Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fretleveling


Anbefalte innlegg

Har ikke prøvd disse selv, men dette kan vel brukes, du trenger strengt tatt bare den ene, og så tar du av skaftet: 40-7691

Jeg tror denne er bedre, men må se den for å vite hvor grov den er, og hvor avsmalet den er: 40-7070

Jeg har erfaring med Biltemas store diamantfil, den fungerer veldig bra, men som med andre diamantfiler- dra noen rasp mot noe annet metall før du bruker den på frets. Da er den ikke så "hissig" 20548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Brukte vel 3 timer på min første båndslip i dag. Det blei litt ekstra utfordring da halsen på denne billigitaren ikke er rett og bånda er ujevnt satt i, noe som førte til at de buet opp etter første bånd, ned igjen og opp igjen etter 12 bånd... Var plent umulig å få spillbar strengehøyde uten klirring i de første bånda og døde strenger etter 12. bånd på B og G.

Brukte først flatfil til å ta av toppene på midten og på enden ganske mye, mens første bånd ble omtrent ikke avvirka i det hele tatt selv om jeg dro fila over. Deretter sandpapir med 600 korning på trekloss med radius. Tok ganske grundig der også og målte hele tida med linjal. Deretter brukte jeg en kroningsfil fra Stewmac, så 600 sandpapir floppet på tvers, 600 på langs av bånda, 1200 korning på langs og til slutt polering med stålull (med såpe, funka fint).

Er veldig fornøyd med jobben, strengehøyde er nå på 2mm på bassida og 1,5mm på tynnstrenga. Null klirr i de første bånda. De aller øverste bånda på G klirrer framdeles litt, men det tar jeg ved neste strengebytte.

Var ikke så vanskelig, bare å ta det rolig så er det vanskelig å gjøre feil. Kroningsfila og radiusblokkene fra Stewmac gjorde jobben mye lettere, kroningen er vel i grunnen det vanskeligste og det som tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kroning er kjedelig og tar tid. Du nevner "floppemetoden"

Bare så det er sagt- jeg har nevnt "floppemetoden" for et par proffer, og da har de kremtet, og sett litt sånt tomt ut i rommet, og ikke på meg..

Under press så har de vel mumlet noe om "for unøyaktig" og sånt. Så derfor tviler jeg på at det er godkjent, for å si det slik.

Min erfaring er at resultatet blir brukbart på ganske kort tid. Det er da ikke akkurat gull- halser jeg har testet på, men mer i kategorien "skrot, er det noe vits i å jobbe med denne kinahalsen i det hele tatt".

Og det har det vært. Et par halser har forandret seg fra "uspillbart" til "helt greit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker grei det, med er litt skeptisk mht det å ha noe så kort som fret rocker til å sjekke båndhøyde med.

Og med det samme så må jeg si at den floppemetoden kun skal brukes til å runde av bånda mot slutten av crowningen.

Det bør jo brukes en fil til det groveste arbeidet, så har fint lite motforestillinger til bruken av metoden.

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fret rocker sammenligner jo 3 og 3 frets nedover halsen, for å finne om en fret er høyere enn en annen. Blir selvfølgelig feil om 2 er høye og en er lav. Jeg ville vel også hatt en lenger sak i tillegg, og brukt tusjmetoden som beskrevet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Ville sjekke denne tråden, siden jeg snart skal gå i gang med båndbytte på et par 'øvingsgitarer' jeg har fått tak i.

Men får ikke frem noen bilder? Må trådstarter legge ut bilder på nytt, eller noe annet som kan gjøres for å fikse tråden?

Blir veldig takknemlig om dette kan ordnes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet for trådstarter, og en del andre, deriblant meg, er at vi brukte Hvitravns utmerkede bildetjeneste "sportsfiske" til å legge ut bilder. Enkelt greit, gratis og i det hele tatt. Av ukjente grunner er tjenesten nede, og det virker som om bildene er borte. Jeg har snakket med han sist sportsfiske var nede, og tilbød meg å bidra økonomisk, og da sa han at han skulle legge dette ut i skyen. Hva det har blitt til, vet jeg ikke, men hvis man foreksempel ser på utstyrstråden min, lider den av det samme. Dette gjelder nok en god del eldre poster der "sportsfiske" var på høyden.

Han var sist aktiv i september, så han har nok ikke glemt oss helt. jeg sender han en PM, jeg, da han er en koselig kar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Bare gjøre rent kanskje? Tørr mikrofiberklut... Eller med en tanke lighterbensin på.....

Selv det fineste slipepapir gjør at bånda kjennes ru ut ved bending, polering er nødvendig etterpå.

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.