Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fretleveling


Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...

Jeg har nå gjort samme jobben på en gammel tolvstrenger som jeg har, pluss at jeg filte ned nøtta og stolen en del, siden det var veldig mye klaring mellom strengene og bånda. Jeg fikk senket strengehøyden en god del og det er null strengeklirr og gitaren ble meget bedre/lettere å spille på.

Jeg kan nok ta ennå litt på stolen ser jeg, men jeg venter litt med det, kanskje jeg kjøper meg noen i bein, så bruker jeg den i plast som står på nå for å se hvor mye jeg kan ta før det blir for mye.

Jeg har bestilt meg en 10-pak med nut-blanks i bein, som jeg skal bruke på noen av gitarene mine, blandt annet på denne, så bruker jeg den i plast som er på gitaren nå som mal.

Også skrapte jeg gripebrettet mellom bånda (med ett knivblad av typen blad for vindusskrape), det begynte å se temmelig dårlig ut nå.

For recrowning av båndene brukte jeg et sett med mini diamantfiler som jeg kjøpte på biltema, de var kjempegreie å bruke.

Her er ett bilde av halsen før, og ett etter jeg skrapte mellom bånda.

Før:

89968_s.jpg

Etter:

89969_s.jpg

Endret av Airbrusher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Muligens eit dumt spm, men er ein novis så er ein novis: Spelar det nokon rolle om halsen står på gitaren eller ikkje når ein skal slipe banda? Er frista til å prøve meg sjølv på den halsen eg har liggande, men om nokon ville ta jobben for meg så er eg mest fornøgd med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du får halsen helt rett, så spiller det ingen rolle om den står på gitaren eller ikke. Det er ikke så veldig vanskelig å levle frets. Bare ta deg god tid til planlegging. Jeg er ikke trygg nok til at jeg vil gjøre det på andre sine gitarer enda. Jeg får holde meg til mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du får halsen helt rett, så spiller det ingen rolle om den står på gitaren eller ikke. Det er ikke så veldig vanskelig å levle frets. Bare ta deg god tid til planlegging. Jeg er ikke trygg nok til at jeg vil gjøre det på andre sine gitarer enda. Jeg får holde meg til mine.

Sikker? Den halsen min er ikkje mykje verdt, det gjer absolutt ingen ting om det blir mislykka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker? Den halsen min er ikkje mykje verdt, det gjer absolutt ingen ting om det blir mislykka...

Jeg er rimelig sikker:P Hvis den ikke er så mye verdt så hadde jeg helt klart gjort det selv hvis jeg var deg. Alt utstyret du trenger kan du få for under en 100lapp. Og du får en fin mulighet til å lære noe som ikke er så vanskelig. Jeg vil tro at det var vanskeligere å bygge telecasteren din enn å levle frets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker:P Hvis den ikke er så mye verdt så hadde jeg helt klart gjort det selv hvis jeg var deg. Alt utstyret du trenger kan du få for under en 100lapp. Og du får en fin mulighet til å lære noe som ikke er så vanskelig. Jeg vil tro at det var vanskeligere å bygge telecasteren din enn å levle frets.

Du har nok eit poeng der, perfekt for trening...har alt eg treng av verktøy, så eg får ta å rigge meg til i bua ein kveld:)

Eit kjapt spm: Korleis fjernar eg nøtta, og kan denne brukast opp igjen? Eller vil den bli øydelagt når den blir fjerna?

Endret av Chuck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 1 year later...

Heisann. Takk for en knallbra tråd! Jeg har vel knapt sett på en fil siden sløyden på ungdomsskolen og lurer på hvor fin fil jeg burde kjøpe (De forskjellige linkene til anbefalte filer/produkter er utdaterte).

Er det sånn at alle filer er fine å bruke så lenge man er forsiktig nok og går over med fint nok sandpapir etterpå, eller burde jeg styre unna alt annet enn diamantfiler/-bryner?

Er det noen som evt. tør (og gidder) å påta seg å foreta et søk på clasohlson.no og anbefale den beste og billigste fila?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.