Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enda en 'Hjelp meg velge gitar'-tråd


Mortius

Anbefalte innlegg

Først vil jeg bare påpeke at jeg har søkt i forumet og lest en god del tråder rundt dette. Jeg vet også at det er en lignende tråd her nå, men jeg trenger spesifikk hjelp og jeg vil ikke kuppe den tråden. Har lest en del om fender stratocastere rundt på nettet i noen uker nå, og tenkte det var på tide å få hjelp til å ta den endelige beslutningen.

Jeg har nå spilt gitar i to år. Ett år på akustisk og ett år på elektrisk. Begge gitarene jeg har brukt til nå er billiggitarer, så derfor har jeg bestemt meg for å kjøpe en ny, ordentlig gitar. Tenkte da å legge inn litt mer penger og heller få en god gitar jeg kan beholde en stund, i istedenfor å kjøpe en ny mellom-dyr gitar vært år. Valget har da falt på Fender Stratocaster, da jeg spiller så og si bare rock og blues. Er rimelig bestemt på fender strat, så ingen vits å prøve å få meg til å kjøpe noe annet ;)

Har satt et budsjett på maks 7000 kr., og har planer om å kjøpe brukt. Etter å ha trålet Finn.no og Musikkweb.no i noen uker, trenger jeg nå hjelp til hvilken jeg burde kjøpe.

Fender Am. Std. '96 Strat, 6750,-

Fender Highway 1 Strat, 4000,-

Fender Am. Std Strat, 7000,-

Fender Japan '86 strat, 4800,-

Fender Strat Classic Player 50/60, 6300,- (ny)

Fender Japan Strat, 4750,-

Dette er de beste tilbudene jeg har funnet til nå, men dere er mer en velkommne til å finne og foreslå andre, gode tilbud. Akkurat nå ser '96-straten ut som det beste tilbudet, synes jeg. Det er vintagegitar som selger, og disse holder vel hva de lover og leverer gode produkter? I tillegg står de at det intonerer og setter opp gitaren for deg, så det er vel et pluss?Noen som vet specsa på denne modellen, forresten? Den befinner seg for langt unna til at jeg prøve den, så derfor tenkte jeg å prøve strater med tilsvarende hals på min lokale gitarsjappe. Den andre Am. straten ser vel også ut som et godt tilbud? Den er også for langt unna til prøve, dessverre.

Når det gjelder de MIM Classic Player stratocasterne, så må jeg kjøpe disse nye hvis jeg velger (har ikke funnet noen brukte). Har lest om de flere steder, og det er utelukkende veldig god respons på disse. Vintageguitarfyren sier bla. at disse er fullt på høyde med MIA strater. Fordelen her er at jeg kan prøve dem og kjøpe den eksakte modellen jeg prøver da de har disse i nærheten meg. Dessuten kommer 50'en i en gold finish som jeg synes er ganske kul. Ulempen er at gjensalgsverdien er mindre enn for de brukte gitarene, da.

Hva synes dere? Hva burde jeg kjøpe? Setter pris på all hjelp :)

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjent på forskjellen på halsene på H1 og Am. Std og gjort deg opp en mening om hvilken hals du liker best i forhold til spillbarhet? Jeg må ærlig innrømme at jeg liker H1 Strat litt bedre, og synes i tillegg at finishen på dem er mer tiltalende. Lydmessig er Am. Std. litt bedre på clean i mine ører, men synes ikke at det nødvendigvis er en bedre gitar, bare et litt annet instrument. Mye av prisforskjellen er forøvrig 3 lag med lakk på H1 mot 7 på Am. Std. (forbehold om dårlig hukommelse, jeg er ingen fender-ekspert). Lakk er dyrt. ;)

Men nå skal det sies at hvis du allerede har bestemt deg for at du tror du liker Am. Std. best så blir du også sansynligvis mest fornøyd med den. Jeg liker den røde Am. Std. best, men det kan være noe betryggende å bestille fra VintageGitar også ettersom mange andre gjør det.

Ot: Er det forresten noen som vet om man bestiller fra VintageGitar AS eller VintageGitar som enkeltpersonsforetak? (org.nr: 989578634 og 987184833). Bare av nysgjerrighet siden jeg først er i bransjen... :D

Edit:

Du får jo også vurdere ny Classic Player Strat ut fra egen overbevisning. Men hvis du kan dra og prøvespille en i nærheten ville jeg gjort det uansett før jeg bestilte for å avklare om du vil bruke pengene dine på den eller ikke. Gjensalgsverdi er i mine øyne bare relevant hvis du har planer om å selge gitaren de neste 4 årene. Har du ikke det vil du uansett ha "spillt" inn de pengene ved å velge den gitaren som gir deg mest glede å eie (den ekstra prisen pr time du spiller blir ikke mange ørene). Spørsmålet er vel heller hva som gir deg best verdi . Jeg har ikke noen fasit der desverre. ;)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Morten: Har vært på ferie i to uker nå, så har ikke fått prøvd noe ennå. Kommer hjem i morgen og da skal jeg dra på en prøverunde og prøve alle strater jeg kommer over og se hva jeg liker best.

@LesMarshall: Jeg må jo bestemme meg først, da :)

Edit: Sammenlignet Am. Std og Highway 1 på fender sine sider. Ut i fra spesifikasjonene fant jeg ingen forskjell på halsen på de to modellene. Må også si at jeg er litt skeptisk til fargen på den Highway 1'en jeg linket til.

Spør igjen om noen vet 'specsa' på '96 straten (spesielt halsen). Ser at spørsmålet fort kan ha blitt bort i min (altfor?) lange post.

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Morten: Har vært på ferie i to uker nå, så har ikke fått prøvd noe ennå. Kommer hjem i morgen og da skal jeg dra på en prøverunde og prøve alle strater jeg kommer over og se hva jeg liker best.

@LesMarshall: Jeg må jo bestemme meg først, da :)

hehe, jaja, det skjønner jeg, var mer ment til Morten ;) siden han lurte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LesMarshall92:

Har send mail for å høre med dem, men jeg kommer nok ikke til å bestille noe, nei. De har den motsatte filosofien av meg på gitarkjøp (mener ikke at det er jeg som har rett av den grunn, bare så det er sagt). Når en 54 år gammel Les Paul jr koster 35 000kr og en ny i butikk koster 6795kr så må jeg nok melde pass og heller kjøpe 5 nye ;) Hadde den vært eid av en legende fra 50-60-tallet, så ville jeg absolutt vurdert det, men ikke når det bare er gammel. ;) På den andre siden har jo folk på forumet her har en veldig greier for gamle saker, og det kan jeg jo forstå. Alle har sin individuelle smak. :D

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får skrive det same i denne tråden som eg har skrive i alle dei andre "Kva slags stratocaster skal eg kjøpe?"-trådane :D Eg kjøpte ein 50`s Classic Player i frå Vintagegitar rett før jul, og den gitaren er berre heilt nydeleg, både spelemessig og lydmessig. Veldig lettspelt hals, den set som støpt i handa, akkurat som beskreve på VG sine sider. At eg velde ein 50`s framfor ein 60`s er meir eller midre tilfeldig, antagelig vis likar eg lønnehals betre enn rosewood :blush: Når det gjeld finish, so kan eg gje deg same rådet som eg fekk då eg skulle bestille (hadde også lyst på shoreline gold): Custom-fargar, som shoreline gold, blir ein fort lei av. Og ein gitar med ein sånn finish er ikkje like lettselt som ein med standard-finish, om du mot formodning skal finne på å selge gitaren seinare. Gå for sunburst, den er udødelig!

Servicen til VG er i alle fall upåklageleg, trur det gjekk 2 dagar frå eg bestilte til eg sat med gitaren i fanget. Oppsett var også upåklageleg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en mail til Vintagegitar ang. straten. Fikk svar og alt er som det skal. Org. kasse medfølger, ingen andre merker enn noe fra en reim, og i tillegg setter de den opp for meg (er såpass 'noob' på dette området at det er et stort pluss for meg). Derfor ser det ut til å bli den jeg kjøper.

Litt synd at den kremgule MIJ straten ble solgt i går. Den så jo utelukkende ordentlig bra ut. Den andre MIJ straten er jeg nå litt mer skeptisk til. Ingen bilder eller noe særlig beskrivelse av den. Sånn sett er vel '96 straten et tryggere kjøp?

Takk for alle svar svar så langt. I morgen går jeg på en prøverunde, så i morgen kveld antar jeg at jeg bestemmer meg.

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt på en amerikansk Hw1 standard strat en del ganger. Veldig digg å spille soloer og melodier på. Men pickupsa på den var ikke så gode.

Lett å si når man er vant til humbuckere :P De er faktisk veldig fine de pickupene, og bedre egnet til mye vreng enn «vanlige» Fender singlecoils... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.