Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Et vanlig "G" grep på gitar hva blir det på piano?


heh115

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 15 år og prøver å komponere litt.

Men når jeg skal prøve å spille sangen på et annet instrument (feks piano) blir det ikke rett.

Jeg har hørt at saksofon er et "s" instrument og at det ikke kan spilles i samme dur som en gitar.

Er det det samme med Gitar - Piano og Piano - Gitar? :blink:

Mvh

Hans Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har påpekt en del ganger- en normalstemt gitar er et C- instrument. Det betyr at hvis du har stemt gitaren din normalt, fra e til e, og du tar grepet "G", så vil det klinge som en G i C natura. Det samme vil det bli på et piano, som også er et C- instrument. Akkorden Aphelion viser, er riktignok en G, men i omvending. Flytt d-en en oktav opp, altså på "oppsiden av g og h, så blir det en mer "riktig" g. Dette er en g med en d i bassen, for å snakke "gitarisk".

Hvis du opplever at du ikke kan spille g på pianoet og gitaren, ville jeg ha sjekket to ting- er det et digitalpiano? Sjekk at det ikke er stemt annerledes enn A= 440 Hz. Hvis det stemmer, så sjekk at den tykkeste og tynneste strengen på gitaren klinger som om når du trykker ned e på pianoet. Gjør det ikke det, så er ikke gitaren din stemt i C. Da må du stemme om alle strengene.

Saksofoner og trompeter, basser, klarinetter med flere er såkalte transponerende instrumenter.

Hvis du spiller en C på en altsaks, klinger tonen Eb. På klarinett og trompet klinger det Bb. PÅ horn er det enten Eb eller F, alt ettersom, hvis jeg husker rett. I "blåsernes rekker" er det nesten bare tverrfløyte som er ikketransponerende, som altså klinger likt som den er notert i notebildet.

For å holde styr på alt dette, bør du lære deg kvintsirkelen. Den er smart å kunne utenat når du holder på med dette.

Til slutt- et eksempel:

Du vil arrangere en sang for altsaks, trompet og piano. Tonearten er F

Da skal altså pianonotene noteres i F, med en b.

Trompeten er stemt i Bb, og klinger en note lavere enn det den er notert. Det vil si at den må spille i en hel tone høyere for å klinge likt med pianoet. Det vil si at trompetstemmen må noteres i G, altså med ett kryss.

Altsaksen klinger Eb når den spiller C, det er en og en halv tone lysere enn det det er notert. Derfor må den spille i A- dur, altså tre kryss.

Dette er ikke helt enkelt de første gangene, men du får fort draget på det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være slitsomt for en pianist å plutselig transponere. :D

Derfor er man fornuftig og går for elektrisk piano. De holder seg rene og pene hele levetiden. Man får jo ca like mye for pengene også (så lenge man holder seg over 7000,- og holder seg unna semi-veide tangenter).

Har du en elektrisk gitarstemmer? Da kan du bruke denne på pianoet også for å se hvordan det er stemt. Bare spill tonen C for eksempel, og se hva det står på skjermen (eller sjekk det ved å matche opp mot gitaren). Hvis pianoet er stemt en halvtone ned så er det bare å flytte alle tonene et "hakk" til høyre, uavhengig om de havner på en hvit eller sort tangent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... Elektriske piano krever tilgang på strøm. Den tiden jeg gikk på videregående hadde vi flust med pianoer som stod rundt i øvingsrom. Veldig greit å krype ned i de på regntunge dager med lyn og torden (vi musikkelever hadde egen nøkkel med tilgang til musikkrommene). Dessuten er det litt sjarm med et halvsurt piano. Vil tro leveltiden på et akustisk piano er en god del lenger enn for et elektrisk. Jeg har spilt på 70 år gamle piano som ikke krever strøm, men enda ingen like gamle med sladd... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter: Det begynner å skli litt ut her kanskje, men hele poenget er at både et vanlig normalstemt piano og en gitar med grepet G skal låte likt og klinge fint sammen.

Nja... Elektriske piano krever tilgang på strøm. Dessuten er det litt sjarm med et halvsurt piano. Vil tro leveltiden på et akustisk piano er en god del lenger enn for et elektrisk. Jeg har spilt på 70 år gamle piano som ikke krever strøm, men enda ingen like gamle med sladd... ;)

Siste off topic for min del:

1: Tilgang på strøm må jo være verdens enkleste sak å løse. Har aldri opplevd problemer med det. :)

2: Sjarm med halvsurt piano? Joda. Det er kult med litt dårlige instrumenter på konserter, men det er jo ikke det som er ideelt å øve på. Blir litt "feil" måte å tenke på i min bok.

3: Levetiden på et elektrisk piano som får vedlikehold for samme beløp som et akustisk piano (dvs 1000-2000kr året dersom det skal holdes spillbart) vil bli lengre tror jeg. Husk at du trenger ikke noe vedlikehold de 5-15 første årene, og deretter har du spart opp nok til at du kan skifte ut hele klaviaturet, lydmodulen, pedalene etc... Du vil kunne bytte absolutt alle deler når de blir slitt for en billigere penge enn å holde et akustisk piano spillbart. evt bare la det stå uten vedlikehold til du har "spart" nok til å kjøpe et helt nytt.

4: Du har i tillegg mange flere bruksområder som det å spille uten at det bråker for andre, tilkobling til pc, split-funksjoner og andre instrumenter. Som verktøy vil jeg utvilsomt hevde at et digitalpiano gir mer for pengene enn et akustisk i samme prisklasse. Noen sverger allikevel til akustiske piano og det skal de få lov til, men med teknologiutviklingen som har vært blir det mer og mer en sak for spesielt interesserte i mine øyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3: Levetiden på et elektrisk piano som får vedlikehold for samme beløp som et akustisk piano (dvs 1000-2000kr året dersom det skal holdes spillbart) vil bli lengre tror jeg. Husk at du trenger ikke noe vedlikehold de 5-15 første årene, og deretter har du spart opp nok til at du kan skifte ut hele klaviaturet, lydmodulen, pedalene etc... Du vil kunne bytte absolutt alle deler når de blir slitt for en billigere penge enn å holde et akustisk piano spillbart. evt bare la det stå uten vedlikehold til du har "spart" nok til å kjøpe et helt nytt.

Kostnadene for å reparere vil fort overstige verdien, og da blir det enklere å kjøpe et nytt. I tillegg vil du kunne oppleve at delene ikke lenger produseres pga utgåtte modeller. Jeg er helt med på tankegangen, men tror ikke den fungerer over lengre tid i praksis. Et piano er enklere i oppbygging og stort sett bare stemming som skal til for å holde det gående. Ingen kretskort, ledninger, høyttalere, duppeditter og annet som kan ryke. Piano - investering. Elpiano - mye mer praktisk med tanke på opptredener og hektisk musikkliv.

Vi har ikke for vane å holde oss for lenge til det opprinnelige temaet dersom trådstarter har fått et godt svar. :) Om skikkelig svar ikke er gitt finnes muligheten til å slette eller skille ut poster til en ny tråd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Siden du ikke har sagt noe om hva du kan av piano... Er du sikker på at gitaren din er stemt? Regner med at pianoet er det...

Haha, må nesten le litt. Gitaren er stemt ja! : ) Det er et helt nytt midi-keyboard fra M-audio så det skal være stemt ivertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.