Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nylon vs stålstrenger


Gyland

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske fersk innen gitarspilling, har letet litt runt på forumet men finner ikke svar på det jeg lurer på, bare sånn delvis.

Det jeg lurer på er hva som er forskjellen og fordeler og ulemper mellom nylon og stålstrenger? Jeg har funnet ut av at man bruker det som passer best til musikksjangeren, jeg liker å spille country, hva er det beste valget, og hva gir den fineste lyden her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålstrenger gir en litt skarpere og "tøffere" lyd som definitivt er blant kjennemerkene til country. Det finnes jo for all del folk som spiller country på nylon også, men det er vel mest balader og mer rolige sanger det egner seg bra til (og spansk musikk da. Jeg bruker det ærlig talt til det meste). Jeg personlig foretrekker å ha stålstrenger på komp og vanlig fingerspill, mens en klassisk litt nasal spansk nylon-lyd på soloer for å få litt variasjon. En stålstrenger er vel den mest allsidige gitaren innen for country, blues og rock, men kan gjøre mer vondt i fingrene den første tiden du spiller (det går over fort).

Hvis du er ute etter å kjøpe en gitar til ca 3800kr ville jeg kjøpt en fra f.eks Art & Lutherie Dread Spruce (kanadiske håndlagde gitarer). De har en ganske fin og upolert design både utseendemessig og lydmessig. Evt gå for en Dread Cedar for en litt rundere og snillere lyd. (min favoritt er Spruce, men det er ikke en veldig stor forskjell i lyd). Da får du ihvertfall en gitar som både ser ut og låter country og som virkelig er av god kvalitet. Hvis du har et litt lavere eller høyere budsjett kan jeg gjerne anbefale noe der også, men skal ikke blande meg unødvendig mye. ;)

Konklusjon fra meg:

Gå for en stålstrengsgitar hvis du har country og annen litt "rocka" musikk i planene dine. Det er det mest allsidige valget hvis du har passe med fingerstyrke og tålmodighet. Vanligvis er mitt tips til nybegynnere (helt ferske, gjerne 8-12 år) å begynne med nylon, men det er mest av praktiske årsaker og at det er lettere for en nybegynner med små og ikke ferdig utviklede fingre å finne spilleglede med en nylon-gitar. Selv bruker jeg nylon-gitar desidert mest, og har gjort det hele tiden mens jeg har spilt, men du kan jo heller kjøpe deg en skikkelig nylonstrengsgitar etter noen år hvis du ser at du ønsker det også... :)

Og velkommen til forumet forresten. :D

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålstrenger gir en litt skarpere og "tøffere" lyd som definitivt er blant kjennemerkene til country. Det finnes jo for all del folk som spiller country på nylon også, men det er vel mest balader og mer rolige sanger det egner seg bra til (og spansk musikk da. Jeg bruker det ærlig talt til det meste). Jeg personlig foretrekker å ha stålstrenger på komp og vanlig fingerspill, mens en klassisk litt nasal spansk nylon-lyd på soloer for å få litt variasjon. En stålstrenger er vel den mest allsidige gitaren innen for country, blues og rock, men kan gjøre mer vondt i fingrene den første tiden du spiller (det går over fort).

Hvis du er ute etter å kjøpe en gitar til ca 3800kr ville jeg kjøpt en fra f.eks Art & Lutherie Dread Spruce (kanadiske håndlagde gitarer). De har en ganske fin og upolert design både utseendemessig og lydmessig. Evt gå for en Dread Cedar for en litt rundere og snillere lyd. (min favoritt er Spruce, men det er ikke en veldig stor forskjell i lyd). Da får du ihvertfall en gitar som både ser ut og låter country og som virkelig er av god kvalitet. Hvis du har et litt lavere eller høyere budsjett kan jeg gjerne anbefale noe der også, men skal ikke blande meg unødvendig mye. ;)

Konklusjon fra meg:

Gå for en stålstrengsgitar hvis du har country og annen litt "rocka" musikk i planene dine. Det er det mest allsidige valget hvis du har passe med fingerstyrke og tålmodighet. Vanligvis er mitt tips til nybegynnere (helt ferske, gjerne 8-12 år) å begynne med nylon, men det er mest av praktiske årsaker og at det er lettere for en nybegynner med små og ikke ferdig utviklede fingre å finne spilleglede med en nylon-gitar. Selv bruker jeg nylon-gitar desidert mest, og har gjort det hele tiden mens jeg har spilt, men du kan jo heller kjøpe deg en skikkelig nylonstrengsgitar etter noen år hvis du ser at du ønsker det også... :)

Og velkommen til forumet forresten. :D

Takker for fint svar, ble veldig mye klokere nå. Har en billig stålstrengegitar som jeg har spilt på i ca 1,5 år, men liker ikke helt lyden i denne og syns den er veldig tung å spille på så derfor så vurderer jeg å kjøpe en litt dyrere gitar, tenker å bruke ca 5-10000. Jeg har ikke spilt så lenge, men jeg spiller mye og jeg er blitt hekta, derfor hadde det vært fint med noe som jeg kunne blitt helt fornøyd med.

Noen anbefalinger i den prisklassen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ute etter en stilig gitar med litt samme filosofien som den jeg nevnte førstkunne du gått for 1 av disse:

1: Taylor Big Baby - 15/16-dels Dreadnaugt med heltre sitka-gran i topp og laminert sarg og bunn i sapele. Skrudd hals fra oversiden som gjør den skikkelig stygg og i mine øyne skikkelig vakker. Veldig spennende og god lyd. Gitaren er uten preamp. Koster et sted under 6000 kr ny avhengig av butikk. les mer på http://www.taylorguitars.com/guitars/Baby-Taylor/BBT/

2: Seagull S6 Original QIT - Håndlaget kanadisk gitar fra samme fabrikken som Art & Lutherie (Godin-fabrikken i Kanada). Har en glossy finish i motsetning til de 2 tidligere nevnte gitarene, men er veldig god, og jeg liker Godin-preampen med innebygd tuner. Bør absolutt prøves. Har en ganske normal og god kvalitetslyd og er anvendelig. Koster veiledende 6300kr. Les mer her: http://www.seagullguitars.com/products6.htm

3: Taylor 110/110E - Billigste gitaren i Taylors standard-serie og veldig gode gitarer. Både 100 og 200-serien har ofte kosmetiske "feil" som følge av tresorteringen (kun skjønnhetsfeil som ikke har noen ting å si for spilleopplevelsen eller lyden.) Jeg elsker at taylor fokuserer fullstendig på lyd og lager skikkelig "stygge" gitarer helt opp i 10 000-kroners klassen. :D Les mer her: http://taylorguitars.com/Guitars/100-200/100/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Nylonstrengere er ofte undervurderte.

Må si meg enig der. Tok inn en Alhambra 7p i dag, og det er en fantastisk gitar! (nå koster den jo over 10 000kr, så det skulle bare mangle, men den er verdt hvert øre). Det finnes mange gode spilleopplevelser på nylon-gitarer så fort man beveger seg over 2000kr... :) Men såklart: Til den bruken du nevner er det stål som gjelder.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til countrymusikk, passer det definitivt best med stålstrenger.

Hvor tung en gitar er å spille på har med justering og strengetykkelse å gjøre (i tillegg til prisklasse selvfølgelig...), men i en startfase er det uansett vondt å spille på hvilken som helst gitar.

I prisklassen 5-10000,- får du en god ny gitar eller en enda bedre brukt en.

Merkene som Morten foreslår, er kurante merker. I tillegg har du Ibanez og Yamaha som også lager gode gitarer i "mellomsjiktet".

Kjøper du en brukt til rundt 10000,- kan du komme over gitarer i Martin, Gibson/klassen som blir ansett som det ypperste.

Ex. http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18388042

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stål, uten tvil. Nylon passer egentlig bare til spesielle ting som Mediterranean Sundance og annet Paco De Lucia. Ellers passer de også som 500 kr. utgaver på en ungdomskole. Men til country, uten tvil stål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.