Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skal jeg lære bort?


ernieball

Anbefalte innlegg

Hva skal jeg lære bort til en nybegynner?

Var en forelder som spurte meg om jeg kunne lære deres sønn å traktere gitaren, mot en hyggelig sum cash pr. time. Sa jeg skulle tenke over det.

Tid har jeg, men jeg vet ikke HVA jeg skal lære bort til en nybegynner.

Noen forslag til hva jeg burde starte med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytt inn teorien i små doser etter hvert, sånn at han lærer teorien, samtidig som det ikke ødelegger gleden ved å spille. Eller så er det vel en del med det å lære riktige teknikker, ikke holde feil osv. Trenger ikke detaljlære alt sammen da, er vel mer å gi tips der det trengs. Om du skulle lært bort alt i detalj ville det tatt eeekksktreeemt lang tid å lære seg noe særlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror eg og ville gjort, gått gjennom en bok altså. Prøv å få han til å gjøre små "gjennombrudd" etter lite spilling. Det er da det blir gøy. Husker feks første gangen eg så på tabs. Var kjempe kult, lærte å spille enkle melodi linjer osv, var helt i ekstase. Det e når du merker at du kommer videre det e kult å spille i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebjørn sin e en klassiker. Men vil også anbefale bokserie fra Sølvin Refsvik. Han har utgitt den elektriske gitarboken 1,2,3 men mener han gav ut en som kommer før det, husker ikkje helt ka den heter, men gitarbutikken kan sikkert hjelpe deg. Den til Refsvik e litt god, bygger litt på det at eleven skal improvisere litt helt fra begynnelsen (litt sånn over 3 toner i starten osv.) I tillegg så er det cd'er til, med backing track osv. Husker ikjke helt opplegget, bare husker at eg syntes boken var god (har aldri brukt den/eid den selv, en i nabolaget som kjøpte den da han ville lære seg litt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig å høre med ka elevene har lyst å lære/spille og ja. Nytter ikkje lære klassisk til en som hater klassisk. Har du lyst å lære leksen øver du mer!!! Men bør kanskje være streng på enkelte områder, som feks alternativ picking. Selv om det e lettest å picke bare ned i begynnelsen, så e kanskje ikkje dette så veldig lurt med tanke på gitarspilling seinere. (brukte selv lang tid å lære meg alternativ pick etter eg var godt i gang med bare ned)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle andre har sagt d før: lær ham det han liker, men jeg må si en ting. når han har kommet litt i gang og vil lære å rocke litt, så for guds skyld lær ham skikkelig plekterteknikk og åssen han skal holde gitaren rett. jeg er selvlært, og hadde ingen til å vise meg slikt, så jeg holder gitaren som en tulling. bruker ofte tommelen til å ta grep og slikt, og jeg må bare si, det er vanskelig å spille malmsteen med slike problem. klarer heller ikke å venne meg til å holde skikkelig, så jeg har bare måttet finne meg i å ikke kunne holde en gitar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Kommer vel litt an på hvor gammel gutten er, men når jeg begynte å spille (da var jeg 13-14 år) synes jeg det var kulest å spille rock og metal..

Helt i begynnelsen var det ikke snakk om hele sanger, stort sett bare de letteste riffene i endel kjente sanger (metallica, ac/dc, kiss, aerosmith osv.). Ofte måtte jeg forenkle de og, men det var i hvertfall kult å kunne spille musikk jeg likte. Gikk også på musikkskole et års tid, men sluttet på grunn av at han ikke lærte meg sånn musikk jeg likte. Han ville at jeg skulle lære noter og grep og sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.