Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Virtuos?


Sortulv

Anbefalte innlegg

okei, jeg ser at den kan feiltolkes tongue.gif Det jeg mener er at om en gitarist utelukkende kan shredde, blir han ikke omtalt som en som har særlig god teknikk

Jeg har tenkt litt, og kommer vel med en liten innvending til dette.

Du burde jo fint kunne bli kalt virtuos på et område, uten å være virtuos på alt? Eller; det ideelle er selvfølgelig å vite alt, og kunne spille absolutt alt som finnes der ute like bra, men det er det nok ikke mange som er i stand til.

Etter hva jeg har fått med meg, er det f.eks. mange Jazzere og blues folk som blir regnet som virtuoser på sitt felt, men det er MANGE jazz fanatikere som ikke bryr seg det spor om shredding eller sweep picking. Men om de ikke shredder som Michael Angelo, kan de vel da ikke ble kalt for en virtuos, selv om de har overjordiske ferdigheter innenfor jazz feltet?

Eller hva med Niccolo Paganini, kanskje en av verdens dyktigste fiolinister noensinne - spilte han egentlig noe annet enn klassisk musikk? Hadde han spesialisert seg på folkemusikk fra alle verdens avkroker? Nei, men han var likevel komplett virtuos på det han gjorde.

Dette ble kanskje ikke så bra, men bare en liten tanke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har tenkt litt, og kommer vel med en liten innvending til dette.

Du burde jo fint kunne bli kalt virtuos på et område, uten å være virtuos på alt? Eller; det ideelle er selvfølgelig å vite alt, og kunne spille absolutt alt som finnes der ute like bra, men det er det nok ikke mange som er i stand til.

Etter hva jeg har fått med meg, er det f.eks. mange Jazzere og blues folk som blir regnet som virtuoser på sitt felt, men det er MANGE jazz fanatikere som ikke bryr seg det spor om shredding eller sweep picking. Men om de ikke shredder som Michael Angelo, kan de vel da ikke ble kalt for en virtuos, selv om de har overjordiske ferdigheter innenfor jazz feltet?

Eller hva med Niccolo Paganini, kanskje en av verdens dyktigste fiolinister noensinne - spilte han egentlig noe annet enn klassisk musikk? Hadde han spesialisert seg på folkemusikk fra alle verdens avkroker? Nei, men han var likevel komplett virtuos på det han gjorde.

Dette ble kanskje ikke så bra, men bare en liten tanke

Paganinini er et godt eksempel på hva det er å være virituos.

Han spilte stykker som andre mente var umulige å spille på fiolin.

Han skrev dessuten disse stykkene selv.

Kanskje virituos inneholder andre viktige deler enn det å være teknisk?

De som kan kalles virituoser har kanskje brakt instrumentet sitt dit hvor ingen har tatt det før?

Kanskje det å være virituos også må plasseres inn i en historisk sammenheng for å gi mening?

Både Henrix og Paganini gjorde helt nye ting på sine instrumenter som ingen andre hadde gjort før,

i dag sitter 13-åringer og øver på stykkene deres hos gitar- eller fiolin læreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje virituos inneholder andre viktige deler enn det å være teknisk?

De som kan kalles virituoser har kanskje brakt instrumentet sitt dit hvor ingen har tatt det før?

Kanskje det å være virituos også må plasseres inn i en historisk sammenheng for å gi mening?

Dette var vettugt sagt! Du er inne på noe der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man hakeslepp så får man hakeslepp, man sitter ikke spent og venter til utøveren er ferdig for å spørre om det er han/hun som har skrevet stykket. (Vil påstå det krever større ferdighet å spille noe som andre har laget enn å spille egen musikk. Ikke større orginalitet, men det er vel ikke så interessant akkurat i denne saken.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man hakeslepp så får man hakeslepp, man sitter ikke spent og venter til utøveren er ferdig for å spørre om det er han/hun som har skrevet stykket. (Vil påstå det krever større ferdighet å spille noe som andre har laget enn å spille egen musikk. Ikke større orginalitet, men det er vel ikke så interessant akkurat i denne saken.)

Jeg tror originalitet er helt vesentlig for å bli betraktet som virtuos.

Å spille det samme som andre, men litt fortere, tror jeg ikke holder for å være virtuos.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror originalitet er helt vesentlig for å bli betraktet som virituos.

Å spille det samme som andre, men litt fortere, tror jeg ikke holder for å være virituos.

Trenger ikke spille det samme som andre selv om musikken ikke er laget av utøveren. En komponist kan godt skrive et stykke som er særdeles krevende uten at det tar noe av "glansen" fra den virtuose solisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vi regner som virtuos på et instrument har vel hatt originalitet på en eller annen måte... Så det er jo klart at det er en viktig bestanddel. Fantastisk teknikk er jo en ting, men du kommer ingensteds uten å ha litt kreativitet/originalitet også. Eller sånn burde det i hvertfall være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da mener du?

Den rare måten han holder picking hånda? :P

Han var bedre i the good old days med Cacophony.. han og Jason Becker.. utrolig duett.

<3*elsk*

Hvilken rar måte holder han picking hånda på? Har du noen videoklipp som demonstrerer?

Jeg vil ha bevismateriale ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå si at om han har en teknikk som fungerer for han, uten at han blir utslitt eller skadet av det - så har han en god teknikk.

Han er jo kjent for å spille fort og rent, så det å si at teknikken hans er forferdelig blir litt for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.