Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vurderer å gå over til multieffekt


Anbefalte innlegg

Som forklart går jeg en 3-4års studenttilværelse i møte, og innser at det kan være greit å kvitte seg med noe av utstyret, for å sette pengene på bok, aksjer eller lignende.

Det jeg lurer på er egentlig hvor bra multieffektene er. Brettene som er aktuelle er vel Pod xt Live og Boss GT-8 eller 10.

Virker i hvert fall veldig praktisk på meg det å kunne plugge i en hvilken som helst forsterker eller rett i PA. Har selv sett at blandt andre Meshuggah og flere kjørt Pod rett i PA og syns egentlig det har funket ganske bra.

Uansett... dette er bare noe jeg vurderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aller fleste tilfellene vil en POD XT eller GT gjøre jobben såpass godt at ingen stiller spørsmål til gitarlyden.

Det kommer egentlig mest ann på hva du er komfortabel med å spille med. Vet om mange band med killer gitarlyd som har brukt pod live og til alle innspillingene sine. Nevner feks Pain of Salvation. POD live og i studio, men noen ganger også peaveyamper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel skrevet det før i en annen tråd om ca det samme, men:

I de aller fleste tilfeller får jeg et bedre sluttresultat med multieffektpedaler (GT-8, GT-10 og POD). Du har også muligheten til å lagre lyder når du finner dem helt perfekt og "stokke", koble ut og legge til pedaler digitalt med et knappetrykk. Jeg er forsåvidt fullstendig overbevist om at det er umulig å høre forskjellen på f.eks Boss GT-8/GT-10 og Boss-pedalene de emulerer. Jeg har kjørt blindtester før (jeg har desverre visst resultatet, så kan ikke si om jeg ville hørt forskjell), men kundene hører aldri hvilken pedal som er multieffekt, og hvilken som er enkeltstående. For meg er valget lett, men folk flest sverger jo til 7 små pedaler til 1000kr stykket fremfor å få samlet alt i en praktisk multiboks med digitale utganger, full stereo, memory-funksjoner etc... Hver sin smak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av disse multieffektene har også effektsløyfe, slik at du kan putte inn en ekstern pedal hvis det er en spesiell lyd du bare MÅ ha. Selv har jeg Tonelab LE som jeg er veldig fornøyd med, men jeg synes ikke tremolo-effekten er spesielt overbevisende (jeg er tremolo-junkie...). No problem, kjører T-Rex Tremster i stedet for den innebygde effekten og vips har jeg den lyden jeg vil ha ^_^

For meg er det ikke enten-eller men både-og når det gjelder effektpedaler og multibrett. Jeg hadde aldri kjøpt enkeltpedaler for alle de effektene jeg bruker sjelden, så det er utrolig greit å ha multibrettet, men jeg har et par pedaler jeg aldri vil kvitte meg med... Så hvis du spør meg om jeg vil ha kake eller biff svarer jeg ja takk, begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er fremdeles ikke mulig å sette visse effekter foran og visse effekter i loopen på ampen?

Ja og nei. Tonelab kan det ikke, men Boss GT-10 og Line6 M13 kan det. I så fall bruker du såkalt "4-cable method" (søk på dette så finner du oppskriften :-)

Hvis du tenker på routing INTERNT i multibrettet (dvs før/etter forsterkersimuleringene) er nok Boss GT-10 det mest fleksible.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt pod x3 live i ett års tid nå, men har gått tilbake til boksmorroa. Det er noe i slagordet til Rema 1000; det enkle er ofte det beste. For min del ble det for mange valgmuligheter med en multieffekt pluss at lydkvaliteten i mine ører ikke kan måle seg med et mer analogt oppsett.

Der har du mine fem cent... ;)

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aller fleste tilfellene vil en POD XT eller GT gjøre jobben såpass godt at ingen stiller spørsmål til gitarlyden.

Det kommer egentlig mest ann på hva du er komfortabel med å spille med.

Prøvde GT-10 i går og jeg må si jeg ble positivt overrasket. Jeg tror nok at det Earfalas sier i innlegget sitt stemmer ganske godt.

"Det kommer egentlig mest ann på hva du er komfortabel med å spille med." - Og det føltes ganske ålreit, egentlig.

Jeg sier ikke at jeg ikke vil savne det å ha en god røramp, men på dette tidspunktet føler jeg dette er en bra erstatning. Satser uansett på å prøve X3 Live før jeg kjøper noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ble det for mange valgmuligheter med en multieffekt pluss at lydkvaliteten i mine ører ikke kan måle seg med et mer analogt oppsett.

Der har du mine fem cent... ;)

Forsåvidt enig med det om alle valgmulighetene. Det er mye man kan gjøre, og mange steder å "gå seg bort".

Ser at du er fra Oslo, så bare si ifra hvis du er interessert i å gjøre en komplett blindtest for å se om du kan høre forskjell i kvaliteten på multieffekt og originalpedalene. Kan fort arrangere det en gang i løpet av sommeren / høsten. :) Det gjelder forsåvidt alle som er interessert i den type ting. Bare send meg PM så skal vi se hva vi får til. Jeg håper og tror jeg kan få en av de virkelige ekspertene fra Roland Scandinavia til å dukke opp og hjelpe til med blindtesten. De pleier å være kule på den type ting. :D Kan også prøve å få en fra Luthman (importør av Line 6) til å komme, men vet jo ikke helt sikkert før jeg har hørt med dem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.