Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Picking teknikk


Fender

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg har ungått å øve på i mange år, men har bestemt at nå skal jeg gjøre noe med dette.

Jeg begynte for 2 dager siden med 90 bpm og nå går 110 greitt.

Spiller da 4 toner per slag med 1234 + 124 + 134 + 12 øvelser.

Har dere noen minste krav på hvilke hastighet man bør klare ?

Jeg har ikke lyst å bli en malmsteen kopi, men jeg tenker det er viktig å være allsidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for all del, ikke en gang TENK på å bli en ny malmsteen kopi! ÆSJ! ;)

Men det er umulig å si hvor fort du bør klare. Kommer helt an på hva

slags musikk du liker å spille. Det viktigster er ALLTID at du spiller det fint framfor fort, og husk at i slike øvelser skal hver tone klinge helt til neste tone starter. Så ikke øk tempoet før det følger disse to kreteriene... Det er hvertfall mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt en topp på 120... og holdt meg til det tempoet en stund før du går videre opp... (noe jeg selv ikke gjorde... har betalt for det i ettertid)...

øvelsene er en grei plass å starte for å få fingersettingen rett(og å varme opp), og husk å ta med noen strekk etterhvert... begynn å gå over på skalaer istedet litt senere... så får du også litt gratis der... greit å kunne skalaene opp og ned, bak og fram, osv. det kan gi deg mye... men da er vi tilbake på musikk spørsmålet... :)

klinge? ikke hvis du skal ha staccato.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 slag i minuttet er en grei makshastighet. Kan du spille sekstendeler ved det tempoet (gjerne litt av hvert, ikke bare 1234 øvelser - øv ordentlige skalaer) kan du takle mesteparten av det som er av gitarsoloer. Dessuten begynner alt å høres ganske likt ut når du kommer over den hastigheten. Sekstendeler ved 250 slag i minuttet høres ikke stort mye raskere ut enn ved 200, ihvertfall ikke for de fleste. Dritkjapt er det uansett, og effekten er den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha .. litt ubrukelig å kunne spille 16deler i 200 .. hehe .. du har jo aldri bruk for det ..

Hvis du har lyst til å lære Dream Theater-, Malmsteen- eller til og med Vai-soloer, så får bruk for det, jo. Ellers er rundt 200 slag i minuttet standard i klassisk musikk for "svært fort", som for eksempel Humlens Flukt.

Man blir ikke dårlig musiker av å kunne spille fort, men av å tro at det er det som gjør en god.

Heisann, det hørtes jaggu vist ut. :P

Uansett, jobb så mye du vil med teknikk; god teknikk skader ikke. Bare sørg for å jobbe like mye med det musikalske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke no vits i å sitte å øve på å spille 16deler i 200 .. så lenge du ikke skal holde på i maange takter med jevne 16deler i 200 , noe man nesten aldri gjør ,vil man fortsatt kunne klare å spille kortere deler av det .. men nei , vai har vel nesten aldri hatt så kjappe løp i musikken sin ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, jeg var litt redd for å få kjeft pga mitt spørsmål.

Tror ikke jeg orker helt opp til 200 ( det er ikke noe poeng for meg å være verdensmester i alt, men være allsidig)

så jeg tror jeg stopper på rundt 160.

Takker for tipset Acron, jeg skal ta gode pauser underveis og finne fram mine gamle skalaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, jeg var litt redd for å få kjeft pga mitt spørsmål.

Tror ikke jeg orker helt opp til 200 ( det er ikke noe poeng for meg å være verdensmester i alt, men være allsidig)

så jeg tror jeg stopper på rundt 160.

Takker for tipset Acron, jeg skal ta gode pauser underveis og finne fram mine gamle skalaer.

Heh, du skal nok ganske langt over 200 før du er verdensmester... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.