Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Volumpedal


Watha

Anbefalte innlegg

Jeg spør fordi jeg ikke helt klarer å se for meg at det er allverdens forskjell på denne fronten. Skal nevnes at jeg er på utkikk etter en PASSIV volumpedal, og inni den kan det da ikke være så altfor mye anna enn et volum pot-meter...?

Mulig jeg tar skikkelig feil, men spør dere med erfaring på dette området: Hvor stor er forskjellen mellom en billig jalla-Behringer og opp til flaggskipet til Ernie Ball?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernie Ball regnes som "the shit" på den fronten. Boss, Ibanez++ har også veldig gode pedaler, men Ernie Ball er markedsstandard, og med andre ord også grei å få solgt etterpå til en god pris.

Aktive volumpedaler er et ganske snevert marked såvidt jeg veit. Men Godlyd har et par modeller av Goodrich som jeg har hørt mye lovord om uten å ha hørt dem for mye selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Ernie Ball...som bør byttes..Gammel og VELDIG velbrukt.

Prøvde Goodrich, veldig bra greier synes jeg. "God å trø på.."

I tillegg har jeg hørt gode ting om Boss og Visual Sound sine volumpedaler.Hilton er aktive..og svindyre,men mange,særelig pedalsteelgitarister,sverger til nettopp Hilton..

Som sagt skal jeg handle ny volumpedal etterhvert.Jeg tror jeg går for Goodrich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda til gode å se noen aktive volumpedaler (aktiv som i "signalet passerer et buffer"). De beste volumpedalene jeg har prøvd er Morley sine. Disse inneholder ikke potmeter, men regulerer motstanden ved hjelp av et optisk "øye". Pedalen krever derfor 9V for å fungere, men signalet bufres ikke i pedalen så den er å regne som passiv.

Fordelen med Morley-løsningen er at den ikke har noe potmeter eller andre friksjonsutsatte deler som kan slites ut, og har derfor veldig lang levetid med null fare for "potmeterstøy" av typen skraping o.l.

Ernie Ball sine pedaler har fått kritikk for at "båndet" som fester pedalen til potmeteret er mer utsatt for slitasje enn "pinne med tagger på"-løsningen til f.eks. VOX og Dunlop, og kan dermed slite i stykker. Har lest om et par tilfeller av det, men aldri sett det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.