeg fikk solgt gothen til fetteren min (`tallica fan), jeg har den egentlig enda..hehe, men den står i rock baggen sin så det ikke skal skje den noe. Overall er jeg storfornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.